Jag köper inte fonder på fredagar

 


När man investerar i vanliga fonder sker inte transaktionen omedelbart. Det är mer eller mindre långsamt. Dels varierar det när fondbolaget genomför ditt köp och det kan även dröja olika lång tid innan köpet syns på kontot efter det är genomfört.

Ett inte ovanligt upplägg är att ordrar som läggs innan klockan 13 köps samma dag och syns på kontot dagen efter. Vissa fondbolag är segare än andra och kan ha upplägget att köpet sker efter ett par dagar och sedan kan det ta ytterligare ett par dagar innan det syns på ditt konto.

Det känns inte så 2023 det här sega upplägget men det är vad det är. De senaste åren har jag investerat i fonder från några olika fondbolag som hanterar mina transaktioner väldigt olika. När jag investerar i en fond från Handelsbanken ser jag mitt avslut på morgonen efter. AMF brukar vara supersnabba och jag ser mitt avslut redan på kvällen/eftermiddagen samma dag. SEB är det sämsta jag varit med om där det tar en evighet känns det som. Jag är lite osäker på exakt hur sega de är men det tar flera dagar innan jag ser mitt avslut och jag blir lika less på dem varje gång.

I långa loppet är det förstås ingen big deal om ett fondköp sker på en eftermiddag eller ett par dagar. Jag föredrar ändå att det sker så effektivt och smidigt som möjligt.

Det här upplägget fonderna kör med har fått mig att undvika att köpa fonder på fredagar. Vad händer när man lagt in en köporder i en fond på en fredag innan klockan 13? Well, jag är inte övertygad om att det händer så himla mycket i flera fonder utan att det dröjer till veckan därefter innan de sega hjulen kommer i rullning. Att köpa fonder på fredagar är som att köpa dem på en måndag bara det att man låst upp dem över helgen.

Jo, jag raljerar en aning över hur det funkar på fredagar. Alla är inte lika sega och vissa gör så klart något redan på fredagen. Jag vill minnas att AMF faktiskt funkat likadant på fredagar som övriga veckodagar; att jag sett mitt avslut på eftermiddagen/kvällen. Det är ett tag sedan jag investerade hos dem senast så jag kanske minns tokigt.

Om man ogillar den här väntan med handelsdagar osv hos vanliga fonder kan man välja börhandlade fonder. I en börshandlad fond sker affären omedelbart. Visst kan man göra så men man kan för den saken skull ändå tycka att de vanliga fonderna är sega och har förbättringsutrymme.



14 kommentarer:

  1. Tjena P, bra inlägg som alltid. Skulle man kunna betta på att Svensson snart börjar köpa ETF istf fonder skulle jag göra det direkt. Utöver att titta i min grumliga spåkula sitter jag med fingret på köpknappen för Realty income, långsiktigt känns det som ett riktigt vasst läge att öka där. Även om mkt är skakigt just nu är jag inte orolig med ett par års horisont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titta gärna på Agree realty om du gillar realty income. Tror dom kan växa på bättre då dom är mindre men har liknande upplägg och välkapitaliserat.

      Radera
    2. Oh, herregud vilket dåligt tips! Har du tappat helt förståndet med börsen! Agree Realty äger massa tömma shoppingcenter, kämpar med sin lönsamhet och har sänkt utdelningar tidigare. Jag tycker du bör hålla dig bara till dina pensionärs fonder. 😄

      Radera
    3. Tjena Anonym,
      I USA är ETF-handeln redan större än vanliga fonder. Här i Sverige är tyvärr befintliga aktörer alldeles fat and happy på sina vanliga fonder. Det finns ingen som driver på utvecklingen här i Sverige. Avanza har släppt prispressen helt och släpper främst skitdyra aktiva fonder nu.

      Investerarna är redo för börshandlade fonder bara någon erbjuder dem. Handel i Svenska kronor, låg avgift.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Det är omöjligt att veta vad man köper, och det är omöjligt att veta vad priset blir. Fondbranschen är genomrutten och har noll transparens. Tyvärr är man tvungen att donera sin tjänstepension till något skumraskfondbolag :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag heller med, fonder är uselt val och tillbehör bara dem som har ingen bättre kunskap om börsen.

      Radera
  3. Skulle nog köpa mer ETFer om man slapp courtaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det skulle ju göra viss skillnad men när det kommer till ETF:er noterade i Tyskland så är den största kostnaden valutaväxlingsavgiften om 0,25 procent.

      Man kan ha olika courtage beroende på typ av kund och pynta tex 0,03 procent courtage men den där valutaväxlingsavgiften är fast på 0,25 procent.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Håller med ,väldigt osmidig hantering vid köp av fonder.Min hustru hade en tjänstepensionsdepå hos Nordnet med bara aktier och skulle nu börja uttag från pensionen.Då dök det upp en del otrevliga krav som att hon var tvungen sälja av alla aktier och omvandla till en fondförsäkring,kontanta medel fick inte finnas på fondförsäkringen,vid månadsutbetalningen sålde man enbart från den fonden som var störst innehav i (till skillnad från SEB och LF ,där man säljer från alla innehav)Detta gör att hon tvingas bytessälja från sämre fonder och återköpa till den största (bästa) fonden.Förbaskat krångligt samt vid aktieförsäljningen blev det en våldsam courtageavgift

    SvaraRadera
  5. Håller med otidsenlig delay vid fondaffärer.Min hustru hade en tjänstepensionsdepå hos Nordnet med enbart aktier.Nu skulle hon börja utbetalning och fick då en massa ofördelaktiga regler att följa.Hon var tvungen att sälja alla aktier och omvandla till en fondförsäkring vilket gav en hutlös courtageavgift.När Nordnet betaler ut från depån säljer dom enbart från största innehavet (till skillnad från SEB och LF som säljer från alla fonder) Detta gör att man själv får göra en fondbytesaffär och sälja från sämsta fond för att återköpa till den fond Nordnet sålt från.Inga kontanter fick finnas på depån.Nja inte nöjd med dessa regler

    SvaraRadera
  6. Kör Nordnet dom har en hel el ETF.er man kan månadsköpa i gratis.
    Har gjort detta i många år och funkar förträffligt. Avanza har jag lämnat helt gick ju inte en dag utan strul med grafer och nytt utförande knappar hit och dit man skulle trycka på. Tycker dom sög rejält dom sists åren.

    SvaraRadera
  7. Fonder är skräp?
    Då får jag fråga slår ni omx30gi?
    Avanza zero med noll procent i avgift återinvesterar utdelningen helt gratis. Detta innebär att ni måste överprestera index för att efter avgifter prestera som index. Statistiskt sett slår otroligt få index på långsikt.
    Sen finns det fonder som överpresterar samt ger åtkomst till andra marknader BILLIGARE än vad ni kan få. Men givetvis måste man betala för det.

    Men visst finns det fonder med på tok för hög avgift, undervik dom bara.
    Lite nyans i diskussionen är aldrig fel.

    SvaraRadera
  8. En fråga till dig, har du sålt Lundbergs?

    SvaraRadera
  9. Rent generellt kan jag tycka att svenska banker är på tok för långsamma i pengahanteringen.
    Spenderar mesta delen av min tid i vietnam. När min fru o jag för över pengar till varandra, mellan vn banker så går det momentant.
    Jag trycker på transfer i appen o max en sekund senare får hon ett meddelande i telefonen att pengar kommit in på kontot.
    Notera då, detta är mellan två olika banker i vn.
    Något för svenska banker att sträva efter månne.. ;-)

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....