Ingen brådska i dyrt Axfood

 


Idag backar Axfood ordentligt på börsen och vi småsparare verkar ha en förkärlek till att köpa sådant som backar. Börsen har precis öppnat och Axfood är ned en bit över 4 procent i skrivande stund. Just nu byter aktien händer till en kurs om 245,8 kronor vilket är långt under de nivåer aktien handlades till förra sommaren.

Axfood har varit mycket dyrare men är fortfarande högt värderad. Det senaste året har varit något av den bästa av tider för Axfood. Konsumenten har valt lågprisaktörer i spåren av inflationen vilket gynnat Willys. Inflationen har även medfört ökad omsättning och vinst då varje såld vara nu kostar mer. De har inte kunnat föra över kostnadsökningen fullt ut men gott nog. För 2023 är analytikers snittestimat en vinst om 10,87 kronor per aktie och för 2024 ligger den på 12,48 kronor.

På nästa års vinst om 12,48 kronor ger nuvarande kurs på 245,8 kronor p/e-tal strax under 20. Det är en hög värdering för den här typen av verksamhet. Det ligger en del osäkerhet i prognosen för 2024 där man får väga in att det sannolikt inte kan fortgå för evigt "den bästa av tider för Axfood/Willys". 

Jag sålde Axfood när de handlades på vansinnigt hög värdering och köper dem inte åter förrän värderingen blir betydligt rimligare. Axfood är ett bra bolag men jag finner det inte köpvärt nu när värderingen är kanske precis i taket av vad som är rimligt samtidigt som utsikten kan tyckas vara lite oklar. Jag följer utvecklingen i rapporterna där nästa är 9-månadersrapporten som kommer 25 oktober.



7 kommentarer:

  1. Kan en av anledningarna till nedgången idag bero på att det var utdelning igår? Även om x-dag var för en vecka sedan så kan jag tänka mig att många har strategin "ta hem en liten vinst och sedan sälja".

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Spargrisen,
      Nja det är långsökt. Det är flera dagar sedan X-dag och idag har inget med det att göra. Danske Bank har gått ut med en säljrekommendation på Axfood idag.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Var lägger du kurslarm på Axfood? När skulle du säga att den är aptitlig att köpa in sig i igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Niklas,
      Under 230 kronor är jag extra observant men det hänger på utvecklingen. Skulle den gå till 230 kronor imorgon slår jag ändå inte till. Jag vill se ett par rapporter och följa utvecklingen. Skall jag slå till här och nu så har jag oddsen på min sida på 198 kronor i mina ögon.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. "jag vill se ett par rapporter och följa utvecklingen" vi pratar om ett bolag som säljer livsmedel, inte solceller...

    SvaraRadera
  4. Hej, har inte genomsnitts PE-talet varit 23,8 senaste åren? Dvs. Axfood har alltid varit en "dyr" aktie?

    Varför ska den helt plötsligt ha 15-20 som PE? Det krävs en total omvärdering från marknaden i så fall.

    Inget är omöjligt men olika svårt, som Gunde Svan säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Axfoods p/e har ett snitt om 22,01 de senaste 10 åren men det är kraftigt höjt av att de senaste 3-4 åren har haft en betydligt högre värdering än tidigare.

      Axfood brukar ha en hög värdering men det betyder inte att vilken värdering som helst är okej bara den är hög. Just nu är Axfoods värdering hög även om man ser till dess historiska snitt.

      P/e 22 är alltså det historiska snittet och det är bakåtblickande. Att jämföra med nuvarande p/e som är kring 24-25.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....