Morningstar faktablad hos Avanza

 


Jag har tipsat om det här tidigare men det är flera år sedan senast och det tål att upprepas. Avanza tillhandahåller faktablad ifrån Morningstar om olika bolag. De flesta bolagen noterade på Stockholmsbörsen verkar ha det, kanske undantaget de minsta bolagen (jag kollar aldrig på sådana därav vet jag inte).

Förr fanns inte detta i appen men kanske är det ändrat nu. Hur som helst ligger det under "Aktiedata" när man är inne på en aktie hos Avanza. Som synes ovan. Klickar man på "Morningstar faktablad" så får man upp en PDF med data över flera år för bolaget. 10 års historik för omsättning, vinst, utdelning mm. Fler nyckeltal än man kan se på Avanzas sajt, tex 10 års snitt för avkastning på eget kapital.

Det här faktabladet innehåller väldigt mycket användbar info. Allt på en liten PDF om endast 2 sidor. För att vara helt säker på info bör man alltid dubbelkolla i respektive bolags rapporter. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

  Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norde...