Minskat i JNJ

 


Johnson & Johnson är verkligen ett fantastiskt bolag och beroende på hur man ser på saken har det även varit en god investering över tid. Som bolag har de presterat väldigt stadigt med vinst och omsättning som tickat högre år efter år. Aktien har varit hyggligt stadig när det stormat på börsen och utdelningen har blivit högre år efter år.

Medan man fått en hygglig totalavkastning i Johnson & Johnson så är det jämförelsevis ändå sämre än breda börsindex i USA. Sämre avkastning men en stadig resa. Johnson & Johnson är en typisk låg volatilitets-aktie. Det är en defensiv placering och som sådan har den levererat bra. Aktien har varit stadig och den har gett en hygglig avkastning över tid. 

Som svensk investerare har jag fått en god medvind i investeringen ifrån valutan. Vid något tillfälle för sissådär 10 år sedan vill jag minnas att dollarn stod kring 6.5 kronor när jag köpte aktier i Johnson & Johnson.

Hur som helst. Idag steg JNJ rejält på en stark rapport och höjd prognos. Samtidigt står valutan högt och jag tycker att det är ett okej läge att ta hem lite pengar här. Jag har minskat i JNJ men har fortsatt en del kvar. Jag tror att JNJ kommer prestera en hygglig totalavkastning även i framtiden. Stadig och kanske en bit lägre än börsindex precis som tidigare.

En del av pengarna använde jag till att öka i Realty Income som är rimligt värderat efter att aktien ihop med hela sektorn handlats ned på börsen. Det är olika faktorer som kylt av fastighetssektorn varav en stor är marknadens oro för kontorsfastigheter. Sådana äger inte Realty Income men hela fastighetssektorn har pressats ned oavsett fastighetstyp. De senaste 15 åren har jag minskat och ökat några gånger om varandra i Johnson & Johnson och Realty Income. 


Nu är det flera år sedan jag minskade i Realty Income och så här i efterhand blev det ett lyckosamt drag. Förvisso kan man ju argumentera att jag behöver göra en lyckad alternativ investering också för att ett sådant här drag skall bli bra. Oavsett, nu tycker jag att det är ett rimligt läge att skopa in fler aktier i Realty Income för de kommande 10 åren. Ovan är hur jag gjort i aktien de senaste 10 åren. Jag har aldrig gått ur den helt utan säljplupparna är att jag minskat innehavet. Realty Income är nog inte en bättre placering än börsindex de kommande 10 åren men jag tror det kan ge en okej totalavkastning till rimlig risk. En rimlig investering för den som söker hög direktavkastning och samtidigt inte vill springa så långt ut på riskskalan.

En del av likviden från min försäljning i JNJ har jag kvar och filar nu på hur jag skall investera den. Kanske investerar jag den i något fint här på hemmaplan. Jag går inte tungt i dollarinvesteringar nu när den står så högt. Det går upp och ned det där  med valutan och jag väntar lugnt med att ladda på ordentligt till nästa gång den står betydligt lägre än den gör nu. 



18 kommentarer:

  1. Vad säger du om utspädningen som sker i Realty ? Jag har inte riktigt förstått varför dem gör så. Tankar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Att köpa och äga fastigheter är kapitalintensivt. Alla fastighetsbolag tar regelbundet in kapital via tex lån och obligationer för att finansiera sin verksamhet. I USA är det vanligt att fastighetsbolag har betydligt lägre belåningsgrad och att de finansierar sig grnom att ta in nya pengar på aktiemarknaden.

      Bra bolag gör det där bra och växer kassaflöde och utdelning per aktie över tid.

      Det är väldigt lätt att förstå så sett.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Vad säger du om Avanza och Nordnet fortsätter och förbjuder köp av amerikanska REITS framöver som t.e. Realty?

    Jag var i kontakt med bägge och de hävdar att de tittar på att göra samma sak de gjorde med kanadensiska REIT med samma principer alltså "regelverket ".

    Det är tråkigt om man planerar hålla i Realty i 10 år och eventuellt återinvestera utdelningar och så visar sig att man får bara sälja sitt innehav och ej köpa fler aktier framöver:-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      INget jag lägger energi på i onödan. Tar det som det kommer helt enkelt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej!
    Visst kommer det väl en avknoppning i JNJ under åtet? Du ville inte invänta den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Den avknoppningen äger man ju redan via aktierna i JNJ.

      Mvh

      Radera
    2. ….men om du skalar av nu får du väl mindre?

      Radera
    3. Tänker du dig att det skall uppstå ett magiskt övervärde när de skiftar ut Kenvue? Om man äger JNJ idag så äger man ju redan Kenvue. Väntar man till dess de skiftar ut det innehavet så äger man JNJ och dessutom Kenvue separat. Värdet är det samma.

      Jag kan inte se någon anledning med att vänta för att kunna sälja två olika aktier. Nu äger jag både JNJ och Kenvue i en och samma aktie som jag alltså minskat i.

      Tycker man att Kenvue är fantastiskt så kan man ju köpa det redan idag och skippa JNJ.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej igen!
    Du skriver ”…kanske köper jag ngt fint här på hemmaplan…” - köper du då via KF? Går väl inte att flytta pengar mellan KF o ISK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Jag kan reglera det där ganska bra via de utdelningar jag tar emot löpande. Jag lever på dem och tar normalt ut dem. Då kan jag istället låta dem vara kvar på det konto jag ämnar investera på.

      Nej det går inte att flytta pengar raka vägen mellan kf och ISK utan att de ökar skatteunderlaget. Det kan man ju dock fundera en vända extra på hur big deal det egentligen är i långa loppet. Vill du investera i något svenskt och helst äga det på ISK så är jag tveksam till att den där lilla engångsskatten är rimlig att den hindrar dig.


      Mvh petrusko

      Radera
  5. För det första, det är meningslöst att snacka om valutor när man köper en annan aktie i samma valuta! Troligen du missat detta men inte vi som läser. :-)
    För det andra, du gör grova misstag när du lägger dina pengar i sån skräp aktie Realty Income. Förvånad att du med så många år erfarenheter missat det hela! Realty Income bortsett från att den har haft usel kursutvecklingen senaste 5-10 åren, har den dessutom haft bara 16% utdelningstillväxt! Dvs en usel total avkastningen och slöseri med kapital. Det finns många säkrare aristokrater med minst 2-3 ggr högre utdelningstillväxt och bättre total avkastning som man kunde välja. Även din JNJ mellan läkemedelsbolag har varit ett av sämsta valet. Samma dålig resultat i jmf många andra som man kunde välja. Titta själv på kursutvecklingen 10 år bakåt.
    Jag tycker du har en hel del kvar att förbättra dig. Hälften av din portfölj hör till de sämsta valet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det var inte mycket positivt du hade att komma med. Om jag säljer USA-aktier och bara köper lite mer USA-aktier för likviden och sätter resten i kronor så kallas det att man minskat sin dollarexponering.

      Det gick dig nog förbi i din suktan efter att skriva surgubbe-kommentaren du fick ur dig.

      Vilka är de säkra utdelningsaristokrater med 2-3 ggr högre utdelningstillväxt du syftar på? Jag vet att det finns de med betydligt bättre prestanda än de två jag skrev om här och hör gärna om vilka du gillar.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej, anonym här ovanför som spyr galla på Realty verkar ha stora krav på företag i USA.

      Jag tycker att Realty presterar helt okej senaste 10 åren när man ser till företagsrisken, kursuppgång från cirka $43,4 till $62,75(stängning igår) och utdelningar upp från $2.186 till $3,066 per år. Räkna på det.

      Jag behåller mina!

      Radera
  6. Hej Petruskoå
    Alltid kul att läsa om dina tankar.
    Jag har nu en ganska stor kassa och dessutom mycket utdelningar. Jag har xact norden högutdelande och funderar nu på att köpa xact norden. Den har haft fin utveckling de senaste åren . Tankar? Något du har?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Xact Norden är en bra fond för den inriktningen/kategorin. Man behöver vara medveten om att den ger en väldigt stor exponering i ett specifikt bolag i form av Novo Nordisk (som är ett jättestort bolag och därför viktas tungt). Över 20 procent av fonden ligger i det bolaget.

      Jag tror på Novo Nordisk i långa loppet och det måste man göra för att investera i den där fonden.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag kommer vikta den runt1.5-2% av portföljen medan Xact NH väger 12-13%

      Radera
  7. Nu tvångssålde Nordnet Storebrand Global All Countries B :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Liten Drake,
      Det var surt. Jag är inte förvånad då det blev fel från start med den där fonden hos dem.

      Synd att inte Storebrand är sugna på att öppna fonden för småsparare. De har inte systemstöd och resurser att hantera utdelning till massvis med småsparare och väljer därför att inte erbjuda de där fonderna till vanliga retailkunder (småsparare).

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....