Snart utdelning ifrån indexfonden Xact Sverige

 


Nu är det snart dags för cash utdelning ifrån den börshandlade indexfonden Xact Sverige. Den pyntar utdelning 1 gång per år och det sker i juni månad. Utdelningens storlek för i år har de meddelat sedan länge, i början av året faktiskt.

Utdelningen är 20,54 kronor per andel.

Sista dag för handel inklusive rätt till utdelning är den 12 juni.

X-dag, alltså första dagen den handlas exklusive rätt till utdelning är den 13 juni.

Pay-date, alltså datumet man förväntas få cashen på kontot är den 19 juni.

Jag har investerat i den här fonden i cirka 8 år och en kul grej är att fonden fyller 20 år nu i dagarna. Startdatum för fonden är den 2 juni 2003. Grattis till 20 år fonden.



8 kommentarer:

  1. Trevligt den fonden har jag i min portfölj. Tänker du behålla denna fonden eller avser du att byta den mot Seb indexnära?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Jag har för avsikt att ha kvar Xact Sverige. Låta det innehavet ticka vidare och äga SEB Sverige Indexnära parallellt.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej,

    Såg ett inlägg av en annan bloggare som jämförde Xact Norden högutdelande med Xact Norden och tyckte Norden högutdelande presterat dåligt.

    Det som blir lite missvisande är ju att novo nordisk utgör 17% i Norden.

    Ja nu till inlägget i vart fall kanske är värt att byta Norden högutdelande mot denna?

    Xact Sverige gör ju precis det den ska.

    SvaraRadera
  3. Varför har du inte Corem Pref? Någorlunda stabilt över tid. De har även pyntat bra avkastning länge nu? Och nu är direktavkastning riktigt hög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag sålde dem nyligen en bit över 200 kronor och kan glädja mig åt att jag slapp den nedgången på 30 procent.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. En fråga jag glömde, varför köper du inte tillbaka Corem Pref nu då? Den har rasat och man får hög direktavkastning och fler prefaktier för kursen är låg.

      Dels låg kurs, ger hög direktavkastning.
      Sedan finns det även potential till att öka värdet då kursen stiger.

      För eller senare bör den leta sig upp till normala 300 kr där den brukar ligga under långa perioder.

      Så, varför köper du inte tillbaka den nu? Tacksam för svar. Tack.

      Radera
  4. Hej,

    Ser du någon fördel att äga denna framför Handelsbanken Sverige 100 index criteria? Dom har presterat nästan identiskt.

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....