Vi är redo för Xact Sverige Högutdelande

 


Handelsbanken har för några år sedan skapat ett index för en sådan fond, Xact Sverige Högutdelande. Det har inte hänt mycket hos Xact på flera år och det finns nog flera förklaringar bakom det som vi aldrig får veta. Det har varit omorganisation vilket påverkar och det har varit konstiga tider några år med pandemi och inflation.

Helt stiltje kan det ju inte vara för evigt och jag vill tro att de får tummen ur någon gång. De har som sagt ett färdigt index för en Xact Sverige Högutdelande och en sådan fond tror jag skulle bli större än flera av deras befintliga fonder. 

Det finns ett stort intresse för utdelningsaktier och att investera i dem via en färdig lösning som en billig passivt förvaltad fond.

Länk till Handelsbankens index som jag yrar om: https://handelsbanken-marknadsinformation.se/app/instrument/SHBSHDLVi/2365/%C3%96versikt



27 kommentarer:

  1. Ja tack.

    Langa hit produkten nu!

    SvaraRadera
  2. Men är det verkligen så mycket bättre med Sverige än norden (som redan finns)?
    Stabila utdelningsbolag är väl lite som de är oavsett om de är svenska, norska eller danska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det behöver inte vara bättre eller sämre. Det behövs fler alternativ. En nordisk fond kan locka den ena investeraren medan en annan väljer en svensk. En tredje investerare kanske väljer bägge alternativen.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Om man vill komplettera med en global/USA likt xact högutdelande norden, vad skulle di säga är motsvarande

      Radera
    3. Hej Petrusko, tack för genomgående bra inlägg. Känner mig bekymrad över Heimstaden pref, med tanke på den höga belåningsgraden de har. Hur tänker du? Vill gärna vara ligga kvar men finns en viss oro. Trevlig Helg!

      Radera
    4. Hej mopsan,
      Det finns en med liknande urval i USA ifrån Invesco. Den är också high dividend low volatility. I Europa finns den noterad på tyska börsen med ticker HDLV. Jag har skrivit om den fonden, länk nedan:
      https://petrusko.blogspot.com/2020/05/invesco-s-500-high-dividend-low.html

      Mvh petrusko

      Radera
    5. Heimstaden är inte riskfri. De har belåning både i holdingbolaget och i Heimstaden bostad. INtäkterna till Heimstaden som vi äger preffar i består främst utav utdelningar ifrån Heimstaden bostad. Jag har avyttrat lejonparten av mitt innehav.

      Är man orolig och tycker inte det känns bra så är det bara riva det plåstret och gå vidare. Att klänga sig fast bara för att man betalat ett högre pris är inte rationellt.

      Mvh petrusko

      Radera
    6. Hej P!
      Jag har varit ut och in ur HDLV och FLXD men har till slut landat i iShares MSCI Europe Quality Dividend (QDVX). Vet att du inte gillar Blackrocks och iShares ESG-tjafs (inte jag heller). Men bortsett från det innehåller den fina bolag rakt igenom. Inte en ETF du överväger? Värderingen på europeiska värdebolag har släpat efter. Önskar en skön lördag!
      Mvh Jonas

      Radera
  3. Jag hänger på, jag skulle gärna investera i en sådan!
    Mvh satäng

    SvaraRadera
  4. Trevligt med fler produkter. Drömmen är ju XACT Global högutdelare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Gustav,
      Ja verkligen. Då skulle man kunna smida ihop en komplett portfölj enbart via Xact man man så skulle önska. En Xact Global Högutdelare skulle kunna vara något jag viktar tungt.

      Tyvärr verkar Handelsbanken inte vilja gå utanför Europa med sina börshandlade produkter för de tycker det är krångligt med olika handelstider och prissättning (ja, jag vet att övriga fondbolag fixar detta utan pix).

      Mvh petrusko

      Radera
  5. På tal om fonder så ringde Jag upp avanza idag och frågade om Aktiespararna direktavkastning andelsklass B. Avanzas datasystem kan inte riktigt hantera utdelningen ifrån en vanlig fond därför så syns inte förväntad utdelning på våra konton. Huruvida erhållen utdelning kommer att synas på den blåa stapeln över utdelningar kunde han inte svara på, Det är därför möjligt att det endast kommer att registreras som en vanlig transaktion när utdelningarna väl når våra konton, många har tydligen ringt avanza för att fråga om just detta.
    Egentligen så har det ju ingen större praktisk betydelse men man vill ju gärna se de blåa staplarna stiga för varje år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr i tiden var det mycket vanligare att fonder lämnade utdelning. Går jag bak i tiden till åren 2012 och tidigare ser jag att utdelning från fonder som avanza zero och didner&gerge småbolag syns på den blåa stapeln över utdelningar, jag har därför gott hopp om att även detta ska synas. Jag vet inte anledning till att de flesta fonder slutade dela ut.

      Radera
    2. Det var skattemässigt fördelaktigt för fonderna att dela ut förr i tiden. När de reglerna ändrades valde de flesta att slopa utdelningen. Fonder lever på avgifter från ditt kapital och vill ha så mycket som möjligt kvar i fonden att dra avgifter på. Därför försvann utdelningarna på bred front.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej alla, själv har jag en stor post i Xact Norden högutdelande. Jag känner mig inte helt nöjd med den. Verkar som Aktiespararna Direktavkastning B är ett bättre alternativ vad beträffar totalavkastning. Vad är era synpunkter kring detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Så är det om man ser till en period som spänner över pandemikraschen och åren runt den. Innehaven i Xact Norden Högutdelande repade sig inte lika bra som börsen i övrigt i den där kraschen och det drar ned prestandan. Före kraschen gick fonden lite bättre än Stockholmsbörsen. Förra året gick Xact Norden Högutdelande betydligt bättre än både börsen och Aktiespararna Direktavkastning.

      Vilken som är bäst i framtiden får vi se men Aktiespararna Direktavkastning är en bra fond i mina ögon och vill du byta så vill jag tro att du är i goda händer i den.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej, Tack för svar. Simulerade precis omx30 utan utdelning under 2022 och jämförde med xact norden högutdelande. Får verkligen inte ihop att xact norden högutdelande slår ut Stockholmsborsen. Inget index alls där.. 🤔

      Radera
    3. Dubbelkollade 2022..det stämmer det enskilda året gick Xact-hogutdelande bättre. Dock ett år med allmänna nedgångar där just aktierna i den fonden har lägre volatilitet än övriga genomsnittliga marknaden.

      Radera
  7. Anser du Xact Sverige är en bra långsiktig investering även till dagens kursvärdering? Äger Xact Norden, VGWD och Aktiespararnas B.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Michael,
      Xact Sverige är en helt vanlig indexfond som följer Stockholmsbörsen. Sådana fonder är alltid rimliga att köpa. Ingen vet när det bästa köpläget är men det man vet är att börsen stiger över tid. Den där stigande börsen fångar man med en sådan indexfond. Man fångar den inte nödvändigtvis med enskilda aktier. Enskilda aktier är inte lämpliga att köpa "alltid".

      En vanlig indexfond handlar om tid. Tid i marknaden. Det är bara att lasta in mer pengar så ofta man kan och låta tiden göra sitt.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Är Xact Sverige en bra och långsiktig investering även till dagens kursvärdering?

    SvaraRadera
  9. Tack för ännu ett intressant inlägg petrusko. Jag kanske ställer en dum fråga, men vad skiljer sig mellan xact Sverige och xact Sverige högutdelande? Är det kvartalsvis utdelning och fokus på bolag med hög utdelning som skulle skilja dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Ja det är ett annat urval i det där indexet "xact Sverige Högutdelande" där bolag med låg volatilitet och hög utdelning väljs ut. En sådan fond skulle de nog köra utdelning flera gånger per år.

      Historik talar för överavkastning i utdelningsaktier. Det är ett annat urval än i en vanlig indexfond som Xact Sverige. Därför utvecklas det lite annorlunda också. Det finns potential till lite högre avkastning än ett vanligt index men det kan också gå sämre.

      Att ha åtminstone en del av portföljen i vanlig indexfond är ett smart val. En sådan utvecklas ungefär som börsen. Man vet vad man får det är index liksom.

      Jag har Xact Sverige för att få indexexponering mot Stockholmsbörsen.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Ett guld värd råd till er som följer Petro:
    Gör tvärtom vad han gör! :-)
    Några av hans senaste resultat som han inte vågar redovisa själv:
    - År 2022 från början och t.o.m efter kriget o räntorna börjat gå upp ökar hela tiden i D- o pref-aktier. Galenskap när alla andra minskade. Han köpte Heim-pref fr 30-32 ner till 18-20 , nu säger han (i smyg) att han har sålt hela innehavet. Då blev stor förlust.
    - Han köpstödde envis CAST från under 200 till nån månad sen hela vägen tills utdelningen stoppades, då sålde allt. Förlust här!
    - Han gjode samma med CIBUS från höga kurser, nån vecka sen vid kurs under 110 nämnde (i smyg) att han har minskat. Förlust här!
    - Samma sak har gjort med Telia o Tele2, ... där bara fortfarande inte gett upp sitt misstag.
    Det blir lika dålig resultat för hans utdelningsfond hos AS.
    Han gör bra affär bara när börsen går upp, det gör även många andra, men han klarar inte en turbulens börs, då han rädsla tar över honom, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Varje år publicerar jag ett inlägg med info om hur jag presterat för året. Du verkar egentligen inte intresserad hur det går för mig utan du framstår mest bitter. Hade du följt min blogg så hade du haft koll på att jag hade fantastisk tajming när jag sålde en mycket stor del av mina preffar innan de backade. Innan inflationen prisades in. Att jag senare köpt lite preffar och D-aktier igen har varit småköp och de utgör nu en historiskt liten del av min portfölj.

      Heimstaden pref har jag lite kvar i men har realiserat en stor förlust. En förlust jag kan ta utan att det påverkar mig nämnvärt eftersom jag tar begränsad risk i mina enskilda innehav. Heimstaden vägde kring 3-4 procent av portföljen.

      Hittills i år ligger jag lite efter Stockholmsbörsen men det är inget jag hänger läpp över.

      Ingen gör 100% perfekta investeringar på börsen. Det gäller att ha kontroll över sitt risktagande och att göra lite mer rätt än fel.

      Då du framstår mycket bitter antar jag att det är tufft för dig på börsen och att det är läge att se över din strategi.

      Du har för övrigt fabricerat en hel del av det du påstår i inlägget ovan. Lejonparten av mina Cibus köpte jag för under 110 kronor i pandemikraschen. Lejonparten av mina Castellum köpte jag för 10-15 år sedan och sålde dem med en vinst.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Tack för att du kämpar för bättre fond/etf Petrusko!
    Jag måste dock säga att en Xact Sverige Högutdelare känns överflödig då vi har Aktiespararna Direktavkastning B, visst det är en vanlig fond men skillnaden är minimal. Hellre då att vi får ETFer med exponering mot utlandet med bra index. Jag skulle nästan ge min högra hand för att kunna köpa SCHD på ett ISK konto...

    SvaraRadera

Banktrippeln har rapporterat Q1

  Nu har de tre svenska storbankerna lämnat rapport för det första kvartalet 2024. Efter en rad räntehöjningar och ett mer normalt ränteläge...