Landsfördelning i Xact Norden Högutdelande

 


Har du funderat över hur landsfördelningen ser ut i Xact Norden Högutdelande så behöver du inte undra mer över det. Här är svaret i form av bilden ovan. Det där Schweiz och Storbritannien är två utländska bolag noterade på Stockholmsbörsen i form av ABB och AstraZenecca.

I runda slängar är hälften av fonden exponering i Sverige och resten fördelat på Finland och Norge i huvudsak.

Vill du veta mer om fonden kan du läsa mitt inlägg om den i länken här: https://petrusko.blogspot.com/2022/04/xact-norden-hogutdelande-etf.html



11 kommentarer:

  1. Reagerar nog mest på att Schweiz och Storbritannien är med.... Men det är nog bolag som finns på Stockholmsbörsen eller någon annan nordisk börs?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Ja som jag skriver i inlägget så är det de två utländska bolagen ABB och AstraZeneca.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Intressant att just Danmark är en så liten komponent, trots större befolkning och BNP än Finland. Vet du varför det är så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gissa på att det inte finns en stark kultur av utdelning i Danmark. Jag kan typ inte komma på ett enda högutdelande bolag från Danmark medans jag utan problem kan komma på ett antal i Norge, Finland och Sverige. Xact Norden Högutdelande förbiser därmed Danmark till stor del?

      Radera
    2. Hello, jag har inte hört mig för eller grävt i det men tänker att det är tudelat. Dels är det inte så många danska bolag som passar kriterier för fonden och dels påverkar den danska skatten på utdelning. De krånglar fortfarande i Danmark och drar skatt på utdelningen till fondbolag varpå det kan väga in som en lägre direktavkastning när fonden gör sitt urval.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. AstraZeneca är brittiskt och ABB är schweiziska sen vet jag inte om det är några fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Som jag skriver i inlägget så är det de två bolagen som utgör det där. Inga fler, de två.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. AstraZeneca är brittiska och ABB schweiziska

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för bra blogg! Antar att SSAB är med bland de bolag som är högutdelande, och min fråga är hur du ser på dem? Är de köpvärda som enskild aktie?

    SvaraRadera
  6. Hej petrusko,
    Jag har läst dina inlägg gällande Peab och undrar vad du tänker om bolaget i dagsläget ( för en långsiktig strategi) ? Trevlig helg!
    / R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det ser ut att kunna bli riktigt dåliga tider i byggsektorn en tid framöver. Byggaktierna har gått ned och för den långsiktige kan det vara ett köpläge. Det är vid sådana tillfällen man kan göra de bästa köpen. Inte när sektorn är het och värderingarna höga.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...