A Random Walk

 


Jag har börjat läsa en riktig klassiker när det kommer till böcker om investeringar. En bok jag sett fram emot att läsa sedan flera år. I höstas när jag tänkte slå till och köpa den fick jag nys om att en uppdaterad 50-års jubileums version av boken skulle komma ut våren 2023. Well igår fick jag hem den här efterlängtade skriften i min brevlåda.

Snart 100 sidor avklarade och den lever upp till förväntningarna.

Inför 2023 bestämde jag mig för att inte läsa fackböcker utan istället läsa skönlitteratur. Något jag i princip aldrig läser annars. Det gick bra ett tag och jag är glad över några av böcker jag läst men nu har jag tappat lusten att läsa sådana böcker. Det är inte riktigt min grej och då blev det för mycket att tvinga mig själv att bara läsa den sortens böcker under ett helt år. 

Anyhow, en kul grej som nämnts i boken hittills är amerikanska investmentbolag och tillfälligt hög värdering. Kortfattat så var det så här; Någon gång under tidigt 1900-tal hade investmentbolag handlats upp till höga värderingar ifrån att normalt handlas kring 10-20 procent substansrabatt så handlades vissa med en premie upp till 50 procent. Där såg jag likheter med hur några investmentbolag här i Sverige handlades upp till skyhöga värderingar. Latour tänkte jag på i första hand. De gick från att handlas med en substansrabatt till premie till skyhög premie. Värderingarna i USA normaliserades så klart och så lär det bli även här, vi är på god väg redan. När jag skriver investmentbolag i USA handlar det om så kallade CEFer vilket är jämförbart med våra svenska investmentbolag.

Burton Malkiel som skrev första versionen av den här boken för 50 år sedan är fortfarande alive and kicking. 90 år gammal och syns ibland i finansmedia i USA.



4 kommentarer:

  1. Rek på den? 😊

    SvaraRadera
  2. Jag tycker om den boken! Jag läste den 2016 och har en sammanfattning på bloggen, men jag rekommenderar folk att läsa boken istället för min blogg.

    Det finns delar av den som är väldigt amerikanska. Speciellt om hur man jonglerar olika amerikanska sparkonton för att minimera skatten.

    Malkiel är också förtjust i ombalanseringar, något som jag försökt använda. Det är en strategi som är kontroversiell i vissa cirklar och jag tror inte jag tjänat något på det än så länge. Jag tror den här räntekrisen kommer bli första riktigt bra testet.

    Läser du en ny upplaga eller hur gammal är den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "uppdaterad 50-års jubileumsversion" skrev du ju. Svårt det här med att läsa ibland.

      Radera
    2. Haha ja men det går fort ibland när man läser. Tack för din kommentar och att du delade med dig av dina reflektioner kring ombalansering.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...