Ökade i Cibus idag

 


Fastighetsbolaget Cibus handlas till klart attraktiv värdering nu kring 114 kronor. Jag har passat på att köpa ytterligare ett knippe aktie idag och börjar närma mig 3 procent vikt i bolaget i min portfölj. En gräns jag inte avser överstiga. Jag försöker hålla vikten i enskilda bolag till 1-3 procent i min portfölj. Pengar till det här köpet har jag fått loss via ytterligare försäljning i Telia. 

Cibus meddelade idag att de räntesäkrat en del av sin skuld. Ett rimligt drag som ger dem förutsägbarhet och kontroll över kassaflödet.

Ytterligare en händelse i Cibus idag är att de släppte sin årsredovisning. Bra läsning oavsett vilken nivå man ligger på. Den första delen beskriver bolaget och verksamheten med text och en liten del siffror. Lättbegripligt för gemene man. Längre bak i rapporten blir det desto mer siffror och termer. Verkar det avskräckande så bläddra åtminstone i den första delen.

Så här lyder Cibus affärsidé:  

"affärsidé är att förvärva, förädla och förvalta högkvalitativa fastigheter i Norden med välrenommerade livsmedelsbutiker och dagligvarukedjor som ankarhyresgäster för att kunna ge en god utdelning månadsvis till våra aktieägare." 

Inget trams eller flum kring vad syftet faktiskt är för bolaget. Det är vad vi ägare investerat våra pengar i.

En grej jag läste i rapporten som jag finner lite knasig är att bolaget har cirka 43.000 ägare. Det är ju inget konstigt för sig men när jag parar ihop det med vetskapen att det finns cirka 41.000 ägare bara hos Avanza blir det en funderare. Ja jag tycker det är knasigt för jag tänker att vad fasen händer hos övriga mäklare? Nu är det här en typisk småspararaktie och småsparare är Avanzas gebit. Det är dock Nordnets grej också och det är väl här jag tycker det verkar bra snett alltså. Att 41.000 ägare finns hos Avanza och resterande (typ inga alls) hos Nordnet mfl. Ah ja, mest en kul fundering.

Idag pyntade jag 113,5 kronor och nu ligger jag faktiskt back på min investering i Cibus. Lejonparten av mitt innehav köpte jag i pandemikraschen under 110 kronor men jag har gjort några köp under resan upp också. Inte på idiotvärdering men upp till 150-160 kronor har jag gjort några mindre köp vilket tagit upp anskaffningsvärdet för mig en aning. Nu är inte detta en parameter jag följer eller lägger värde vid. Jag ser till potential i bolaget och det är vad som betyder något. Vad jag betalat förändrar inte potentialen här och nu.

Härifrån är det min önskan att både aktiekurs och bolaget verksamhetsmässigt utvecklas i en rimlig takt. Jag vill inte se en hög förvärvstakt till hög finansieringskostnad och jag vill heller inte att aktien snabbt rusar. Jag föredrar en sund och stadig utveckling och att aktien handlas till rimlig värdering.



35 kommentarer:

  1. På Nordnet finns det 6556 ägare.

    Härlig blogg du har! Och vettiga inlägg. /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Det låter rimligt. Jag skall kolla om Avanza kanske räknar antal konton och på den vägen har boostat antalet ägare. Det verkar helt orimligt att de skulle ha så stor del av de där 43.000 ägarna =)

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag misstänker att Nordnet och Avanza räknar in "ägare" med KF. Hos Cibus räknas de som två och inte flera tusen.

      Radera
    3. Ett alternativ skulle kunna vara att en del av användarna på avanza har Cibus i KF, vilket gör avanza till ägaren från Cibus perspektiv. Samtidigt som avanza kan räkna konton med innehavet.

      Radera
    4. Har fått svar från Avanza nu att de räknar antal konton. Ja det där med KF är ju en ägare i Cibus bok medan det är flera inom Avanzas kapitalförsäkring och i Avanzas system därmed.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hur hög ränta tror du de klarar på lång sikt?

    SvaraRadera
  3. Många fastighetsbolag handlas idag långt under deras substansvärde. I tex Neobos fall är det väldigt långt under. Vore inte den bästa affären för tex Neobo att likvidera företaget, sälja av alla fastigheter och dela ut pengarna till aktieägarna. Skulle bli en fantastisk affär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Neobos substansvärde är dock ren hittepå, med tanke på att det inte skett några transkationer, alls.

      Radera
  4. Du är en klippa när börsen darrar

    SvaraRadera
  5. Du har ju alla kapitalförsäkringar, de räknas officiellt som 1 ägare t.ex. avanza pension. Avanza tycker nog att varje enskild person med KF räknas som en unik ägare. Således är antalet verkliga ägare större än det bolaget rapporterar.

    SvaraRadera
  6. Kan bara konstatera att kursmässigt har Cibus varit en mindre bra placering för sina aktieägare. Run your winners and cut your losers brukar det heta. Bloggaren följer nu upp sin förlorare. En investeringstaktik som kan bli kostsam. Ser ingen anledning att investera i Cibus.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har väldigt bra direktavkastning. Kan vara värd att köpa enbart av den anledningen (givet att direktavkastningen är långsiktigt hållbar).

      Radera
  7. Hej Petrusko,

    Jag undrar om du kan besvara min fråga
    när det gäller med aktieutdelningar på deklarationen då jag märker att aktieutdelningar tas upp som inkomst av kapital och dras ifrån mina ränteutgifter och tycker att de minskar rätt mycket varje år då aktieutdelningar ökar.
    Så min fråga är hur gör man på bästa sätt vid deklarationen?
    Mvh
    Thepictsman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äg inte aktier i depåkonto, äg dom i en kapitalförsäkring eller på ett ISK

      Radera
  8. Petrusko du tror ju uppenbarligen på Cibus annars skulle du inte köpa mer. Jag undrar om inte risken är överhängande att ytterligare utdelningssänkningar ligger runt hörnet för Cibus. Eller tror du ledningen har koll och att de får rätt när de säger att de kommer kunna hålla nuvarande nivå eller rentav höja framöver?

    SvaraRadera
  9. Det har sagt om CIBUS från kurser 150 kr och fortfarande gäller samma, CIBUS kommer att stå under 95-90 kr och allt över denna nivån är slöseri på kapital. CIBUS kommer att ha problem med sina höga räntekostnader vilket leder till ytterligare utredningssänkningar. De har redan sänkt en gång och kommer att göra igen. En kurs först vid 80 kr kanske har värd titta. Så länge 50 kr aktien gått ner och jag har haft rätt. När aktien nådde 90 kr, kom ihåg vem hade rätt o vem tjänade på den ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så svårt att ha rätt när man kommenterar som anonym…

      Radera
    2. Inte så svårt att ha rätt när man kommenterar anonymt…

      Radera
    3. Verkar ju vara din drivkraft..att få rätt. Vann du aldrig i sandlådan? I vilket fall som utdelningsinvesterare är det no no på ett bolag som sänkt utdelningen. Det rimmar inte med filosofin helt enkelt att man vattnar ogräset som ger mindre utd. Sen ngt som gått från 300>110 på ett år, rusar aldrig. Har för många individer som ligger back som vill ur, så det är inget o oroa sig för.

      Radera
    4. Korta aktien då om du sitter med en spåkula och vet exakt vad som ska hända

      Radera
  10. När lånen läggs om kommer flertal fastighetsutvecklare få problem. Bättre att köpa xackt div o liknande om man vill köpa aktier under dessa tider.

    SvaraRadera
  11. Hej! Tack för ett fint inlägg!

    Och varsågod, då har du nog köpt mina aktier som jag valde att göra mig av med i veckan! :) Som många påpekat tycker jag det känns oroligt med en räntetäckningsgrad som sjunkit från 3,5 till 2,5 på ett år och en Skuld/EBITDA på 12x. Lyssnade även på en intervju med VDn i podden Kvartalet (rekommenderas för intresserade) och även om han verkade lugn så lät det som att ytterligare räntehöjningar antagligen kommer pressa bolaget ganska mycket ändå, det fick inte mig att känna mig speciellt säker med positionen just nu.

    Vore jätteintressant att höra dina tankar kring detta!

    Trevlig helg!
    Dr. Dividend

    SvaraRadera
  12. 5000 aktier i en sparbank.

    SvaraRadera
  13. Varför i hela världen kommer aldrig Cibus utdelning in på Avanzas utdelningslista? Skitstörigt ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      De där datumen nu stör dig på meddelas i årsrapporten och den har precis kommit ut. Du får ge Avanza några dagar till innan deras partner skopat upp datumen. Så här är det i alla bolag, datumen måste publiceras av bolaget innan Avanza kan visa något. Bolagen publicerar sina datum vid olika tillfällen. Därför kan man idag se Investors datum men inte Cibus.

      Mvh petrusko

      Radera
  14. Hej Petrusko,

    Tack för alla dina inlägg.
    Ville fråga hur du tänker kring antal aktier Cibus ökat med senaste året (10% om jag räknat rätt).

    Själv blir jag lite frustrerad över att bli så utspädd som aktieägare och fortsätter det så här hade jag hellre sett att de kombinerade återköp (för att täcka utspädning) och en längre utdelning.

    Hur resonerar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nya aktier är ett sätt att finansiera sig. Cibus har gjort det bra och värdet per aktie har ökat. De nya aktierna som du stör dig på har möjliggjort förvärv som lett till stigande NAV och intäkter per aktie. I senaste rappen är nyckeltal tyngda av stigande räntekostnader.

      Nu har aktiekursen backat såpass att nyemission inte är lika attraktivt men övriga finansieringslösningar har blivit sämre de också. Kanske blir det fler nyemissioner på sikt. I nuvarande läge inte för att det är nice utan för att det är minst dåligt.

      Historiskt har alltså det ökade antalet aktier givit oss aktieägare större värde i Cibus.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ser ut att se vill göra en riktad emission för att få ner skuldsättningen, vilket jag i sak gillar. Men blir det inte lite fel då att hålla i utdelningen och samtidigt göra emissionen? Känns som Castellum agerar mer nyktert här

      Radera
  15. Idag ökade jag i SHB. Innan börsen öppnade så slängde jag in en köporder på 92 spänn och var inte säker på om den skulle gå igenom, men det var OK, ty jag har redan en stor stek i SHB. Till min förvåning gick ordern igenom :-). Det är utdelning om knappt 2 veckor på 8 kr => DA 8,7% (det är väl ungefär vad börsen förväntas att avkasta i snitt per år?)

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Den satt fint du. Jag gillar att göra så där också. Antingen under dagen eller via orders med lång giltighetstid.
      Jag är övertygad om att de svenska storbankerna har några goda år framför sig nu med betydligt högre vinster. Borde bli en bra investering det där köpet.

      Mvh petrusko

      Radera
  16. Petrusko hur orolig skall man vara för Cibus?
    Eller inte alls?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag är inte orolig för Cibus. De äger bra fastigheter med stadigt stigande hyra. Det är stökigt nu på finansieringssidan men det där löser sig. Det är högre räntor på lånade pengar nu. Snabbt stigande ränta har lämnat fastighetssektorn i frysboxen hos investerare. Det dröjer nog innan det blir poppis igen.

      Mvh petrusko

      Radera
  17. 90kr- kom snabbare än man kunde anat. /inte samma anonym

    SvaraRadera
  18. Man sänkte utdelning med 10% o spädde ut med 18%. Alltså skall nu mer deg gå till utdelningar än efter sänkningen. Cibus förefaller handla reaktivt hela tiden. Varför tog man inte tag i nyemmisionen när aktien stod i 200-300kr? Istället för nu med blåslampan? Visst de e ju lätt med facit i hand, men de har ju handlat efter devisen aldrig högre ränta.Management imponerar inte. Affärside o utförande lämnar övrigt önska. När det väl blåser man ser vilka som håller måttet.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...