W.P. Carey höjer utdelningen

 


Det amerikanska fastighetsbolaget WPC meddelade igår att de höjer utdelningen nu i höst. Det kom inte som en förvåning för någon förmodligen då bolaget brukar höja sin utdelning varje kvartal. WPC har en mycket lång historik av utdelningshöjningar och som synes i grafen ovan har de höjt varje år sedan börsnoteringen 1998.

Utdelningen som betalas ut i oktober är på $1,061 och tar utdelningen till $4,244 i årstakt. Igår stängde WPC på $83,46 vilket ger en direktavkastning om 5,1 procent.

Det finns olika sorters utdelningsaktier och medan jag allra bäst gillar sådana med hög utdelningstillväxt gillar jag WPC för vad den är. Medan bolagen med hög utdelningstillväxt ofta har betydligt lägre direktavkastning så är det omvänt i WPC kan man säga. Här är det hög direktavkastning men låg utdelningstillväxt. Jag har en mix av olika sorters utdelningsaktier och bäst potential i långa loppet tror jag de med låg direktavkastning och hög utdelningstillväxt har. Jag använder mig av investeringar med hög direktavkastning delvis för vissa av dem har en annan karaktär i form av risk och konjukturkänslighet. En annan faktor är att mitt kapital inte är tillräckligt stort för att kunna leva på utdelningar om direktavkastningen är 1-2 procent som den är för S&P 500 och många fina utdelningshöjare.


1 kommentar:

  1. En fråga angående din portföljs utdelningsandel.
    Känner du att du ökar mer i utdelningar än vad du själv använder för dina kostnader att leva? ser du en positiv eller negativ utveckling? nu när vi (kanske) kommer ha några negativa år framför oss tänker jag på

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...