Vad är dina styrkor?

 


Vad är dina styrkor när det kommer till att investera på börsen? Väldigt många av oss skulle må gott av självrannsakan och upptäcka vad man egentligen inte är så bra på och var man faktiskt har en viss styrka.

Själv är jag inte exkluderad men jag tror mig vara en aning mer medveten än somliga. Jag vet att jag inte är en fantastisk analytiker och kommer aldrig vara den som gräver fram de mest fantastiska casen. En styrka jag har är sittfläsk.

Min långsiktighet och uthållighet kombinerat med att jag gör investeringar med rimlig potential/risk är en vinnande faktor. Jag har erfarenheten i ryggen dessutom. Medan tiden gör under för investeringar har den medfört att jag själv blivit en farbror. På 90-talet började jag investera i sunda bolag med god utdelning och dessutom skriva om det. Jag är inte längre en pojkspoling som säger att jag skall vara långsiktig utan nu är jag en farbror som investerat långsiktigt i sunda bolag i flera decennier.

Ja sittfläsk är en styrka jag besitter. Hur är det med dig? Fundera kring vad din styrka är och vad du kanske inte är så bra på. Agera på den insikten. Bli bättre på dina svagheter eller hitta andra vägar att göra saken.

Kanske är en styrka för dig att du kan sätta av en stor del av lönen till spar medan det här med bolagsanalys inte är din grej. Fokusera då på din styrka och fortsätt gör den bra medan du kanske helt släpper bolagsanalys och trycker in pengarna i en fond eller annan lösning. Alternativ kan vara att skaffa hjälp eller att utveckla dig och bli bra även på bolagsanalys.

Kunskap om dina svagheter kan rädda dig från mycket ont. Både på börsen och i övriga livet. Känn till dina svagheter och agera kring dem med vetskapen om dem.

9 kommentarer:

  1. Jag är inte fundamentalist, inte heller tekniker. Men kikar på båda.
    Efter att under många år fått "Smisk" ftån övermod är jag nu mera mer ödmjuk och har mera realistiska förväntningar på mina investeringar. 10% år efter år är inte fy skam.😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är en mycket bra insikt, att "nöja" sig med börsens historiska avkastningssnitt kring 10%.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Vilket bra inlägg! Tydligt och med en god poäng: medvetenhet om styrkor och svagheter när det kommer till investeringar. Min styrka är att jag är känslomässigt oberoende av svängningar på börsen. Upp eller ner, jag tar en promenad istället och vet hur mycket utdelning jag kommer att få året 2022. Sedan anpassar jag mig efter utdelningen som bestäms för 2023 när det är dags. Min svaghet är att jag är lat/prioriterar att vara ledig framför att tjäna nya pengar. Jag är inte FIRE men kan jobba 50% och klara mig på lön + utdelning. Vilket ger lite nya pengar in till portföljen. YOLO tror jag det kallas av ungdomarna.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Att kunna ignorera börsens svängningar på kort sikt är en viktig egenskap för en långsiktig investerare. Grymt upplägg du har där med 50% jobb. Bra gjort.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Du har inga planer på att återgå till arbetslivet inom inköp/logik i något mindre tillverkande plåtföretag i Trollhättan? Industrin är väl på tillväxt i Trollhättan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena UtdelningsBagaren,
      Nej jag har inga tankar i sådana banor. Jag trivs bra med min vardag idag och om jag får för mig att lägga mer tid på arbete kommer jag göra det i egen firma inom finansmedia. Inget jag planerar för dock.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Trevligt inlägg, tack för det!

    Min styrka: har ett enormt tålamod med fonder.
    Min svaghet: har inget (!) tålamod med aktier.

    Jag klarar helt enkelt inte av att köpa och behålla enskilda aktier (bolag) det har varit ett evigt petande i det där. De gånger jag har tjänat pengar har jag enbart haft tur, medan förluster enbart har berott på mitt eget agerande.

    Fonderna tuffar på och jag köper gladeligen fler andelar oavsett hur det går. Än så länge i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ocke,
      Bra styrka där och en svaghet som du enkelt kan ignorera. Det låter som att du med fördel kan skippa aktier och köra helt på fonder. Det vore en smart investeringsstrategi oavsett.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack! Det har tagit sin lilla tid, men nu har nog (t.o.m.) jag lärt mig vad som gäller.

      Sen hade det iochförsig varit trevligt att få utdelnings-notis från Avanza emellanåt :)

      Trevlig helg!

      Radera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...