Utdelning fastställd i iShares FTSE100 ETF

 


Nu har iShares meddelat höstens utdelning i den börshandlade fonden iShares Core FTSE 100. Precis som i somras är denna utdelning en höjning mot samma period året innan. De närmsta dagarna kommer även Vanguard och Franklin informera om utdelning i deras fonder. Jag lägger upp liknande inlägg då.

Utdelningen är nu i årstakt 0,2709 brittiska pund och på nuvarande kurs om cirka 8,4 euro ger det en direktavkastning om 3,7 procent.

Utdelningen betalas kvartalsvis och nu i höst är den på 0,0882 brittiska pund (0,0855 förra året).

X-datum är 15 september.

Pay date är 28 september varpå det sannolikt dröjer till början av oktober innan vi ser pengarna på vår depå. Det tar våra nätmäklare några dagar extra när det är utdelning i utländsk valuta.

Utdelningen betalas i olika stora delar under året för det är så fonden tar emot utdelningar från innehaven. Sommaren och höstens utdelningar är betydligt större än vintern och vårens. Förra året var exempelvis vinterns utdelning på 0,048 brittiska pund och det är i den häraden man kan vänta sig att det blir i år.

Jag äger den här fonden och tycker det är en gemytlig komponent i portföljen. I en enda investering får jag exponering i 100 stora stadiga bolag. Det är en helt annan bolagsmix än den vi har på stockholmsbörsen och även om flera av dem så klart har försäljning i vida världen så är det bolag med hemvist i ett annat land. Som ni ser ovan har de här brittiska storbolagen en helt okej direktavkastning som grupp. En utmärkt diversifiering i min utdelningsportfölj.

Läs mer om fonden i mitt inlägg om den i länken nedan:

https://petrusko.blogspot.com/2021/12/ishares-core-ftse-100-etf.html


3 kommentarer:

  1. X datum är den 15:e Sep. Betyder det att jag måste ha köpt den innan den 15:e eller är det ok att köpa den om jag vill vara med på utdelningen den 28:e?

    Vänligen
    Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Peter,
      X-datum betyder att värdepappret handlas exklusive rätt till utdelning och man behöver äga handelsdagen innan X-datum om man skall ha rätt till utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...