Ny ETF i portföljen

 


I början av det här året skrev jag om fonden Franklin LibertyQ European Dividend men det är först nu jag fått tummen ur och köpt en initial liten stek. Det finns så mycket rimligt att investera i och man kan inte köpa allt. Nu har jag i vart fall tagit in den här fonden som jag gillar och siktar på att köpa mer över tid.

Läs mitt inlägg om fonden i länken här: https://petrusko.blogspot.com/2022/01/franklin-libertyq-european-dividend-etf.html?spref=tw

Fonden har ticker FLXD och som vanligt tillkommer courtage och valutaväxlingsavgift när man köper och säljer.

Direktavkastningen är i skrivande stund en bit över 5 procent och de betalar utdelningen kvartalsvis. Den är olika stor vid de olika tillfällena varav den i juni är i särklass störst. Det har att göra med hur de tar emot utdelningar från innehaven. Bra att veta det där med utdelningen så slipper man bli förvånad de andra kvartalen över att utdelningen ser liten ut. Mars, juni, september och december är utdelningsmånader och de senaste 4 utdelningarna har haft paydate den 22:e i månaden varpå man hinner få in den på kontot samma månad. Det brukar ta våra mäklare några dagar extra innan utländska utdelningar syns på kontot och om de då betalas precis i slutet av en månad ser vi dem ju inte förrän i början av månaden efter.

Jag gillar den här fonden för vad den är. Det är hög direktavkastning och samtidigt god riskspridning via 50 bolag från olika sektorer och länder. Avkastningspotentialen är okej och det är good enough för mig. Jag drömmer inte om den bästa raketavkastningen utan söker snarare rimlig totalavkastning där utdelningar står för en god del då jag lever på dem.

19 kommentarer:

  1. Bör man äga denna i KF eller ISK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fonden har sin legala hemvist på Irland varpå det inte dras någon utländsk källskatt på utdelningar. Den funkar således bra på ett ISK.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tack för tipset. Den ska jag kika på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      I mitt inlägg om fonden finns det mer info om den samt även en länk till fondbolagets hemsida med all info om den.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Får tacka bloggaren för alla intressanta investeringsuppslag som presenteras.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars,
      Tack för din kommentar och feedback.

      Ha det gött

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Det verkar vara en trevlig ETF, tack för intressant läsning!.
    En fråga till dig Petrusko, vet du om värdepapperskrediten på avanza, där man får låna upp till 10%av värdet på vissa värdepapper till 0% ränta. Kan den huxflux gå från 0% och till +Ränta? eller är man säker på att den ligger kvar på 0% under tiden man ligger belånad?

    Mvh Påven

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Påven,
      Ja Avanza kan ändra reglerna för sin belåning och räntesatser mm. När man har belåning behöver man vara beredd på att kunna pynta det i retur tillfullo om förutsättningar förändras/kräver det. Eller avstå.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Petrusko!!

    Flitig följare av bloggen :)

    Du inleder med att skriva "att det finns mycket rimligt att investera i"....
    Vad mer än denna är du köpsugen på, tycker ser bra ut osv? vad skulle du vilja öka i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, jo men så är det för jämnan att det finns väldigt mycket fint att investera i. Bara rakt upp och ned så där så är jag sugen på att investera i Store Capital som för övrigt är aktuell med rapport ikväll. Jag skulle gärna öka i Johnson & Johnson och den där Vanguard All World High Dividend som jag äger. Investor är alltid aktuell att öka i =)

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej Petrusko. 5%~ direktavkastning kvartalsvis-årligen. Blir det då 20% på ett år?

    Så om man köper denna för 1Msek i januari. Har man då 200k~+ från utdelningarna i slutet av året eller räknas de 5% direktavkastning på helåret? Vilket man isåfall då har 50k~ slutet av året efter sin investering på 1Msek?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Direktavkastning räknas på helår. Så på den investerade miljonen får man 50.000 kronor utdelning på 1 år med 5 procent direktavkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej Petrukso!
    Tack för en fin blogg.

    Vilken/vilka fonder/ETF skulle du kompletera Xaxt högutdelande med?

    Mvh
    Kristoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kristoffer,
      Jag har själv valt en vanlig svensk indexfond som bästa kompis till Xact Högutdelande. För att ren indexinvestering är smart och bra. Det är index liksom och jag får min del av börsens goda avkastning. Jag har valt Xact Sverige för ändamålet. Den är tillräckligt bred med sina 70-80 innehav för att spegla börsen väl och den pyntar utdelning. För en svensk investerare tycker jag att en vanlig svensk indexfond är en viktig och bra grund i portföljen.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för svar!
      Jag har länge hoppats att Xact skulle starta en global variant av sin fond. I avväntan på detta har du några tips på fond/ETF som är en global variant av xacts fond?

      Radera
    3. Tjena Kristoffer, Japp jag har länge hoppats på det samma. Jag har investerat i en globalfond ifrån Vanguard. Den har ett utdelningsfokus men inte på samma sätt som Xact Högutdelande. Det går att göra på olika sätt och jag gillar den här ifrån Vanguard där de skapat en mycket bred fond med tusentals innehav. De har sorterat bort bolag med sämre direktavkastning än snittet. När man gör det så brett är det en rimlig strategi medan den som investerar i enskilda aktier absolut inte kan gå rakt av på direktavkastning.

      Länk nedan till mitt inlägg om fonden från Vanguard:

      https://petrusko.blogspot.com/2020/05/vanguard-all-world-high-dividend-yield.html

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej.
    Vilken ETF som exkluderar USA skulle du investera i? Jag har kollat på Vanguard FTSE All-World ex-US ETF men den går inte att investera i via Avanza tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, globalfonder som exkluderar USA är avsedda för amerikaner. För att de sannolikt får sin USA-exponering på annan väg. De fonderna är noterade i USA och sådana kan vi inte handla i Europa sedan några år pga EU-regler.

      Fonderna du kan investera i skall ha UCITS i namnet.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...