Cibus har tagit in 492 msek i nyemission

 


Efter börsens stängning igår meddelade Cibus att de gör en riktad nyemission om 2 miljoner aktier via ett accelererat bookbuilding-förfarande. Sådana där går undan och idag är det hela klappat och klart.

Till en kurs om 246 kronor sker emissionen och det är en rabatt om endast 2,2 procent mot gårdagens stängningskurs 251,6 kronor. Som jag för bara några dagar sedan spekulerade kring så var Sagax en utav köparna i emissionen. Cibus uppdaterade nyligen sitt tillväxtmål och då spekulerade jag i ett inlägg om sådan här emission och Sagax som möjlig tagare.

Bra jobbat Cibus. Det här är ett utmärkt sätt att finansiera och växa verksamheten. Pengarna de nu får in kan de ihop med lika mycket i belåning förvärva flera fina fastigheter som kommer generera mer cash till oss ägare på sikt. Ja det blir fler aktier men det blir samtidigt fler fastigheter och i slutändan skall det mynna ut i högre utdelning och vinster per aktie. Cibus har lyckats med detta historiskt, att ge ut nya aktier och investera cashen väl för att mynna ut i stigande substansvärde, intjäningsförmåga och utdelning per aktie. 

Nu har Cibus 492 friska fräscha miljoner i plånboken att förvärva fler fastigheter för. Som vanligt använder man belåning när man köper fastigheter varpå förvärvskapaciteten i den här emissionen är kring 1 miljard kronor. Beroende på hur man ser på det kanske betydligt mer än så. När Cibus köper enstaka fastigheter eller några få bara så blir de i ett nafs mer värda när de kommer in i Cibus ägo. Det är inte trolleri utan en risk och värderingsfråga. En enda fastighet är riskfyllt och värderas därefter. En stor fastighetsportfölj har risken spridd över flera faktorer och betingar ett högre värde i och med den lägre risken.

Ett sidospår;
Här sitter jag på min kammare och avvaktar att investera mer i Cibus för det är högt värderat. Samtidigt köper en rad mycket ansedda investerare nu i emissionen till 246 kronor. Man kan se på saken på olika sätt och jag vet att jag är konservativ i min syn på Cibus. Jag värderar kassaflöde men vill hålla mig hyggligt nära substansvärdet. Mer modernt är det att värdera kassaflödet högre än vad jag gör.

8 kommentarer:

  1. Ytterligare ett sidospår: hur ser du på direktavkastningen i AT&T? Bedömer du den som hållbar?


    Med vänlig hälsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sänkning inför nästa år väl redan klar som jag förstått

      Radera
    2. Ja som Anonym är inne på så kommer AT&T sänka utdelningen rejält. Det är redan aviserat och jag tror att den nya utdelningen är uthållig. Den är kring 4% om jag inte minns fel.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tack för detaljerad info. Min fråga är, vad är det som gör att Cibus handlas till en så pass extrem premie? Borde de inte handlas kring vad deras NAV ligger kring baserat på värdet av de kontrakt de har? Har dålig koll på hur många av kontrakten som är av typ "Triple Net Lease", men låt gå att mataffärer är en hyfsat stabil verksamhet, men vad kan Cibus mer göra för att generera den ökade vinst som marknaden uppenbarligen tror finns?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snåålgrisen,
      Det är flera faktorer. Dels är det att Cibus äger och förvärvar fastigheter som genererar riktigt bra med cash till dem. Det är också en tro att beståndet betingar ett högre värde. Enkelt uttryckt kan man säga att de förvärvar till reapris och värdet för fastigheten i Cibus ägo är högre.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Funderar själv på att hoppa av Cibus tåget, började köpa mars 2020 och Cibus har råkat växa sig till 25% av min portfölj. Ligger numera plus 55% exklusive alla fina utdelningar jag har erhållit. Ett mycket svårt val då jag gillar deras verksamhet, men har inte aktien gått upp lite orimligt mycket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Håkan,
      Cibus är väldigt högt värderad det går inte komma ifrån. Att ha 25% av portföljjen i en enskild aktie som denna är ett risktagande man bör vara mycket väl insatt i.

      En strategi skulle kunna vara att skala ned innehavet. Sälja lite då och då till dess man har den viktning man önskar.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tog faktiskt fasta på det du sa och skalade ner med 50% i mellandagarna. Sitter nu och funderar på vad jag ska köpa härnäst �� har satt av en del av idag i SBB D till fina 6.5% direktavkastning.

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...