Investor A tas in i ett stort index och aktien har fått fnatt

 


Idag har något knasigt hänt och det är att Investors A-aktie som har en halvdan likviditet har tagits in i ett stort index av MSCI. Det leder till att en massa fonder från världens alla hörn nu slänger sig på köpknappen för att köpa aktien.

Dålig likviditet och stort köpflöde har fått Investor A att stiga rejält idag. Som mest har den varit uppe i galna 236 kronor. För stunden är den upp 6,5 procent och handlas i 224 kronor.

Visst hade det varit nice att kunna flippa från A till B idag men jag gjorde mitt byte för några dagar sedan och det är inte mer med det. Har man inte bytt ännu så är förmodligen det här det bästa läget man någonsin kommer få.

29 kommentarer:

  1. De borde verkligen tagit in Investor B, inte Investor A. Liksom du så bytte jag för några dagar sedan och gjorde en trevlig vinst och är nöjd med det. Det är bara att gratulera de som gjorde samma affär direkt efter öppnning idag!

    Spekulation: Om indexet tänker efter, byter till Investor A, så kommer det finnas ett tillfälle då Investor A-aktien plötsligt översäljs och det blir tillfälle att byta tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. B är redan med

      Radera
    2. Precis, Investor B ingår redan i indexet.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Aha, svar på min fråga sen tidigare. Lite logiskt ändå, men ändå knasigt :)

      Radera
    4. Aha, tack, det förklarar saker!

      Radera
  2. Varför ser vi inte dessa rörelser i t.ex Lifco och Sagax som också kom med i indexet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Investors aktie rör sig så mycket för att det är dålig likviditet i aktien. Så är det inte i de andra du nämner.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Tack för tipset. Det blev ett skifte nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Kul att det kom till nytta.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tack för tipset. Blev några fler B aktier genom detta.

    //Magnus (Nybörjare)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Magnus,
      Klockrent. Det är ju närapå magiskt att kunna fixa fler aktier i ett bolag så där utan att kicka in mer pengar =)

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Svar
    1. Hello,
      Kul att det kom till nytta.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Jag orkade inte byta courtage för mina runt 500 aktier häromdagen, men idag var det ju betydligt enklare att dra in runt 3000 kr för ett par knapptryck. Men knasigt är det...

    Varför A och inte B? Eller båda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja idag var kursutvecklingen verkligen knasig. Investor B ingår sedan tidigare i det här indexet från MSCI. Nu tar de även in Investor A och det triggar en rad aktörer att köpa aktien som har svag likviditet och rusar på börsen därav.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Passade på att byta från A till B idag. Fick ca 6% fler aktier för samma summa efter att ha sålt A på 232 och köpt B för 217.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej JB,
      Shit vad nice. Bra gjort.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Grattis till en riktigt bra tajming!

      Radera
  8. Även Investor B har fått semifnatt idag, 221,95 som högsta. Upp 4,6 % precis nu, är inte så långt från rapporterat senaste substansvärde nu. Jag tror långsiktigt såklart på Investor men undrar det har nått en topp för nu

    SvaraRadera
  9. Jag förstår dock inte varför Inv A går upp redan idag. Det står att "Förändringarna träder i kraft efter stängning den 30 november." Då borde väl köprusningen inträffa den 1:a december? Plockar någon fond in aktien redan idag så följer man inte MSCI Global Standard Index fram till 1:a dec. Är skillnaden så liten att man inte bryr sig?

    Trevlig Helg

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Ja dels är det fonder som agerar i förväg och dels är det andra aktörer som agerar på informationen/vetskapen om att fonder nu måste köpa.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Av ren nyfikenhet, vad är det för stort index Investor har tagits med i då? Vilken fond/etf är det som följer detta index?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihet,
      MSCI Global Standard Index heter det. Det finns fonder här och var i världen som följer det. MSCI är en indexleverantör som fondbolag världen över använder sig utav.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Attans, jag bytte från A till B i går, sålde på 209,50... :(

    SvaraRadera
  12. Oh Herregud Investor A är mitt största innehav!
    Räknade lite på det och på högsta kursen var jag upp rejält idag!
    Sen gick det tillbaks så halva vinsten kvar nu ungefär.
    Tyvärr så har jag dem i vanlig depå så gör jag nåt med dem så åker jag på en massa vinstskatt då jag haft dem väldigt länge...
    MVH MJ

    SvaraRadera
  13. Bytte 691 A aktier till B idag 👍

    SvaraRadera
  14. Mer än hälften av A-aktierna ligger låsta hos Wallenbergstiftelserna. Den kommer att bli rejält knapphetsprissatt. Det kanske inte riktigt blir "Atlas Copco" av Investor, men en A/B spread på 10% är ganska sannolik ett par månader in på nästa år.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...