Enkla pengar på att byta Investor A mot B

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.


Genom åren har jag flera gånger sålt mina Investor för att köpa Investor. Investmentbolaget har två aktieslag som är samma grejen egentligen men ibland skiljer sig aktiekursen en del på dem. Över tid pendlar det lite fram och åter. A-aktien kostar lite mer och sedan skiftar det till att B-aktien kostar lite mer.

Eftersom aktierna ger samma rätt till utdelning och det i övrigt kvittar för oss småsparare vilken av dem man äger bör man med fördel köpa den som är billigast. Äger man redan Investor kan man dra nytta av det här genom att skifta över till den billigare utav dem.

Nu är ett sådant läge och jag har slagit till på ett byte. Igår sålde jag mina Investor A till ett snitt kring 208,65 kronor och jag köpte Investor B för 206,3 kronor. Ja de handlades med en diff på över 2 kronor igår och det är ett bra läge att byta i mina ögon. Någon gång har jag bytt med en diff kring 5 kronor per aktie men jag tror inte det händer igen i närtid. Vi är fler som bevakar det här nu och en diff om 5 spänn per aktie är liksom för bra. Beroende på vad man betalar i courtage kan man tjäna på att byta vid betydligt lägre diff. Ja, courtaget är viktigt i den här affären. Glöm inte räkna in ett courtage för att sälja och ett courtage för att köpa. Jag gör ett sådant här byte med fast courtage om 99 kronor per affär och betalar totalt 198 kronor i courtage. 

Jag har varit cool med bytet den här gången. Det har varit ett okej läge att byta under någon vecka eller fler men jag har väntat. Väntat på det här läget som jag tycker är riktigt bra.

Nu äger jag fler Investor än tidigare och medan totala värdet är det samma så finns där en signifikant skillnad: Det är fler aktier som pyntar utdelning!

Utöver courtaget finns där en grej till att hålla koll på och det är likviditeten i A-aktien. Det omsätts inte lika många aktier där och beroende på hur stort innehav du har behöver du ta mer eller mindre hänsyn till det. Jag genomförde min affär när jag såg att det fanns tillräckligt många aktier i orderdjupet för att i ett nafs få avslut på hela mitt innehav. Man kan röra sig med tusentals aktier utan större problem men man får agera lite annorlunda om man vill få snabbt avslut. I aktier med god omsättning kan man ofta få ett avslut på ett pris medan man i Investor A kanske behöver flera delavslut till olika kurs. Funderar man på att göra bytet kan man börja med att studera avslut i Investor A under en period för att få känn för hur det kan passa sitt innehav och en ev affär.

Länk till Investor hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

15 kommentarer:

  1. Det är vid såna här tillfällen det är surt att courtageklass bara går att byta vart 30:e dag. Jag gör oftast många mindre affärer, och nästan att det inte ens är lönsamt att swappa mellan A och B i mitt största innehav med rådande courtageklass. Känns som ett märkligt system bankerna har, i alla fall om man är kund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Sjv55,
      Ja det där är surt. Flera mäklare/banker har det så där men det finns några där det ser lite rimligare ut. Både Nordea och Länsförsäkringar har relativt lågt courtage för alla affärer. Funktion, layout mm är dock inget vidare hos dem.
      Hos Avanza kan man byta 1 gång per dag. Har för mig det finns en aktör som anpassar courtaget efter affären men är osäker, kanske var det PAreto.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tack för tipset!
    Blev några gratis Investor

    SvaraRadera
  3. Hejsan hur håller man koll på hur mycket ens totalavkastning är på aktien med tanke på att gav försvinner ju?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Alex,
      Om du tycker det är intressant föreslår jag att du antecknar vad du ursprungligen betalat.

      Vad man betalat för en aktie påverkar inte dess potential. Jag bryr mig inte om GAV över huvud taget.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Alex: du kan oftast ange GAV själv, både hos Avanza och Nordnet. Finns något i stil med "ändra GAV" i någon meny, o en av bankerna har det så enkelt att du bara dubbelklickar på GAV o sen skriver dit vad du vill. Vips, 1000% upp ;)


      Radera
  4. Jag genomförde samma byte igår. 4000 kr i gratispengar. Hoppas kunna byta tillbaka inom ett år. Senaste köp var AQ Group på 282 och jobbar nu ner skuldsättningen nära 0,99%. Kommer klart under när betalningen för uppköpet av Kungsleden kommer om fyra dagar.

    Mvh Greger

    SvaraRadera
  5. Tjena Petro,
    Du vet väl att det kom Q3-rapporten från NWH igårkväll. Det är otrolig rolig läsning, tänkte i så fall du inte läst redan.

    https://www.nwhreit.com/Mailers/2021-Q3/Q3%202021%20-%20Investor%20Presentation.pdf

    Ett av absolut bästa månatliga utdelningsbolag som man kan äga just nu! På dagens kurs 13,44 CAD ger 5,9% utdelning månatlig. Man blir sugen öka rejäl. Jag hittar inget bättre månatlig aktie just nu.

    NorthWest Healthcare Properties är ett kanadensiskt fastighetsbolag. Bolaget äger, förvaltar och investerar i diverse fastighetsbestånd av kommersiell karaktär, med störst inriktning mot sjukhus samt vård och omsorg. Störst verksamhet återfinns inom den nordamerikanska marknaden. Utöver huvudverksamheten erbjuds även tekniska plattformar för fastighetsinfrastruktur.

    Mvh /Jon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jon,
      Ja det var fortsatt bra prestanda från NWH även detta kvartal. De växte substansvärdet bra i Q2 men ännu snabbare nu i Q3. Det imponerar. Förvaltningsresultatet tickar på och de har gjort ett bra jobb med att stärka sin finansiella ställning. Belåningsgraden har gått ned en hel del men skall ned till än lägre nivåer. Som bolaget presterar nu har de potential att höja sin utdelning på sikt när de är färdiga med resan att beta ned belåningsgraden.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Gjorde med bytet. Men iom inträder i index är ju nu på morgonen diffen ca 10 kr :/ Men men :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja på morgonen idag var det helt knasig rörelse i Investor A pga att den tas upp i ett index från MSCI. De som hann byta där precis på morgonen gjorde en mäkta fin flip.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Ajaj, det här var ett illa tajmat inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nejdå det var det inte. Det var ett bra läge att flippa häromdagen. Morgonens händelse i aktierna gick inte att förutspå och är något särdeles unikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej Petrusko!
    Gjorde bytet idag och "tjänade" 5,7kr per aktie minus courtage. Har några stycken så helt klart värt att byta även om jag har rörligt courtage. Tack för tipset det uppskattas :)

    SvaraRadera
  9. Snygg,tack för påminnelsen. Idag bytte jag mina INVE-A 222,98kr mot INVE-B 217kr. Det är nästan 6kr's skillnad och svårt att tro att det är sant. - 198kr så gjorde denna transaktionen att jag har nu 19 st fler investor aktier :)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...