Handla aktier efter X-datum en möjlighet?

 


Idag handlas telekomoperatören Tele2 exklusive rätt till höstens utdelning om 3 kronor per aktie. I skrivande stund har aktien backat 3,5 kronor och har under dagen varit ned än mer. Jag har investerat i bolag som pyntar utdelning i över 20 år och har mången gång sett en sådan här utveckling. Aktier kan tappa en god bit mer än utdelningen på X-dagen.

Att det blir så här kan man spekulera kring och en delförklaring är att intresset byggs upp inför utdelningen. När utdelningen så är tagen har det där extra intresset försvunnit som köpare. En del av det kanske till och med återfinns på säljsidan.

Detta fenomen är inget jag tycker man skall försöka göra kortsiktiga vinster på men man kan försöka dra nytta av det. Om man står redo att köpa i dagarna kring utdelningen kan man överväga att vänta någon dag för att ev kunna göra sitt köp till lite lägre kurs när utdelningen väl är avskild. 

Ja det är ju spekulation det här men får titta på det och se om man kan göra något av det. Själv brukar jag  ha en handfull olika investeringar åt gången som kan vara aktuella att klippa till på. Om en avskild utdelning bjuder på ett köpläge kanske jag slår till just där. Jag går alltså inte och väntar i hopp om det mest fantastiska köpläget skall inträffa i ett bolag som pyntat utdelning.

Idag är det utdelningen en annan gång är det en annan faktor som utlöser vad jag kan se som en möjlighet. Marknadens reaktion på en rapport, en händelse, en sänkt rekommendation osv. Det här med utdelningen är bara en sak att lägga i samlingen bland faktorer som kan vara värda att spana på.

Beträffande utdelning och vårat exempel Tele2 så kan man inte på förhand veta exakt hur det spelar ut. Kanske svalnar aktien under en lite längre period, kanske dippar den bara någon enstaka dag för att sedan tuffa på. Det är som vanligt svårt att veta på förhand. Sikta alltså inte på det mest ultimata tillfället för då kommer du för alltid stå vid sidan. Titta efter ett tillräckligt bra läge. Det är upp till dig vad det är.

1 kommentar:

  1. Fast om sektorkollegorna är ned > 1% så är det ju inte en lika bra deal förstås ...

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...