Epiroc värt sitt pris

 

För några år sedan delade sig Atlas Copco i två där en del med verksamhet primärt kring gruvindustrin knoppades av med namnet Epiroc. Ett kvalitetsbolag delar sig och vips har vi två bolag av tvättäkta kvalitet. En egenskap som lockar i Epiroc är att de har en väldigt stor eftermarknadsaffär. Ungefär 70 procent av omsättningen är eftermarknad. Det är återkommande business av service, byta utslitna delar osv. Underhåll av utrustning som redan finns där ute på marknaden. Det borgar för viss stabilitet i omsättningen. 

Epiroc presterar fina nyckeltal och väntas växa bra kommande år. Analytiker väntar sig en vinst kring 6,5 kronor per nästa år. Per 2020 blev vinsten 4,48 kronor och ser man till den verkar aktien dyr. Avkastning på eget kapital var 23,2 procent vilket betyder att varje engagerad krona i bolaget genererar god avkastning. Inom ett par år kan vinsten komma in kring 7 kronor per aktie och det är mer relevant att se till än vinsten förra året. På nuvarande kurs kring 167 kronor ger det p/e 24. 

Sett till Epirocs goda nyckeltal och framtida vinster finner jag värderingen helt okej. Det är ett bra bolag med en attraktiv verksamhet. De förtjänar en värdering som ser hög ut.

Den 21/10 släpper de rapport för 9 mån 2021 och visst kan något presenteras där som får aktien att ta ett skutt åt endera hållet men det är potentialen i långa loppet som intresserar mig. Aktuellt just nu i världen för många bolag är problematik kring komponenter, transporter och energi. Detta har Epiroc hanterat tidigare kvartal men det har ju blossat upp mer nu på sistone så det är något som ev skulle komma upp nu i rapporten. Att det kan påverka verksamheten framöver. Jag tror inte det är ett stort problem för dem men vi får se vad som sägs om saken.

Det kan bli en hygglig utdelningsaktie av det här. De har för ambition att pynta en stadigt stigande utdelning över tid och det är som en utdelningshöjare jag ser den när jag säger utdelningsaktie. Direktavkastningen är låg så det är ingen sådan där högutdelare. Ordinarie utdelning som betalas i år är 2,5 kronor och nästa år kan den tänkas bli bortåt 3 kronor. När de noterades för några år sedan pyntade de en utdelning om 2,1 kronor och har höjt sedan dess. Utdelningen pyntar de i två delar per år där en går på våren och den andra på hösten. X-datum för höstens utdelning är 27/10 och slantarna kommer in på depån i början av november. Direktavkastningen är ungefär 1,5 procent räknat på årets 2,5 kronor och skulle den höjas till 3 kronor nästa år så är den 1,8 procent.

Jag ägde tidigare Atlas Copco och gjorde en väldigt fin avkastningsresa där. Innan bolaget delades skiftade jag över till Investor som är bolagets största ägare och har inte haft ett direkt ägande sedan dess. Nu har jag dock köpt in mig i Epiroc som jag tycker är väl värd sitt pris.

5 kommentarer:

  1. Vad anser om bolagets känslighet för råvarumarknaden? Råvarorna brukar vara ganska volatila. Går råvarupriset ner så bryts det väl också mindre => efterfrågan på Epirocs produkten minskar => mindre vinst för Epiroc?

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Jo det är en faktor som finns och där spelar det här med eftermarknadsgrejen in. Maskiner osv som redan är där ute kommer i hög grad fortsätta arbeta och behöva delar/service osv. Det slår hårdare mot bolag som enbart säljer utrustning. Epirocs affär torde vara stadigare.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag kan också tänka mig att när lönsamheten för gruvbolagen är låg väljer de hellre att behålla sin gamla utrustning lite längre och serva den istället för att köpa nytt, vilket lär jämna ut intjäningen för Epiroc. Gammal utrustning lär kräva mer service än ny.

      Jag äger själv inte Epiroc men det är en lockande branch för diversifieringens skull. Vilka konkurrenter har dem? I Sverige och utomlands?

      Radera
    3. Hej r563761,
      Tack för din kommentar. Ja det är en klart attraktiv feature med Epiroc i mina ögon. Det är inte bara nyckeltalen som är rätt, jag gillar verksamheten och deras strategi starkt.

      Sandvik och Caterpillar är några av konkurrenterna. Likt flera andra bolag i sektorn har de en bredare verksamhet och inte alls samma fokus och inriktning på hela eftermarknadssgrejen. Caterpillar konkurrerar med vissa maskiner men de är inte någon vidare konkurrent sett till huvudaffären för Epiroc. Likadant med en eller ett par japanska bolag. De konkurrerar med några olika maskiner. Sandvik är nog främsta konkurrenten till Epiroc med konkurrens inom flera olika områden. Inte heller de har samma fokus och affär som Epiroc.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko. Vad tyckte du om rapporten som kom för några dagar sedan. Marknaden verkade gilla att orderingången var bra. Jag tyckte inte så mycket om rapporten men tänkte ändå att jag skulle behålla aktien till nästa rapport.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...