Sämre förvaltningsresultat för Castellum

 


Det här är den tråkigaste rapporten jag någonsin läst i Castellum. Inte primärt pga det lägre förvaltningsresultatet utan snarare för att det är ett par saker som händer just nu i bolaget som stör jämförelser och är inte värst intressant förrän det är avslutat. Jag tänker på Castellums "investering" i norska Entra och uppköpsbudet på Kungsleden. Innan uppköpet av Kungsleden är klart och inne i böckerna finner jag det ointressant. Inte mycket att orda om den affären, den lär gå igenom och bli fina fisken.

Entra däremot är en segdragen och störig grej. Hittills i år uppgår Castellums nettoinvesteringar till -3374 miljoner kronor. De har sålt ett gäng kåkar som vanligt men de har inte köpt i samma omfattning som vanligt därav negativ nettoinvestering. Att de slantat upp 12 miljarder kronor för Entra-aktier lär spela in här. Det är 12 miljarder som kunde investerats i fastigheter. Slaget om Entra går ej i Castellums favör om inte Balder gör en helomvändning. Balder som äger en aning mer än Castellum och nu kontrollerar över en tredjedel av bolaget (Castellum har nästan 1/3 de också). Oavsett hur det hela spelar ut blir det sannolikt som jag hela tiden sagt en god affär för Castellum. Om de inte kommer över hela bolaget och deras fina kåkar så har de en del åtminstone i aktierna de redan äger och de har genererat god avkastning.

Ja Entra lär bli bra hur som men jag ser gärna att vi går vidare. Stänger det kapitlet och blir kvitt den störande faktorn.

Substansvärdet i Castellum var per siste september 230 kronor per aktie.

Förvaltningsresultatet minskade med 4 procent till 9,14 kronor under årets första 9 månader.

Castellum har höjt sin utdelning många år i följd och nyckeln till det är ett stigande förvaltningsresultat. Hur det blir till våren återstår att se. Det här är sannolikt ett hack i kurvan vad gäller utvecklingen av förvaltningsresultatet och som sådant kan man hantera det och ändå höja utdelningen en aning. Förre VDn Henrik Saxborn har uttalat sig om att de har potential att höja oavsett nästa år. Ordföranden Arnhult har sagt något han också men det är lång tid kvar och inget är ristat i sten. Jag tar inget för givet men oroar mig inte. Jag vill helt enkelt ha bokslutskommunikén i knäet hellre än att tro det ena eller det andra.


5 kommentarer:

  1. Hej!

    Först, tack för en bra blogg! Gillar dina tankar och sunda bolagsvärderingar.

    Jag tycker det där med att handla aktier utomlands är lite bökigt och drar mig lite för att köpa t.ex. amerikanska aktier. Har du tips på några bra fonder eller ETF:er för att få den exponeringen istället?

    // Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders,
      Tack för din kommentar. Ja det är bökigt att handla utländska aktier. Det är helt andra kanaler till information. Det är ett annat språk. Själva handeln är förknippad med högre courtage och kostnader för valutaväxling.

      Jag har investerat i en billig indexfond från SPP som heter SPP Aktiefond USA. Den kostar totalt 0,21 procent i avgift och följer den amerikanska börsen bra. Ett smidigt sätt att ta del av USA-börsen.

      AMF har en aktiv fond till en avgift kring 0,45 procent om man hellre vill gå den vägen. Också ett bra val i mina ögon.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag börjar känna mig orolig för mitt innehav i Castellum. Det är mycket i rörelse, ny ledning, uppköp och värst av allt, de verkar fortsätta fokusera på kontor vilket vem som helst förstår är dumt. Om de tvingas sänka utdelningen nästa år så kommer ju värdet på aktien braka rejält...

    Tror du vi är på väg ut för stupet med Castellum eller har vi en fin resa framför oss?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihet,
      Mycket riktigt, det är mycket på gång i Castellum. Jag misstror dem ej men jag följer utvecklingen noga nu. Man måste inte äga Castellum och om jag inte längre ser samma potential och kvalitet så kan jag gott äga något annat.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Det händer en del i Castellum. Är också aktieägare. Tycker att det spännande att se händer saker i bolaget. Den som lever får se känns det just nu gällande Entra. Håller med om sista raden och spekulerar inte om höjning eller ej.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...