ICA-gruppen meddelade precis försäljningssiffror för juli. Jag finner dessa intressanta då jag följer sektorn och äger Axfood. ICA äger jag inte i dagsläget men det är ett bra bolag som jag bevakar. Här är några stycken ur det korta pressmeddelandet från ICA:
"Försäljningen i ICA-butikerna ökade med 3,6 procent i juli 2021 jämfört med motsvarande månad i fjol. Jämförbara butiker ökade försäljningen med 3,4 procent."
"Kalendereffekten i juni bedöms uppgå till +0,4%."
Det där "jämförbara butiker" betyder samma butiker som fanns förra året. Det är därför det är en liten skillnad då nya butiker ingår i de där 3,6 procenten. Butiker som tillkommit efter juli 2020 alltså. Det lyfter man ut på det här viset för att se hur verksamheten verkligen presterar. Om tex totala försäljningen ökade med 3,6 procent men i jämförbara butiker stod +/- 0 ja det vore inte så imponerande. Då har försäljningen stått still i butikerna och tillväxten helt kommit ifrån att man öppnat nya butiker.
Kalendereffekt handlar om hur högtider, lediga dagar och antal dagar faller ut från år till år. Det ena året kan tex påsk vara i mars medan den är i april ett annat år. Det gör en otroligt stor skillnad i försäljningen och därför pratar man om en bedömd kalendereffekt. Den är relevant ihop med försäljningstillväxten de rapporterar. Om kalendereffekten tex är +3,6 procent och ICAs totala försäljning steg 3,6 procent så har de inte presterat någon egentlig tillväxt.
De här siffrorna från ICA brukar jag följa månadsvis medan jag spanar in Axfoods försäljning kvartalsvis. Jag följer det med intresse i Axfoods rapporter där de även har med branschsiffror. Då kan man jämföra prestandan mot konkurrenter. Om ICA tex växt med 3,6 procent samtidigt som marknaden växt med 4 procent så är det ju inte så bra.
Dagligvaruhandel är en verksamhet som jag verkligen tycker om. Ingen snabbväxare men en pålitlig växare. För varje år som går stiger matpriser, befolkning ökar osv och försäljningen i våra matbutiker stiger. Det kan bli riktigt bistra tider men tandkräm, makaroner och toapapper köper vi ändå. Dagligvaruhandel är konjunkturokänslig.
Inga ICA i min portfölj idag som sagt men jag äger dem gärna. Kanske slår jag till någon gång i framtiden.
Gjorde bra med pengar på både ica o Axfood för några år sedan.
SvaraRaderaNu äger jag axfood långsiktigt.
Jag undviker dock ica pga. Deras vidrigt höga priser.
Vill man lyxhandla finns Coop,Citygross och hemköp.
Det mesta köper jag på Willys.
Men jag har Ica kort och handlar ibland vissa kolonialvaror och delikatesser.
Jag gillar dock Ica och kan tänka mig köpa aktier om kursen går ner.
Coop hade problem så en del av ökningen kommer säkert därifrån
SvaraRaderaAxfood: da 3,2% p/e 24,9 p/s 0,91 soliditet 19,9%
SvaraRaderaICA: da 3,1 p/e 20,5 p/s 0,68 soliditet 34,5%
Är den högre värderingen i Axfood motiverad?
Det är lättare för Axfood att växa eftersom de har lägre marknadsandel. Willys och näthandeln ger också tillväxtfördel för Axfood.
ICA känns tryggare med lägre värdering och skuldsättning. Dessutom mer diversifiering med bank och fastighet. Axfoods tillväxtmöjligheter lockar dock.
Jag gillar båda bolagen, men värderingarna är löjligt höga.
Jag äger båda aktierna, men det tar emot att köpa mer. Det är få aktier som lockar i rådande riskklimat. Förhoppningsvis blir det köpläge längre fram ...
En del är ju inflation. Kan ju vara betydande andel av en sådan ökning.
SvaraRaderaHej,
RaderaJa inflation är innebörd av en del av det jag skriver. Priset på mat stiger år efter år. Butiker som ICA och Axfood arbetar med procentuellt pålägg och när deras inköpspriser blir högre blir också deras utpriser (priset i butik) högre. Det procentuella pålägget är oförändrat och vinsten stiger således.
Mvh petrusko