5 procent premievärdering i Svolder

 Annons: Innehåller reklamlänk till Avanza.


Ett investmentbolags värdering är enkel att följa genom att jämföra aktiekursen med substansvärdet. Detta är något som de här bolagen rapporterar kvartalsvis eller månadsvis i många fall och sajten Ibindex visar utvecklingen mellan rapporttillfällena. Detta kan de göra då investmentbolagen innehåller andra aktier vars börskurs ändras dagligen och påverkar substansvärdet.

Svolder är unika med att redovisa substansvärdet veckovis. De har en mycket aktieägarvänlig inställning och anser att de som investmentbolag skall redovisa substansvärdet veckovis så vi småsparare enklare kan följa bolaget. Proffsen har avancerade hjälpmedel och har redan sådan här info.

Idag meddelade Svolder att substansvärdet var 188 kronor i fredags. Aktiekursen stängde på 197,8 kronor vilket innebär en premievärdering om cirka 5 procent.

Det går lite upp och ned det här med aktiers värderingar. Nyligen var det en rabatt på några procent i Svolderaktien och så kan det sannolikt bli snart igen. Det pendlar fram och åter som sagt.

Prestandan i Svolder är fortsatt bra. Historiskt har de slagit småbolagsindex över tid och även om man inte gör det alla enskilda kortare perioder så är den långsiktiga prestandan mycket god. Hittills i år har Svolders substansvärde stigit cirka 6 procent medan småbolagsindex stigit 3 procent. En bra start på året kan man säga.

Jag tycker att investmentbolaget Svolder är ett bra sätt att få exponering i små och medelstora bolag. Jag äger bolaget i ett pensionssparkonto och hittills kan jag tacka dem för mycket god utveckling av mina pensionspengar.

Länk till Svolder hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

7 kommentarer:

  1. Hej Petrusko,
    Jag vill gärna ställa en fråga till dig men den är utanför Svolder:
    Jag ser du har Sagax D aktier och jag köpte faktiskt när tog rygg på dig. Jag undrar om du inte är orolig för räntepåverkan på D-aktier och speciellt tänker på Sagax D?
    Jag kan kanske behöva pengarna om 1-2 år, tycker du finns det risk att räntehöjning kan dra ner Sagax D aktien?
    Mvh /Petter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Petter,
      Jag tror inte att vi har betydligt högre räntor på 1-2 års sikt men sådant kan ändras snabbt. Värderingen utav tillgångar gör man framåtblickande och man tittar på vad som kallas räntebanan. Så räntan behöver inte stiga de närmsta 1-2 åren för att påverka värderingar. Det räcker med att tron om framtida räntehöjningar ändras.

      Pengar man behöver inom ett par år gör sig bäst på ett helt vanligt konto. Räntan blir väl som bäst kring 0,7% men man riskerar inte att kapitalet är 20% mindre när man väl behöver det. En risk man har i preffar och D-aktier.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för svaret!

      Radera
    3. För tillfället verkar det vara en brutal sektorrotation som pågår som det kan finnas en anledning att bevaka. Annars kan det alltid vara bra att ha en del aktier som kan stå emot en inflationsuppgång, t.ex. skogsaktier.

      Radera
  2. Alltid kul att läsa om vårt favoritbolag Svolder. Du har väl inte missat att vi bevakar dem och publicerar deras substansvärde varje måndag?

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  3. Intressant, det visste jag faktiskt inte. Blir till att hålla ett öga på rabatten framöver och knipa en andel.

    SvaraRadera
  4. Hallå petrusko! Verkar som om investmentbolag är riktigt i ropet just nu eller hur tänker du om rabatter som sjunker och premievärderingar på vissa? Tycker att industrivärden sticker ut med en rabatt under 4% helt plötsligt. Trevlig kväll

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...