Realty Income rapport kvartal 2 2020


Det amerikanska fastighetsbolaget Realty Income rapporterade idag för det andra kvartalet och det var inga överraskningar där inte. Så här i coronatider är det flera amerikanska fastighetsbolag som har det tufft men det varierar vida beroende på fastighetstyp och hyresgäster. Realty Income har cherry pickat hyresgäster med stark finansiell ställning och en bra verksamhet. Det visar sig bra även nu i coronatider då Realty Income står starka.

Intäkterna steg i det andra kvartalet och AFFO per aktie ökade 5 procent till $0,86 jämfört med samma period året innan. Per siste juni hade de fått in 86,5 procent av hyran och för juli som precis stängdes hade de fått in 91,5 procent av hyran.

Realty Income betalar utdelning månadsvis och höjde den senast i juni till $2,802 i årstakt. På dagens stängningskurs $59,41 är direktavkastningen 4,7 procent. Utdelningen har de höjt varje år sedan börsnoteringen 1994.

Guidning om AFFO per helåret har de sedan tidigare dragit in i spåren av coronakrisen men de guidar om förvärv. För helåret 2020 guidar de om förvärv på $1,25 - $1,75 miljarder. Nya fina fastigheter som bidrar till stigande intäkter och utdelning per aktie.


Länk till Realty Income hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

12 kommentarer:

  1. Realty Income är en personlig favorit. Tycker du under 60 dollar är prisvärt för bolaget och är du nöjd med din position själv eller ökar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Trollboll,
      Jag tycker att Realty Income är köpvärd på nuvarande nivå. Det är ett fantastiskt bra bolag med en strategi överlägsen många andra. Jag har redan den storlek jag önskar på min investering i Realty Income och köper inte mer nu.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hade ögonen på Realty Income större delen av 2019 men tyckte hela tiden att kursen var för hög och DA för låg. Köpte på mig en startposition när den äntligen kom ner i köpbart läge nu i mars, prickade såklart inte botten men har ett GAV på 52 dollar på mina 35 st aktier. Rasar börsen igen kan jag gott tänka mig att öka på med iaf 25 st till innan positionen kan anses vara full. REITS känns lite vanskligt nu men man ska ju köpa det som har slagits ner och har goda chanser att återhämta sig istället för att köp tech aktier på all time high...

    SvaraRadera
  3. Jag tror du har rätt i den synen ovan. Jag har själv ökat nyligen också i detta bolag, trots (eller kanske tack vare) marknadens stora skepsis mot sektorn nu.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har startat en ny blogg med fondsparande. Hade varit kul med kommentarer på fondvalen (långsiktigt sparande +10 år).
    https://libertassparblogg.blogspot.com/2020/08/forsta-manaden.html

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är tidigt köpa aktien om man inte redan äger. Aktien kommer att bli mycket billigare på hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att den blir det men jag blir lite nyfiken på hur du kan uttrycka dig så säkert kring detta? Har du en kristallkula eller en väl utvecklad teori? Har du en teori får du gärna dela med dig.

      Radera
    2. Och vilken spåkula ser du detta i?

      Radera
    3. Vad baserar du det på?

      Radera
    4. Nu gissar jag bara, men skulle tro att Covid 19 sprider sig bortom kontroll i USA. Flera av Realitys största hyresgäster är drabbade och jag skulle inte vara förvånad om de blir värre innan det blir bättre för Reality. Med både Regal Cinemas och AMC Theathers, samt flera gym bland top 10 hyresgästerna ser det inte bra ut.

      Radera
    5. Tjena Linus,
      Tycker du ska lyssna på conf call för Q2 så kanske du ändrar dig?

      Självklart kan kursen gå ner men om du lyssnar på detta tror jag du inser att Realty har både svångrem, krock kudde och bälte men skulle Covid-19 fortsätta väldigt länge är ingen immun.

      Med den kassan och de investeringar de gjort känns Realty iaf i mina ögon säkrare än många andra.

      Kan du ge mig något företag förutom Realty som höjde utdelningen i Juni? Tror det var 104 höjningen sedan börs introduktionen 1994.

      Ha det fint vänner.

      // Malte

      Radera
  6. Tjena anonym,
    Vet ej vad du får information ifrån men skulle vara intressant att veta hur du kan veta att de blir billigare till hösten?

    Jag tänker öka i denna trots att innehavet är ganska stort. Realty och Akelius får mig sova gott om natten.

    Ha det fint vänner.

    // Malte

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...