Två boktips


Så här i sommartider finns det mer tid till att läsa varpå jag vill tipsa om två bra böcker. Just nu läser jag boken Common Sense on Mutual Funds av John C Bogle. Mannen som uppfann indexfonden och pushade hårt för spar med låga avgifter. Han grundade fondbolaget Vanguard som nu är en av de största fondbolagen i världen. Bogle har skrivit flera böcker och den jag läser nu vill jag inte rekommendera i första hand. Den är lång och seg. Jag läser den för jag är nördigt intresserad. Istället vill jag rekommendera en annan bok av Bogle.

The Little Book of Common Sense Investing.
Det här är en nyare bok och den är laddad med bra information för alla investerare. Man kan lära sig om potentialen på börsen och möjligheterna till att slå index. Kunskapen i den här boken är avgörande för långsiktig framgång på börsen. Den är lämplig även för nybörjare, extra lämplig faktiskt. Ju tidigare man läser den här boken desto bättre. Länk nedan till Adlibris:
https://www.adlibris.com/se/bok/the-little-book-of-common-sense-investing-9781119404507

Driv : Historien om Nike.
Det här är inte direkt en börsrelaterad bok men man kan ändå lyfta flera kopplingar. Historien om Nike är makalöst intressant och en fantastiskt bra bok generellt sett. Är man dessutom investerare i Nike är den ju en självklarhet. En annan koppling till börsvärlden är att boken visar insidan av företagsbyggande och ledarskap. Jag har lyssnat på den hos Storytel och den får högsta betyg, jag älskade boken. Varumärket Nike tycker jag om sedan tidigare. Nu kan jag bakgrunden om bolaget och tycker om det kanske än mer. En cool detalj i boken är hur han reflekterar över att han gått från att vara en helt vanlig kille till att vid ett tillfälle stå och prata med Bill Gates och Warren Buffett.

Om du inte redan har Storytel så kan jag tipsa om att de utöver att vara kickass bra så har de ett erbjudande om 30 dagar fri lyssning för nya kunder. De har ett jättestort sortiment av böcker och vill man likt mig lyssna i huvudsak på ekonomirelaterat så är även det utbudet stort.

Vill du inte ha Storytel men är intresserad av den där Nike-boken så finns den nog hos de flesta ställen som säljer böcker. Nedan är en länk till boken hos Adlibris:
https://www.adlibris.com/se/bok/driv-historien-om-nike-9789188395153

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...