3 snabba tips för bra info om börsen


Det finns gott om sajter med bra börsinfo till det fashionabla priset gratis. Det är inte helt lätt att hitta dem alla dock. Här kommer tre tips på sajter med bra info.

EFN:
Ja dem känner du kanske till men främst via deras videos och program som Börslunch. På sajten har de gedigen info om väldigt många svenska bolag samt en del nordiska. Det är diverse nyckeltal från bolagens rapporter men det är också prognoser. Det där sistnämnda är något som ofta kostar pengar. Hos EFN kan man se analytikers förväntningar på kommande års vinst, försäljning mm.

https://www.efn.se/bors/

MFN:
Den här sajten visar pressmeddelanden och de gör det blixtrande snabbt. Samma sekund en rapport släpps så ploppar den upp hos MFN med länk direkt till PDF:en om man vill gå in och läsa hela fadderullan. Man kan filtrera vilka bolag man vill se eller se allt.

https://mfn.se/all/s

IG:
Mja den här är inte lika klockren då jag inte gillar trejdingen osv som de erbjuder men det är inte det jag rekar. Det är den här specifika funktionen. Om du på kvällen eller morgonen innan börsen öppnar vill få en känsla för hur börsen väntas gå så kan man se det hos IG. I nedan länk ser man förväntningarna för hur börsen kommer att öppna.

https://www.ig.com/se/index/marknader-index/sverige30

14 kommentarer:

  1. Tack! För en ganska nybörjare som jag är det här bra sidor!
    Mackan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klockrent! Precis vad jag hoppades på, att folk som dig skall ha nytta av dem.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tack för länktipsen. Det är viktigt att dela kunskap oss sparare emellan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja precis. Kul att få dela med sig och att folk har nytta av det.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Den här layouten på bloggen gillar jag. Stilrent och snyggt. Det förkommer reklam men det kan jag leva med. Den första ändringen Du gjorde var rena katastrofen, ty det det kom helskärmsreklam i början och när jag klickade på X för att få bort reklamen så kom strax samma reklam igen med helskärm.

    Vad tror Du om Train Alliance? Teckna eller inte?

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Tack för din input. Ja det blev riktigt kass det första och det poppade upp olika krångel under tiden jag försökt styra upp det. Riktigt kul att höra att du tycker det är stilrent nu för det är vad jag siktat på. Att få det mer clean samtidigt som allting funkar rimligt både i telefon och på dator.

      Train Alliance har inte lockat mig att läsa på om det ens varpå jag inte har synpunkt på caset.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Wow tack, MFN har jag helt missat! Guld värt för en nybörjare.

    // A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningsportföljen,
      Kul att du gillar den och jag kan relatera till det där "wow". Det var så jag tyckte när de startade sajten och jag testade den för första gången.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Wow! MFN med några filter på är ju guld såhär i bokslutstider. En prima tidsbesparare, tack Petrusko!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja eller hur. Den är verkligen wow den där sajten och med lite filter och grejer är det ju bara så smidigt.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Vet du något om EPR Properties utdelning? Brukar de inte höja den nu i början av året?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemen, de kommer meddela utdelningshöjning i samband med rapporten i slutet av månaden.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Kollade lite på Investor B på efn sidan. Vad hände 2018?
    Vinst -6,1 kr per aktie och tillväxt -127 procent.

    Mvh Lyckeby.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Ett investmentbolags vinst består i dess tillgångars värdeutveckling och 2018 var ett dåligt börsår. Går aktierna Investor äger ned i värde redovisas det som negativ vinst per aktie.

      Mvh petrusko

      Radera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...