Stark Q3 rapport av Leggett & Platt


Igår släppte Leggett & Platt sin rapport för det tredje kvartalet efter börsens stängning. De uppvisar riktigt starkt prestanda med god tillväxt i omsättning och vinst samt en höjd guidning för helåret. Jag tyckte att rapporten var såpass stark att jag anade att den kom in över marknadens förväntningar. Det är ett förhållandevis litet bolag så det är inte så många analytiker som följer det men vad jag har fått fram ser rapporten ut att vara klart över väntat.

Omsättningen steg 14 procent till $1239 miljoner.

Justerad vinst per aktie steg 15 procent till $0,76.

Höjd guidning för helåret till $2,48-$2,63 justerad vinst per aktie.

Guidning för omsättningen snävas in till $4,7-$4,8 miljarder. En ökning om 10-12 procent mot 2018.

Aktien har gått riktigt bra under året och sedan jag köpte i våras har den stigit rejält. Den var nedpressad delvis pga att de är verksamma inom fordonssektorn. Det är dock en mindre del av bolaget och dessutom är det ju inte digerdöden heller i fordonssektorn. Leggett & Platt tillverkar bla vissa delar till stolarna i bilar. De tillverkar också prylar för att öppna och stänga huv och bagagelucka. Jag gjorde bedömningen att nedgången var ett bra tillfälle att köpa ett kvalitetsbolag till ett rimligt pris. Så tror jag att jag gjort. Jag har inte köpt bolaget för en snabb uppgång utan jag är en långsiktig ägare till Leggett & Platt. På nuvarande kurs kring $46 är p/e runt 18. Utdelningen är på $1,6 per aktie och har höjts varje år i bortåt 50 år. Direktavkastningen är 3,5 procent och nästa utdelningshöjning väntas i juli nästa år.

Japp jag äger Leggett & Platt och tycker fortsatt att det är köpvärt. Det är ett riktigt bra bolag som bevisat att de kan prestera i ur och skur i det långa loppet. Visst har de haft riktigt tuffa tider och svag prestanda de också men det har tagit sig igenom dem och de har hela tiden haft finanser och framtidstro att fortsätta pynta en stigande utdelning. De är en S&P500 dividend aristocrat och om några år när de höjt i 50 år kan de titulera sig dividend king.

Länk till Leggett & Platt hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

3 kommentarer:

  1. Jag var lite senare på bollen. Tackar för tipset som hitintills bidragit fint,+26%, till portföljens utveckling.

    SvaraRadera
  2. Tjena Petrusko,

    Tipsar om UPM, det har värd kolla det!

    Nytt innehav: UPM-Kymmene Oyj (En pärla för en långsiktig portfölj)
    Det är lätt att man bli kär i detta bolag, allt är på gränsen till perfekt:

    Rätt bransch, välskött och stabil bolag, bra utdelning, utdelningstillväxt, låga skulder (på gränsen till noll), stor potential (med tankte på platsersättning i miljön), osv osv.. Utdelning senast höjde med hela 13% och fortfarande utdelningspolicy är 40-50%!. De håller på flera områden och alla är aktuella. Trygg i konjunktur-svängningar.

    Det räcker man går igenom deras presentation här:
    https://www.upm.com/siteassets/asset/investors/2019/10-19-roadshow-presentation.pdf

    Ibland som aktiejägare blir man överlycklig när hittar ett bolag som känns det som fullträff, man blir så glad att hittat ett sånt. UPM är en sån, trots köpte ganska bra post ändå jag kommer att hålla ett öga på den och definitiv öka i den.

    Jag håller med skribent som skrev i Avanza om plastmaterial som kommer att börja bli utfasad i världen och UPM produkter som gynnas av detta:

    "UPM-Kymmene Oy borde rimligtvis gynnas av utfasningen av plastmaterial inkl engångsförpackningar och engångsplastartiklar. Eftersom en återgång till trä- och pappersbaserat är att vänta som en konsekvens, med kraftigt växande efterfrågan på en del av UPMs produker, särskilt förpackningsmaterial."

    Mvh /Ballack

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset. Jag köpte Leggett & Platt precis efter din första inlägg här (dvs när du köpte) och det har ju gått bra. Ett aktie som troligen aldrig kommer att sälja.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...