EQTs utdelning

EQT har i samband med sin notering på börsen yppat en avsikt om att föreslå en utdelning om 200 miljoner euro att utbetalas under 2020. Utdelningen beslutas på nästa bolagsstämma som är i juni.

Man har meddelat avsikten att dela ut en del i kvartal 2 och den andra delen i kvartal 4 varpå man kan ana att utdelningen betalas i juni och december. Tidigare än juni är uteslutet eftersom beslutet tas på bolagsstämman.

Per aktie blir utdelningen 2,25 kronor i runda slängar och delar de ut två lika stora delar så är det ca 1,12 kronor i juni och lika mycket i december alltså. På nuvarande kurs om 84 spänn är direktavkastningen 2,7 procent.

Så här lyder EQTs utdelningspolicy:

"To generate a steadily increasing annual dividend in absolute euro-denominated terms."
På svenska blir det i runda slängar att avsikten är att pynta en stadigt stigande utdelning över tid.

Länk till EQT hos Avanza (affiliatelänk).

10 kommentarer:

  1. Jag fick 150 EQT på Avanzakontot. Dom sålde jag för 84 SEK. För jag är betydligt mera sugen på månadsutdelare. Så pengarna går in i Decisive Dividend Corp.Rätt eller fel får framtiden utvisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej JAKI,
      Grattis till en bra affär. Aldrig fel att ta hem en vinst brukar man ju säga och nu är pengarna engagerade i annat.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tjena Petrusko. Tror du att EQT kommer ingå i Avanzas Superlånet?

    Mvh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja det tror jag men Avanza är inte värst snabba med att uppdatera sådant där. De gör översyn 1-2 ggr per år och man kan nog i bästa fall hoppas på att EQT kommer med till våren men jag tror det dröjer längre än så.

      Ett trött upplägg av Avanza hela grejen men det är vad det är.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det hänger delvis ihop med belåningen. Just nu tillåter Avanza 50% belåning på EQT och på det bolag som ingår i Superlånet tillåter Avanza 70% - 80% belåning. Avanza måste tillåta högre belåning på EQT innan det kan bli tal om att ingå i Superlånet.

      Ha en bra dag

      //Krusse

      Radera
  3. Dag 2, mycket spännande dag! Längtar tills utdelningen som går till aktier som delar ut varje månad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det blir spännande att följa EQTs handel på börsen även idag. Dagen efter den pampiga intron. Jag förstår precis hur du känner när du ser fram emot utdelningen på det viset.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej
    Vet att du inte ska tekna Akelius! Ska man ha dom i en ISK eller KF? Eftersom det är i euro, så funderar jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har skrivit om det. Länk nedan:

      https://petrusko.blogspot.com/2019/09/akelius-ger-ut-d-aktier.html

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tackar! Hade totalt glömt bort det där!
    Mackan

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...