Det blev en slant över till fler Peab


Räkningarna är betalda och det blev en slant över som jag hoppats på. Jag skrev igår att jag siktade på att köpa fler Peab i sådana fall och det gjorde jag. Jag köpte fler Peab för 83,6 kronor vilket jag tycker är ett okej pris för bolaget. Grafen ovan visar mina köp den senaste månaden och där runt 76 kronor fann jag aktien mycket attraktiv. På nuvarande nivåer finner jag den helt okej och köper gärna regelbundet fler.

Med lite god vilja och optimism har jag nog en slant ytterligare till att köpa fler redan idag. Vi får se hur aktien går. Backar den mer är jag köpsugen medan om den stiger en del kan det hända att jag är kylig och avvaktar.

Igår skrev jag även om och tipsade om Ola Sernekes sommarprat i P1. En "fun fact" som dök upp i det snacket var att han började sin karriär hos Peab. En rad olika befattningar gick han igenom innan suget att starta eget blev alldeles för stort. Länk till inlägget.

Här är också länk till det inlägg jag skrev om mitt senaste köp i Peab innan detta: https://petrusko.blogspot.com/2019/07/igar-okade-jag-i-peab.html

5 kommentarer:

  1. Du som gillar utdelning. Kolla på stabila finska Harvia...konjunkturokänslig verksamhet där.marknaaden växer med 5.% och direktack är på 5 % i nulöget. Utdelning 2ggr per år...rörelsemarginal på 20 % ..
    Om bolaget

    Harvia

    Harvia är en finsk tillverkare av bastuanläggningar. Produktutbudet består av helhetslösningar som inkluderar färdiga bastu- och spaanläggningar, samt elektriska bastuaggregat, vedeldade bastuugnar och tillhörande inredning. Utöver tillverkar Harvia även infraröda bastuanläggningar. Verksamhet innehas på global nivå, där bolagets produkter återfinns via distributionspartners. Bolaget grundades under 1950 och har sitt huvudkontor i Muurame.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är inte bara utdelningar jag gillar. Jag älskar att basta också. Fräsigt case det skall jag spana in. Tack för tipset.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Godkväll! Tack för en bra blogg. Jag har i ett av dina tidigare inlägg läst om PFF, iShares US Preferred Stock, vilket jag förstår är en så kallad ETF, som utgörs av ett stort antal preferensaktier. Jag försöker positionera mig för en eventuell börsnedgång genom att flytta över en del av min portfölj (kring hälften) från aktiemarknaden. Jag söker diversifiering även bland övriga komponenter och satsar på en kombination av likvider, korta räntefonder, företag i guldbranschen och preferensaktier. Jag har inga höga avkastningskrav på de sistnämnda utan är egentligen nöjd om jag slår inflationen. Jag har i nuläget en del Akelius och hemfosa men dessa är rätt högt värderade i förhållande till inlösenkurserna och när jag såg ditt förslag om PFF, iShares US Preferred Stock tyckte jag det lät väldigt bra: diversifiering både avseende valuta och i form av ett stort antal underliggande bolag. Problemet är bara att pappret inte tycks gå att handla hos Avanza, åtminstone inte direkt i appen. Vet du om det fungerar med nordnet? Har du andra förslag på liknande värdepapper som går att hantera via Avanza?

    Ber om ursäkt för att jag kapar kommentatorsfältet med en fråga som är så pass off topic.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Näe Avanza är riktigt svaga på den punkten men hos Nordnet kan man handla ETF:er med inriktning amerikanska preffar. Den jag skrivit om är en amerikansk ETF och just den går inte handla utan man får titta på de som är noterade i Europa. INvesco har en som heter Invesco Preferred Shares UCITS ETF Dist. Det där Dist på slutet står för att den lämnar utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Anonym, en annan ETF du kan titta på är Lyxor Etf Green bond. Den följer ett index av gröna obligationer utgivna av stabila aktörer som stater och utvecklingsbanker. Obligationerna är nominerade i USD och EUR vilket lär vara till fördel om vi ser en kraftig konjunkturnedgång. SEK brukar ju som bekant falla mot de större valutorna i sämre tider, och den gör det redan idag till följd av regeringens tokpolitik.
    Vilka slags aktier har du kvar i portföljen?

    SvaraRadera

Cibus Q1 rapport 2024

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag släppte fastighetsbolaget Cibus sin rapport för det första kvartalet 2024. Verksa...