Surt på börsen idag


Japp idag är det rejält surt på börsen och så har det varit några dagar nu. Konstigt nog är det många småsparare och proffs som får för sig att man skall sälja då.
Sälja när det blivit billigare? Nähedu skippa den tanken omedelbart!

Börsen är ett tidsspel. Det går ut på att vara på börsen så länge som möjligt. Fondbolag och mäklares statistik visar klart och tydligt att de som försöker sälja och köpa för att tajma börsen de misslyckas.

Vinnare är den som äger aktier och fonder på mycket lång sikt. Det gör man genom att äga och köpa mer. Inte försöka sälja och trixa, det leder bara till sämre avkastning. Ja det är fakta, mäklarnas statistik visar som sagt klart och tydligt att folk misslyckas med det där tajmandet.

När börsen surar likt de senaste dagarna är det en dålig ide att sälja. Skall man göra något är det att köpa. Det är vad man skall göra i långa loppet. Köpa, äga, köpa mer, köpa, köpa.. Ja ni fattar grejen.

13 kommentarer:

  1. Jo jag säljer för fullt, säljer av allt mitt guld och mina räntefonder för att kunna köpa mer aktier och aktiefonder istället. Slut på velandet nu skall jag köra 100% aktier i min långsiktiga portfölj framöver.

    Mvh Thoke
    thokesinvest.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thoke,
      Tack för din kommentar. Jag tycker det låter förnuftigt. Att enbart investera på börsen i ett långsiktigt spar. Under vissa tidsperioder och på kort sikt kan ränteplaceringar och annat prestera bättre än börsen men på mycket lång sikt är nog potentialen bäst på börsen.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tjäna kamrat.
    Här säljs det aldrig. Köper inte vid dippar heller. Det är inställt 27-e varje månad automatisk 100% Avanza Global. Så fort jag har extra pengar som ska på börsen långsiktigt köper jag all in direkt på en gång i global index fond. Lycka till.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEj Jacke,
      Ja det är ett riktigt bra upplägg att ha ett automatiskt spar i fonder. Då köps det stadigt mer i ur och skur.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Xact Sverige bara utdelning 15,27 kr är besviken:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      De brukar höja och sänka om vartannat år. Fondens NAV är dessutom lägre nu än vad den var vid samma tid förra året så det var inte oväntat att de skulle sänka den. Xact Sverige har rakt av en procentuell del av NAV i utdelning. Därför varierar utdelningen så från år till år. Jag skrev precis ett inlägg om det.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Detta kanske är en fråga som är omöjlig att svara på och därav onödig. Men, tror du att nedgången just nu är mer "på riktigt" och kommer att vara merlångvarig än i slutet av förra året, nu när handelskriget har kommit igång? Tror du på ett lättnadsrally om China och USA kommer till en överenskommelse? mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Skulle en vettig uppgörelse presenteras i närtid tror jag börsen reagerar positivt på det. Hur börsen skall gå på kort sikt är omöjligt att sia om. På lång sikt skall den upp.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Jag passar på att investera extra när jag har möjlighet när börsen är lite surare! Jag köper alltid aktier vare månad, året runt men denna veckan så kommer skatteåterbäring, och då kommer jag att köpa lite extra aktier till portföljen!

    SvaraRadera
  6. Det är ju själva F att man ska behöva jobba oxå ;) När jag snabbkollade i morse låg Investor runt dagslägsta. Men då hann jag inte riktigt lägga en köporder och nu efter lunch är det tbx på fredagsnivåer. Så jag ska vara glad åt det jag handlade på fredag just nu och avvakta lite vad som rör på sig framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, bevakade investor själv men hann inte med dippen...

      Själv ligger jag drygt 50% likvid. (0.65 % ränta som tickar på i väntan på diverse köplägen.)

      Radera
    2. Tjena Kitty,
      Ja det var ju surt alltså. Jag spanade också vid den tiden runt 406 kronor och var bra sugen. Tog mig en löptur bla och klurade på saken men när jag var i retur hade den hämtat sig rejält.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Så sant som det är sagt ovan. Men människan lär sig nog aldrig vissa saker, tyvärr? Inte så konstigt heller med all media, mäklare, banker som lever på kortsiktigheten.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...