Jag köpte 3M


Jag har bevakat 3M under många år men först nu äger jag bolaget. Hittills i år har aktien backat kraftigt. Efter att bolaget presenterade sin rapport för det första kvartalet är marknaden "bäsig" till 3M. Marknaden är negativ till bolaget och dessutom är börsen skakig nu. Jag har marknaden emot mig i bolaget vilket kan vara anledning att det är dålig tajming att köpa nu.
Nu har jag ju inte samma tidsperspektiv som marknaden utan ser på mycket längre sikt än något kvartal eller halvår som börsen tenderar att fokusera på.
3M har backat ordentligt och det i spåren efter att ha rapporterat sämre prestanda för det första kvartalet samt en lägre prognos för helåret än marknaden räknat med.

Kanske bjuder 3M på lägre tillväxt i framtiden det får vi se. Jag tror på dem i långa loppet och ser ingen anledning att de inte skulle kunna prestera rimligt även framledes. De har en bra verksamhet och är långt framme kring utveckling, nya patent, nya prylar osv. De skapar ny business och de förvärvar mer.

För 2019 har 3M lämnat en prognos om $9,25 - $9,75 vinst per aktie. Det är ett brett spann men räknat på den lägsta delen blir p/e-talet 17,9 på kursen $166. Analytikernas uppdaterade estimat är $9,52 för 2019 och $10,46 för 2020.
Utdelningen som betalas kvartalsvis i mars/juni/september/december summerar till $5,76 i årstakt och ger en direktavkastning om 3,47 procent. Utdelningen för juni har X-datum 23/5 vilket betyder att man behöver äga aktien 22/5 för att erhålla den.
3M presterar stadigt en hög avkastning på eget kapital och 5 års-snittet ligger på 39,72 procent. Utdelningen har de höjt varje år i 60 år och senaste höjningen var nu i mars då den höjdes med cirka 6 procent.

Jag gjorde ett första köp på $166 och är öppen för att ta in fler om den skulle backa en bit ytterligare.

Länk till 3M hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

16 kommentarer:

  1. Tjena,

    På tal om nya innehav, jag plockade in Westrock Company nyligen. 52 weeks low, payout ratio på 49%,div growrh 3 år 49%, da på nästan 5%.
    Har du kikat på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke,
      Tack för din kommentar. Nej den har jag inte spanat på så jag får ta mig en titt.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Håller också på att tanka upp igen. Sålde allt efter senaste rapporten till 200$. För bra bolag att inte ha i portföljen, nu är de nere på en rimlig nivå igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja det framstår som ett rimligt pris på 3M nu.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej petrusko,

    Du nämner att givet din långsiktiga strategi har den pressade kursen och marknadens negativa syn på bolaget mindre betydelse i det långa loppet. Hur tänkte du när du sålde din stek i Skanska exempelvis? Där hade du ju kunnat resonera på samma sätt istället. Är du ambivalent i vilken aktiestrategi du ska ha? Förklara gärna hur du tänker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Tack för din kommentar. Jag har i tidigare inlägg skrivit om mina tankar kring Skanska. Jag tappade förtroendet för bolagets ledning. Stod utanför en tid och sedan valde jag att helt stå utanför bygg och reflektera över mina tankar osv kring sektorn.

      Ingenting är oföränderligt, det vore dumt. Fakta, förutsättningar och tankar ändras över tid. Att jag köper 3M idag med ett långsiktigt perspektiv är ingenting som binder mig att stå fast vid det oavsett vad.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tjena Petrusko.

    Ser du någon risk att utdelningen kan bli sänkt? Är 3M en halt häst eller bara en förkylning?

    Har satt 3M som intressant vid $145 och köp vid $135. Då är riskerna inprisade.

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Jag har sett en analytiker som nämnde det som en risk men han var verkligen ensam i den ringhörnan. Själv kan jag inte se i min spåkula att utdelningen skall vara hotad i närtid. De har en mycket god täckning av utdelningen på den vinst de prognosticerat för året. De återköper aktier regelbundet vilket också är en faktor som bidrar till stigande utdelning över tid (per aktie).

      Mvh petrusko

      Radera
  5. kommer ta ett par år innan vi ser 200 igen men fin DA medans man väntar klokt köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja så kan det mycket väl vara. Jag föredrar ju en sund och rimlig kursutveckling framför snabba uppgångar och så sett tycker jag det vore rimligt. Nu har den ju backat snabbt och visst kan det hända att den stiger lika snabbt. MArknaden är dock rejält negativ till 3M nu så de kommer vara svårflörtade =)

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej Petrusko.
    Avanza Trackers
    Nu kan du investera i världens index, spännande bolag och intressanta teman - utan courtage*.
    Kan du skriva lite om den hur den fungerar och vad den kostar i avg? Varför skulle den vara bättre än Avanza Global 0.11%i avgelldr någon annanindexfond som kostar 0.20% i avg? Hur säkra tillgångar är vid avanza konkurs? Tackar.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jacke,
      Det finns en rad olika syntetiska hittepåinvesteringar som tex CFDs och Trackers. Jag tycker det är skit och är inte intresserad av dem.
      Trackers är förknippade med en emittentrisk som innebär att man kan förlora sina pengar om utgivaren råkar illa ut.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tackar för det. Tänkte samma sak. Oj vad det finns krångliga spar produkter. Helt unödigt men tydligen bra för banken.
      Mvh. Jacke77

      Radera
  7. 3M
    JP Morgan sänker riktkursen för 3M till 143 dollar (154), upprepar undervikt - BN (Finwire)
    2019-05-17 09:38
    JP Morgan sänker riktkursen för 3M till 143 dollar (154), upprepar undervikt - BN

    newsroom@finwire.se
    Nyhetsbyrån Finwire

    SvaraRadera
  8. Vad tror du om cibus?

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...