Intervju med Henrik Saxborn från Castellum


Här är en rykande färsk intervju med Castellums VD Henrik Saxborn. Snacket i podden är framåtblickande med en tiltning åt logistikfastigheter som utgör en god del av Castellums fastighetsbestånd. Intervjun är lite drygt 20 minuter lång och jag fann den mycket intressant.

En Fun fact så där från ingenstans; De nämner Castellums köp av Säve flygplats och jag var för flera år sedan på en bolagspresentation av byggbolaget Serneke som då ägde flygplatsen. Serneke lyfte fram flygplatsen som en helt magisk tillgång i bolaget, förmodligen det finaste de hade. Just så tror jag det är också, en fantastisk tillgång. Det är ett jättestort område direkt i anslutning till Göteborg och dessutom med en bra placering för ändamålet logistik. Att Serneke sålde den här "magiska" tillgången handlade snarare om Serneke och dess finansiella ställning. De behövde få loss pengarna helt enkelt. Nu äger istället Castellum den här tillgången och de har kapaciteten att ta projektet hela vägen i hamn och sedan förvalta det på lång sikt.

Läs mer: Castellum 3500 procent totalavkastning.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag är själv ett stort fan av Castellum och gillar deras affärsidé starkt! Jag snubblade över Nyfosa som har liknande affärsidé förutom 13% av portföljen som går under kategorien övrigt (hotell, butik & industri). Hur ser du på Nyfosa? Själv ser jag det som ett starkt tillväxtcase och förhoppningsvis en utdelningsandel inom snar framtid. Mvh Studenten

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...