Investera en klumpsumma på börsen


Hur skall man investera en större summa pengar? Allt på en gång eller sprida ut köpen?
 Det här är en vanlig fundering och det finns ett par rimliga svar på den. Låt säga att du har en miljon kronor som du nu vill investera på börsen. Hur göra funderar du.

Rent teoretiskt kan man argumentera för att direkt investera hela slanten. Historiskt sett så har det i de allra flesta fallen blivit okej till bra över en 10-års period. Det skall tilläggas att sådana här beräkningar är gjorda på breda börsindex. Den som investerar i individuella aktier har ju därtill en bolagsrisk som kan försämra/förbättra utfallet.

Problemet med den här högst teoretiska grejen är att den är ett snitt av alla utfall och förtäljer inte hela storyn. I verkligheten går inte index stadigt som en klocka upp utan det är många jack i kurvan över tiden. Om man sätter in alltihop på ett bräde kan man ha rejäl otur och tex komma in precis innan en brant nedgång eller en längre tids nedgång. Det här kan vara mycket svårt för psyket. Plötsligt står man där laddad med känslor och tankar kring den där miljonen som nu är värd avsevärt mindre. Även den som initialt är kylig kan stå där 4 år senare med bara 700.000 kronor och samma känslor. Ibland går börsen ned under en längre period. Historiskt har man nästan alltid fått en positiv avkastning på 10 år och rent teoretiskt är det rimligt att investera allt på ett bräde.

Jag är en förespråkare av att sprida köpen över tid. Vi lever inte i en högst teoretisk värld, vi är inte känslokalla, vi tänker inte alltid rationellt osv. Sprider man köpen över tid så får man ett snitt av rådande kurs/pris vid varje tillfälle och man får också den goa känslan att man gjort något för att minska risken att komma in vid "fel" tillfälle. En miljon kronor skulle jag sprida ut över cirka 6-12 månader.

Läs mer: Utmärkt fond för ett långsiktigt spar.

20 kommentarer:

  1. Tog ett lån på huset i början av året och investerade allt på en gång spred ut det över dom investeringar jag redan hade fick en bra start håppas det håller i sig =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael,
      Friskt vågat men egentligen ingen skillnad mot att jag har belåning av mina värdepapper hos Avanza. Lån som lån.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Började min börskarriär med att gå all in med alla besparingar i Avanza Zero i april 2015. 8 månader senare var den -20%. Det var starka känslor av förtvivlan då, och det hade mycket väl kunnat avskräcka mig från börsen för alltid.

    Jag skulle inte rekommendera att kliva in med en klumpsumma på en gång. Istället skulle jag skala in månadsvis i indexfonder över 12 månader eller längre. Köpa för samma summa varje månad för att komma in billigare enligt dollar cost average strategin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ano,
      Tack för att du delar med dig av din story. Jag uppskattar det och tror många läsare gör det också.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej petrusko!
    Läser din blogg som jag tycker är intressant.
    Har en liten off topicfråga som det kanske kan vara aktuellt för dig att skriva något om.
    Lite kortfattat så tycker jag det är frusterande att se portföljvärdet stiga medans utdelningarna består ( eller höjs såklart)
    Har du någon strategi att placera om och försöka hitta andra alternativ så att du får mer utdelningar för pengarna?
    Hoppas du förstår min frågeställning.

    Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Micke,
      Tack för din kommentar. Jag är med på hur du menar men tänker lite annorlunda. Jag uppskattar stabiliteten i utdelningarna. Medan börsen kan gå upp och ned från dag till annan håller sig utdelningarna stadiga och brukar höjas en gång per år.

      Att omplacera i en stigande börs för att få högre direktavkastning betyder sannolikt att man tar högre och högre risk. Ju högre direktavkastning desto större risk att det också finns en god grund till att utdelningen i just det bolaget värderas på det sättet.

      Bra bolag ger mer utdelning för pengarna med tiden. De höjer utdelningen på sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det spelar ju kanske ingen roll i dagens lågräntemiljö. Men det är ju värt att betänka att för alla oss med isk/KF så innebär ju stigande kurser med bibehållen utdelning lägre nettoinkomst då vi måste lägga större del av erhållen utdelning på att betala skatt baserat på aktiens värde. Inte kul att få mindre pengar än året innan.

      Radera
  4. Helt rätt, jag gör likadant även med mindre summor, säg 5-10k ifall jag får något över eller extra, tänk sälja bilen.

    Har lärt mig själv att investera över tid är bra, och kör jag för mycket all in blir psyket lidande även om jag kan tro att det löser sig inom tio år. Blir några kronor extra i courtage eventuellt men värt för att sova gott.

    Min tanke är att tajma fel på mycket pengar kan nog göra dig ganska så bränd och onödigt försiktig i framtiden.


    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas,
      Tack för att du delar med dig av din erfarenhet, hur du gör. Jag håller även med dig om det där om att rent generellt investera över tid. Ett regelbundet spar är en smart plan.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. En liten fundering. Förutsatt att börsen inte har störtdykt under de 6-12 månaderna då man gör insättningar så är man väl i ungefär samma läge då som om man hade satt in allt i en klumpsumma. Står man inte inför samma problem då eller känns det av någon anledning inte lika illa om börsen dyker efter en utdragen insättningsperiod?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tallpall,
      Tack för din kommentar. Ja du är inne på det i slutet där att det handlar främst om psykologi. Just psykologi är anledningen till väldigt många dåliga beslut, dålig avkastning osv. Att sprida köpen gör man för att dämpa den psykologiska aspekten. Skulle börsen gå sidledes under hela perioden man köpt så är ju snittet vad det är men man har med sig magkänslan att man gjort något bra för att minska risken att hamna snett. Risken att ta dåliga beslut när psyket inte pallar med.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej Petrusko,

    Hade varit intressant att veta hur du ser på mer aktiva fonder som riktar in sig mot trender och framtiden såsom Core ny teknik och Lannebo Vision. Tror du att de utdelningsaktier som du har idag kommer stå sig bra lång tid framöver, låt oss säga 15 år?

    Allt väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag är inte värst förtjust i fonder som Swedbank Robur ny teknik och liknande. De rider på en våg och likt alla bra vågor har de ett slut. Det går i cykler vad som är hett, det kan vara olika länge men det går alltid över till något annat. Biotech, Fastigheter, IT, Betting osv. Den där Ny Teknik-fonden har haft flyt men likt alla vågor kommer det ta slut.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Brorsan satte alla sina sparpengar i RNB for manga ar sedan, de kostade ca 6 spann da har jag for mig. Han salde aktien mer eller mindre i panik for 3 kr... Har for mig att han forlorqde ca 150000 kr. Lardomar: Lagg inte alla agg i samma korg. Sprid riskerna. Kop vid olika tillfallen. For allt i varlden, ha is i magen nar det stormar.

    Mvh Ekonomie De Sade
    - Pa uselt tangentbord nagonstans i Europa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för att du delar med dig. En bra story som visar tydligt hur det kan gå.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Förstår inte riktigt din strategi. Lösningen som jag ser det är att så långt som möjligt agera robotmässigt och i linje med rationalitet och på tvärs mot känslorna när det är nödvändigt och sen lära sig att hantera känslorna med mindfulness etc. Inte att följa känslorna halvvägs och fatta halvt irrationella beslut hela tiden. Dvs in med allt på en gång om förnuftet tydligt dikterar detta, och lär dig sen hantera eventuella jobbiga känslor (som borde bli mindre jobbiga när du vet att du handlat enligt förnuftet).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej J,
      Tack för din kommentar. Om det ändå vore så enkelt, att vi agerade rationellt och känslokallt på börsen. Nu är det inte så utan all historik och statistik visar klart och tydligt att vi agerar känslomässigt. Resultatet är sämre avkastning. Vi säljer vid fel tillfälle och köper vid fel tillfälle.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Fast, som sagt, målsättningen måste väl vara att försöka investera så rationellt som möjligt? Du känner ju till att detta beteende är irrationellt, varför då uppmuntra dig själv och andra till att handla så? Resultatet är sämre avkastning än om du försökte agera så rationellt det går.

      Radera
    3. Hej J,
      Därför att det här kan vara bättre än alternativet som kan vara att man agerar på känslor och säljer vid fel tillfälle. Alla är vi olika men de flesta gör det här misstaget att agera irrationellt på börsen. Därför kan det vara en god ide att göra något för att minska risken att göra stora sådana tabbar.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Har funderat en hel del över detta och alltid lutat mer mot att investera allt på en gång, men jag har inte känt mig tvärsäker och velat om jag borde sprida ut över tid. Tills nu. Håller till 100% med J och är nu fast besluten i hur jag kommer agera vid klumpsummor. Sprida ut över tid är att investera på känslor.

      Kan man inte hantera nedgång på sina investerade pengar, oavsett när/hur de är investerade, så är tillgångsfördelningen fel i förhållande till sin risktolerans.

      /Svalbard

      Radera

Aktiespararna Global Direktavkastning - Global exponering i sunda bolag till rimlig avgift

  För cirka 1 år sedan pitchade jag idén om en global version av Aktiespararna Direktavkastning för fondbolaget Cicero som driver den. De gj...