SBB erbjuder byta preferensaktie mot Stamaktie D


SBB erbjuder nu ägare av SBB preferensaktie att byta dessa mot nyemitterade SBB stamaktie av serie D. Anledningen till ett sådant här erbjudande är för att stamaktierna saknar preferens på vinstmedel och därför ser kreditvärderingsinstituten annorlunda på dem. Kort och gott: Det här bytet medför att SBB får lättare att nå en högre kredit rating vilket i sin tur sänker finansieringskostnaderna.

Erbjudandet då: För varje preferensaktie i SBB erbjuds man 20 st SBB serie D.
SBB serie D lämnar en total utdelning om max 2 kronor per år. Formuleringen är egentligen att utdelningen skall minst vara ett belopp av den sammanlagda utdelningen av de andra stamaktierna men max 2 kronor. Det där är mer formalia och man skall förvänta sig att utdelningen är 2 kronor per år, inget annat.

Uppdatering: Jag hade missat en viktig detalj som SBB skrev långt långt ned i infon. Det här är ruttet som fasiken. Läs mitt nya inlägg om SBBs erbjudande att byta preffen.

Vad blir skillnaden för dig?

1 st SBB preferens ger 35 kronor utdelning.

20 st SBB Serie D ger 40 kronor utdelning.

Genom att byta får du i ett slag cirka 14 procent mer i utdelning. När SBB Serie D väl är noterad kan man anta att den initialt kommer handlas kring 30 kronor vilket ger ett värde om 600 kronor på de där 20 st som erbjuds för 1 st SBB preferens.

Nackdelar då: SBB Serie D har som sagt ingen preferens på vinstmedel men i praktiken har det ingen jättestor betydelse ty om bolaget ställer in utdelningen på Serie D betyder det att de är riktigt illa ute och SBB preferens är bara näst sist i kön innan Serie D. En annan grej är att det inte finns någon inlösenkurs som kan verka som en kudde för aktiekursen. SBB preferens kommer sannolikt att lösas in i slutändan för minst 600 kronor. SBB Serie D kan mycket väl sjunka ner till 23-25 kronor i spåren av högre ränteläge.

Uppdatering: Några har kommenterat att jag inte nämnde skillnaden att utebliven utdelning räknas upp med 10% ränta på preffen men på Serie D är det ingen ränta. Kommentar på det då:

Okej, på pappret kan det se bra ut men i praktiken är det dödsstöten för bolaget om de håller inne utdelningen. Kapitalmarknaden kommer ge dem kalla handen och det blir svårt eller mycket kostsamt att finansiera sig på annat sätt.

Utdelningen de håller inne skall betalas ut senare till fullo och man kan inte hålla inne den sådär och bibehålla en sund relation till kapitalmarknaden. Banker, obligationsinvesterare osv kommer peststämpla dem. Att hålla inne utdelningen på en preff eller serie D i detta fallet är det allra sista bolaget gör innan de klappar ihop. Då är det till största sannolikhet godnatt och adjö.

Det ser gött ut på pappret men i praktiken är det ingen vidare trygghet.

Själv har jag inte bestämt mig hur jag skall göra ännu. Erbjudandet presenterades precis och jag tar mig en funderare på det. Det är alltså ett frivilligt erbjudande där man inte måste tacka ja.

Länk till SBB preferens hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

20 kommentarer:

  1. Nu tycker jag ändå du helt hoppat över den största nackdelen med serie D aktier. Du får ingen ränta på utebliven utdelning. Detta ger företaget en strategisk möjlighet att kapa utdelningen (även då i stamaktien) i svårare tider, och på så vis få gratis lån från alla serie D ägare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Okej, på pappret kan det se så ut men i praktiken är det dödsstöten för bolaget om de håller inne utdelningen. Kapitalmarknaden kommer ge dem kalla handen och det blir svårt eller mycket kostsamt att finansiera sig på annat sätt.

      Utdelningen de håller inne skall betalas ut senare till fullo och man kan inte hålla inne den sådär och bibehålla en sund relation till kapitalmarknaden. Banker, obligationsinvesterare osv kommer peststämpla dem.

      Det ser gött ut på pappret men i praktiken är det ingen vidare trygghet.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jaha, det hade jag missat. Men, förmodligen byter jag mina då det ändå är ett långfristigt innehav.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Nu äger jag inte SBB pref och har följaktligen inte läst prospektet, men många preffar har en klausur att om utdelningen inte betalas ut så blir den innestående + en skyhög ränta, typ 20% eller mer. Går bolaget i KK så spellar det ingen roll, men så länge bolaget existerar så kommer de troligen att betala ut utdelningen på preffarna, ty det borde gå att hitta en finansiering som är billigare än 20%. Dessutom så måste skulden till preffägarna regleras innan stamägarna kan räkna med någon som helst utdelning. PÅ stam D aktier finns väl inte sådana "påtryckningar" för att få ut utdelning inbyggda?

    Trevlig Helg

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Jag har uppdaterat inlägget med kommentar kring det där.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tycker att du skippar den största nackdelen med dessa D aktier- man får ingen ränta på utebliven utdelning (Pref aktierna däremot får 10% ränta). Detta ger företaget bättre möjlighet att strategiskt avbryta utdelningen i svårare tider (vilket även då skulle/måste gälla A/B aktier). Det blir som ett lån med 0% ränta från alla D-aktie ägare.

    I en sådan situation skulle de med all sannolikthet fortsätta betala utdelningen på preferensaktierna- om det inte är *extremt* svåra tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har uppdaterat inlägget med kommentar kring det där.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. När jag vaknade i morse så bara visste jag att Petrusko skulle ha något klokt att säga om det här erbjudandet! Uppdatera oss gärna efter din funderare.

    Själv äger jag stamaktien och lägger då även in i vågskålen att jag genom att acceptera bytet "hjälper" mitt bolag framåt. Eller tänker jag fel?

    Mvh,

    Anonym

    SvaraRadera
  6. Trevligt att du skriver om SBB, jag köpte stamaktier B-serien för 8 kr i våras och det har ju varit en fin investering. Direktavkastningen på de aktierna är 0.87%. Tror du att SBB har som ambition att profilera sig som utdelningsbolag i framtiden?

    SvaraRadera
  7. Kör Karlbergsvägen 77 redan idag. Det är samma som att köpa SBB:s D-aktie. Men till rabatt. /David

    SvaraRadera
  8. Off topic men jag skulle vara tacksam om du ville kommentera BPY:s fall efter Q3:an.

    SvaraRadera
  9. Om SBB väljer att investera och inte ger utdelning på stamaktien vad hindrar att de ställer in utdelningen på D aktien... Nej jag som investerare skulle föredra en Perfekt framför D alla dagar i veckan..

    SvaraRadera
  10. Vad tycker du om Tre kronor property?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre Kronor Property är bland det sämsta skiten jag någonsin sett. De äger handelsfastigheter på de sömnigaste dödsdömda orterna i landet. Det kvittar om systembolaget eller ICA är hyresgäst när fastigheten är belägen i en riktig skithåla. ICA och Systembolaget kommer flytta men fastigheten står där den är och kommer vara omöjlig att hyra ut till en vettig peng. Riktig skit, jag kräks bara jag tänker på dem.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej!
      Vet inte om jag håller med dig ang "skithålor".
      Folket som bor i dessa städer måste ju också äta
      samt ta en liten wirre då och då.
      Därför tror jag nog att ICA,Systembolaget och kanske
      en del andra aktörer blir kvar.
      Min investering i Tre Kronor Property har varit
      klockren än så länge.(+13%)
      //Jojje

      Radera
    3. Tjena Jojje,
      De är ju naturligtvis vackra osv de här hålorna men de är sämsta tänkbara läget för handelsfastigheter. Jag bor själv i en sådan håla och bevittnar med egna ögon butikslokaler på bästa cityläge som ekar tomma. Svårt att få lokaler uthyrt och dålig pricing power. Så här ser det ut generellt sett på orter runtom i landet och rutinerade fastighetsbolag undviker de här fastigheterna.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Kanske dret vore snyggare uttryck ;)

      Radera
  11. På tal om skit - förväntar mig bättre analys från dig..

    Mvh, Per

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...