Jag ökade i Brookfield Property Partners


Jag har gjort en liten översyn av portföljen i dagarna vilket resulterade i att jag sålt några små innehav till förmån för sådant jag vill satsa lite mer på. Det kanadensiska skogsbolaget Acadian Timber fick stryka på foten. Matjätten General Mills åkte ut den med. I den senare tog jag en liten förlust då den backat en del sedan jag köpte den, de har lite utmaningar men det är ingen fara och det har varit känt länge. Innehavet var litet och jag konstaterade att när jag inte ens vill öka när den backat och bjuder på bättre läge då gör de pengarna större nytta annorstädes. Jag tror fortsatt på General Mills men jag saknar just nu intresse och vilja att satsa mer på dem.

Istället köpte jag mer i Brookfield Property Partners som är ett bolag jag verkligen vill investera mer i. Som namnet antyder ingår de i Brookfield-koncernen där jag också äger Brookfield Renewable Partners. Jag planerar att öka i omgångar i Property Partners till dess att jag når en hygglig vikt i portföljen. När jag uppnått det överväger jag att också ta in en tredje del i koncernen i form av Brookfield Infrastructure Partners. Gemensamt har de här tre en hög direktavkastning som de höjer varje år. Jag är imponerad av Brookfields taktik och skicklighet i att äga och göra bra business på den här typen av tillgångar världen över. Det här tror jag är bolag man kan äga på mycket lång sikt och de fortsätter vara bra.

En klurig sak att hålla koll på är att aktien handlas i kanadensiska dollars men utdelningen betalas i US dollars. Lätt att räkna fel på direktavkastning tex. På kursen 26,05 kanadensiska dollars ger utdelningen på 1,26 US dollars en direktavkastning om 6,25 procent. Utdelningen betalas kvartalsvis och nästa utdelning som inte redan haft X-datum den betalas månadsskiftet december/januari.

Länk till Brookfield Property Partners hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

15 kommentarer:

  1. Brookfield Property Partners är definitivt ett schyst bolag, har tittat mycket på dom med :)

    SvaraRadera
  2. Varför sålde du av Acadian Timber?

    Äger själv den så vore intressant att höra hur du ser på saken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är inget specifikt med Acadian som gjorde att jag sålde. Anledningen är att innehavet var väldigt litet och hade inga planer på att öka. Då valde jag att lägga de pengarna på sådan jag vill öka i istället.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko! Angående GIS, vilka problem/utmaningar ser du att de har framgent?

    MVH Sigge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Sigge,
      De kämpar med tillväxt och en marknad i förändring. Beteendet bland konsumenter och sortiment i dagligvaruhandeln är under förändring. Håll koll på bolaget via Yahoo Finance där brukar det dyka upp artiklar då och då om utmaningar för bolaget och branschen.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej, det här ingen kritik eller så, och jag vet inget om din fördelning, men ligger du inte väldigt tungt inom just fastigheter? Gör det inte dig nervös?

    Eller är du på den nivå att även om vi får en ny fastighetskrasch att det inte gör dig så mycket? Så tänker jag lite ibland..om jag hade fem eller tio miljoner skulle inte göra någon skillnad då jag klarar mig på två.


    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Nej jag är inte nervös över att äga fastigheter. Det är en fantastisk tillgång som presterat mäkta bra historiskt. En gång hade vi en fastighetskris och det var i början av 90-talet. Då var det tufft för flera bolag men det blev inte jordens undergång det heller.

      Jag har en stor del om cirka 25% av portföljen i fastighetsbolag och sedan har jag nog en ungefär lika stor del i preferensaktier i sektorn. Preffar är ju risken på rena konkursnivån och det är ju en otroligt dyster tanke att var och vartannat fastighetsbolag skall gå i konkurs.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tror du Ratos kan vakna på sikt? Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Per,
      Ja jag tror det men det är nog ett bra tag kvar innan Ratos portföljbolag presterar på en sund nivå. MAn får lyfta blicken flera år framåt.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Tjena

    På tal om fastigheter, jag har inte sett dig skriva något om Estea Sverigefastigheter. Nu har de på G ett kapitalandelsbevis(igen) med kvartalsutdelning om 6,25 % årligen.finns att teckna på Avanza..

    Hur går dina tankar kring dessa ?

    Mvh
    Pensionären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Pensionären,
      Jag har tittat på några av de tidigare från Estea och det har sett rimligt ut. Tidigare har jag aldrig köpt för jag tyckt andra alternativ varit starkare men nu är räntor och direktavkastning nedpressat och visst lockar ju lite.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej Petrusko! Följer dig varje dag, tack för allt du skriver. Såg idag vid USA stängningen att Brookfield renewable, Realty income och Omega healthcare alla dök mot stängning. Speciellt Brookfield som dök ganska kraftigt. Svår fråga: vad tror du det beror på? Enklare fråga: hur håller du koll på nyheter berörande utländska innehav? Såg samtidigt att BPY steg ganska bra!

    Tack för svar. Med vänlig hälsning, Jesper

    SvaraRadera
  8. Hej Petrusko! Följer dig varje dag, tack för allt du skriver. Såg idag vid USA stängningen att Brookfield renewable, Realty income och Omega healthcare alla dök mot stängning. Speciellt Brookfield som dök ganska kraftigt. Svår fråga: vad tror du det beror på? Enklare fråga: hur håller du koll på nyheter berörande utländska innehav? Såg samtidigt att BPY steg ganska bra!

    Tack för svar. Med vänlig hälsning, Jesper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Ja just Brookfield Renewables nedgång fick mig att spana efter något men jag fann inget bolagsspecifikt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Har du något specifikt sätt som du håller dig uppdaterad om nyheter på USA börsen tex? Mer än att signa upp för nyheter på bolagens egna hemsidor förstås. Jesper

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...