Tankar från Ratos kapitalmarknadsdag


Måndag 4/6 höll Ratos kapitalmarknadsdag och jag var där och lyssnade till dem. Jag har funderat några dagar över vad som sades och mina intryck från tillställningen.
 Investmentbolaget Ratos var länge ett hyllat bolag med en omåttligt populär VD i Arne Karlsson och en aktie som inte gjorde någon besviken. Men så för många år sedan nu började den där stjärnan långsamt att falna. Bolaget och dess aktie gick sämre och sämre ända fram till nu faktiskt, bolaget presterar kass och aktien kostar som ett par avokados.

Ja Ratos presterar kass det har få missat och det var något som Ratos VD Jonas Wiström visade stor insikt kring. Wiström har varit VD i bolaget i cirka ett halvår efter det att de sparkade den förre VDn. Utöver ett imponerande CV gjorde Wiström ett gott intryck under presentationen. Han framstår som en avsevärt bättre ledare för Ratos än de senaste direktörerna som rattat den skutan.

Några utvalda saker jag tog med mig:

Plantagen: Jag fick lite bättre insyn och förståelse för verksamheten. Jag kan gilla marknaden de verkar på och med Ratos nya strategi att vara en långsiktig ägare kan jag ha förståelse för köpet. Det hade jag svårare med tidigare då bolaget är extremt säsongsbetonat och väderkänsligt. Sett över flera år bör det jämna ut sig dock. Bolagets VD Daniel Juhlin fick jag ingen vidare känsla för och jag undrar om det är rätt ledare för företaget men det får framtiden utvisa.

Hent: Det här bolaget presterar bra och växer stadigt. VD Jan Jahren gjorde en bra presentation och jag tyckte han hade en härlig aura kring sig. Det bara osade rätt gubbe på rätt plats om honom. Han pratade om deras expertis inom byggnader helt i trä, goda relationer och tätt samarbete med Petter Stordalen och hans hotellbolag. Hent har uppvisat en imponerande stadig marginal kring 3-3,5 procent över de senaste 10 åren och det är inte dåligt för att vara i byggbranschen men det finns potential till än högre marginaler.

Ratos: En sak jag verkligen fastnade för var det nya finansiella målet med en skuldsättningsgrad under 2,5 x EBITDA och lite snack kring det. Handelsbanken hade en driftig person i form av Magnus Råman på plats som ställde flera frågor under dagen varav en var just den jag i detta avseende också ville ha mer info kring. Tidsperspektiv på att få ned skuldsättningen till det här nya målet. På detta svarade Wiström att han inte vill ge prognoser men det är absolut kortare tid än 3-4 år.
 Det här svaret var jag mycket nöjd med. Jag hade innan räknat och fått fram att Ratos nu ligger på 3,2x EBITDA men i efterhand har de själva sagt att de ligger på lite drygt 3x så det är vad jag förhåller mig till. I det senaste årets resultat är det en väldigt stor skillnad på EBITDA och redovisad vinst. En hel del pengar har gått till finansiella kostnader, rådgivning, avgifter i samband med köp och sälj av bolag och till och med konkurs av HYDRO. Ratos betalar en hög ränta på sina skulder och skillnaden på en skuldsättning om 2,5x EBITDA och 3x kommer leda till att en hel del pengar som tidigare gick till räntor istället kommer ramla ned på bottenlinjen som redovisad vinst.

Bolagsportföljen totalt sett har presterat svagt länge och de är inte i närheten på rätt köl ännu men det ser nog lite ljusare ut nu. Åtminstone ett bolag kommer ge en kontant utdelning till Ratos i år vilket bidrar till kassaflöde och Ratos finansiella handlingsutrymme. På kort sikt finns det utrymme för Ratos att komma med betydligt bättre resultat än det vi sett de senaste kvartalen. På lång sikt väljer jag att tro på dem, att de kommer få ordning på sin portfölj. De kommer få bolagen att prestera bättre och de kommer avyttra en del och förvärva en del nya.

Efter kapitalmarknadsdagen har jag en positivare syn på Ratos och jag tror nu att det är betydligt närmre än tidigare att de börjar prestera lite gladare rapporter. Medan de fortfarande har lång tid kvar innan de presterar riktigt bra och man kan argumentera för att inte ha brådska att gå in så kan man också hitta anledning att gå in i Ratos nu. Just nu är Ratosaktien nedpressad efter flera år av usel prestanda, värderingen är med rätta låg. För den som gör bedömningen att Ratos kommer bli bra igen och prestera på några års sikt så kan det vara ett bra läge att gå in nu och äga aktien inför det att den börjar prestera. Just nu kostar Ratos b strax över 29 kronor.
Jag tror att Ratos kommer bli bra igen och jag tror som sagt att det är närmre än jag tidigare bedömt. I skrivande stund äger jag inga Ratosaktier.

Länk till Ratos hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

20 kommentarer:

  1. Jag delar din tveksamhet kring Plantagen. Jag besökte nyligen en av deras anläggningar utanför Stockholm. Fullt av vissna plantor och ingen personal att fråga. De behöver en uppryckning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Ja det var ingen värst positiv bild som målades upp av de anställda på VDs presentation. De var i princip de sämsta tänkbara och sade inte ens hej till kunderna. VDs egna ord. Han sade förvisso också att det finns många duktiga och kunniga på blommor och bös men det skiter ju kunden i om de blir bemötta som om de vore ingenting värda.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Intressant läsning. Men rimligtvis bättre att vänta in faktiska positiva resultat innan man lägger sina sparpengar på en aktie i fallande trend. Vem vet hur länge till ratos kommer krisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Siri,
      Ja det beror på vilken typ av investerare man är. Man kan få en ok avkastning genom att köra mer defensivt och vänta till faktan är på bordet. Genom att vara tidig i sådana här case och dessutom träffa rätt kan man få en högre avkastning.

      Själv brukar jag vara defensiv.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Spännande tankar. Har ägt Ratos och kan tänka mig att göra det igen. Vill dock vänta in lite positiva siffror innan jag hoppar på.
    Tack för din analys!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Ja det är det mindre riskfyllda alternativet att vänta till de visat svart på vitt.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag är inte speciellt insatt i Ratos men när jag tog en titt på vinst per aktie och utdelning senaste 7 åren så var det ganska skrämmande läsning. Utdelningen har vida överskridit vinsterna under lång tid - för mig känns det som ett försök att dopa aktiekursen samtidigt som man dränerar företaget på finansiellt utrymme att kunna skapa tillväxt. Tänker jag fel?
    I min värld är siffrorna skrämande och jag tycker personligen att aktien är extremt övetvärderad fortfarande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hänvisar till historien som är riktig, men om du ser KMD så får du en annan bild om framtiden. Man ska lära av historien som Jonas VD påpekar, men leva i nuet och gilla läget inför framtiden för tids nog ska vi alla dö.

      Radera
  5. Jag som inte är så insatt i Ratos har gärna lite frågor. Tror du Ratos behåller sin utdelning på 2kr och när tror du vi snackar om en vändning för bolaget? /Fidde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Fidde,
      Vändningen i bolaget tror jag har börjat och sker nu men det dröjer länge innan de presterar på topp. Utdelningen är svår att sia om då de bytt VD och strategi och uppdaterat strategin en vända till. De pratade i samma termer på kapitalmarknadsdagen om att kassaflödet skall stöda utdelningen kring år 2022. Så sade man innan vårens utdelning också och behöll den på 2 kronor. Nu har de uppdaterat målsättning kring skuldsättningen och för bolagets bästa tycker jag de skall lägga pengarna på det och att växa bolaget före en fet utdelning. En sänkning till en krona skulle inte förvåna mig.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Finns mycket posetivt i artikeln, ganska säker på Ratos bottnat nu.
    Tror dom är i bättre läge än på länge och ledningsgruppen visa handlingskraft o fatta rätt beslut.
    Till gårdagens kurs klart intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Ja precis. Även om de har en lång väg att vandra så har de bättre utgångsläge nu än på länge. Som jag poängterar i inlägget här har de också möjlighet att snabbt förbättra resultatet till en avsevärt mindre dålig nivå.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. att dom inte sänkte detta året och tvingas sänka nästa år kommer sänka aktien till källaren och hag köper på 17 kr som en krydda,,,,,en del vill köpa Midway, Anoto eller Eniro,,,jag väntar på 17 kr i Ratos och sänkt utdelning bra att du tror på 1 kr nästa år då ser vi 17 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym,
      Att de inte sänkte i år såg jag som en signal om att de inte kommer sänka kommande år heller. Men så har de nu petat ytterligare i strategi osv och i spåren av det bör man vara öppen för att de sänker utdelningen nästa år. Jag säger inte att jag förväntar mig att de sänker men jag kommer inte bli besviken om de gör det.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Klart är att skeppet kommer sjunka sakta men säkert tyvärr. Det är försent och något annat investmentbolag kommer plocka upp vraket inom 3 år. Bra att du aldrig sätter dig i detta råttbo igen Petrusko…. en lottsedel eller trisslott borde generera bättre avkastning RIP Ratos ni hör inte hemma på börsen

      Radera
  8. Grymt bra inlägg Petrusko. Jag var inne och doppade tån i Ratos för länge sedan men minns inte just nu varför jag köpte. Tror att jag sålde det jag hade efter bara någon månad då jag inte riktigt förstod vad jag ägde. Är ingen Ratosfan men det ska bli intressant om skutan snart börjar vända :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Tack för din kommentar. Näe Ratos med sin dåliga prestanda på senare år är inte lätt att begripa sig på. Om de vore ett väl presterande investmentbolag skulle man ju enkelt kunna resonera att bara låta dem köra sin grej som investmentbolag och lita på att de skapar avkastning på lång sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Mitt favoritbolag att gå kort i....tjänat mycket på att blanka detta ruttna bolag. Intressant att ni vill se utdelningssänkning då går jag nog kort en vända till framöver.

    SvaraRadera
  10. Nästa år kommer det låta likadant som tidigare år, nu ser det bättre ut men då är kursen nog kring 23 kr:) Håll er undan eller blanka är nog bäst.

    SvaraRadera
  11. Man behöver inte titta på de historiska siffrorna även om 44 % minus på 3 år är bestickande. Värre är att man det senaste året gått nästan 30 % minus och hälften av det hamnar på det senaste halvåret. Det finns inga seriösa tecken på att skutan skulle vända; att en relativt ny VD och andra med inflytande köper aktier har hänt förut (förre VD:N t.ex.) utan att de tjänade på den affären. Fromma förhoppningar, goda ansatser och en försäljningsökning i Plantagen under den rekordvarma månadaden maj räcker inte.

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...