Lägga spelandet på hyllan


För en tid sedan skrev jag om en ny vana i att jag promenerar mer, bla till gymmet. Jag har gjort det en tid nu och är mycket nöjd med det. Visst är det skönt att gå en promenad men dessutom har det medfört att jag lyssnat på en hel del bra poddar. Det har blivit en mycket uppskattad och givande tid de där promenaderna.

Det har delvis fått mig att fundera kring mitt dataspelande. Det är förvisso inte i så stor omfattning längre men det blir lite StarCraft då och då. Charlie Munger har sagt att han tar varje liten möjlighet han får att läsa. Jag har även fått inspiration från annat håll att läsa mer och jag klurar nu på att helt sluta spela och lägga den tiden på något mer givande och utvecklande. Jag har mycket större nytta av att lära mig mer saker från läsandet än att stirra i en datorskärm och döda insekter. Nu gillar jag ju att läsa så det är ju inget nödvändigt ont jag pratar om utan det skulle bli att byta en kul grej mot en annan.

Jag lutar åt att lägga det på hyllan. Lägligt nog har jag beställt en radda böcker som bör komma i veckan. Fundera du också på om du kan minska "dumtiden" för att göra något mer givande som att lyssna på en podd eller läsa.

23 kommentarer:

  1. Får man fråga vad du använder för program för att lyssna på poddar? Finns det något bra program där man kan ladda hem och lyssna offline och på sådant vis slipper bränna surf och riskera att tappa anslutningen när man är ute? Jag använder soundcloud, men det kanske finns bättre alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder Podcaster i min iPhone. Där kan du få automatisk nedladdning av de appar du prenumererar på. Funkar helt ok, finns säkert ännu bättre.

      Radera
  2. Det låter som att det kan vara givande förutsatt att du faktiskt läser och lär om saker du tycker är roligt. Livet kan inte vara en enda lång skolbänk. I bästa fall kanske du kan hitta en balans mellan de två. Man sparar väl ändå för att få njuta? :)

    Och ge fan i att döda insekterna, Zerg for life.

    //Jonathan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jonathan,
      Ja precis det får inte bli ett nödvändigt ont utan måste ju tycka om det också. Jag har alltid gillat Terran bäst men å så frustrerad varje gång jag åkt på en zerglingattack..

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Gör du inte episka splits av dina marines? ;)

      Radera
  3. Det låter som att det kan vara givande förutsatt att du faktiskt läser och lär om saker du tycker är roligt. Livet kan inte vara en enda lång skolbänk. I bästa fall kanske du kan hitta en balans mellan de två. Man sparar väl ändå för att få njuta? :)

    Och ge fan i att döda insekterna, Zerg for life.

    //Jonathan

    SvaraRadera
  4. Man måste ha lite kul i livet också. Att bara fokusera på att effektivitet är nog inte hälsosamt.
    https://www.youtube.com/watch?v=jeOevu4zC5o

    (Jag är bitter för att det är just Starcraft 2 som du lägger på hyllan. Spelet som jag vill, men inte hunnit spela på minst fem år.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Fredrik,
      Bra poäng, man måste ha kul och gilla det man gör annars blir det kontraproduktivt.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Starcraft går inte att lägga ned. 20 år har gått och det är för jäkla bra, alla versioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Aktieoutsidern,
      Eller hur. Det är 20-års jubileum för StarCraft i år. 1998 kom det ut. Ganska coolt att det håller än idag.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. För några år sedan fick jag ett spel på att jag tyckte att jag slösade tid zappandes framför TV:n. Jag slutade med TV-tittande och har sedan dess istället både läst böcker och ett stort antal högskolepoäng i ämnen jag tycker är roligt. En riktigt bra förändring som jag inte ångrar!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Aktiepappa,
      Det låter klockrent det där du. Jag förstår dig precis.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Ajjemän...

    Nej nej nej... inte spela bort sig =) hellre då läsa din blogg och senare en god bok. Klokt val av dig .. alltid undrat över hur det kan kännas efter att ha summerat all den tid som de som spelar "intensivt" får om de nu inte är "proffs". kanse det känns som att ha tuggat ett tuggummi alldeles för länge =) ska kanske nämnas att jag varken tuggar tuggummi eller spelar "nowadays" även om det nu skulle finnas mer tid till det än förr.
    Mvh
    Pensionåren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pensionären,
      Ja så länge man lyssnar och läser sådant man tycker om så har man ju kul och då är det ett mer givande tidsfördriv än att spela spel och titta på TV.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Tjena Petrusko,

    Förstår vad du menar med att sitta och döda meningslösa insekter :). Personligen har jag 2-6 timmar i veckan framför datorn hemma under vintertid. Under sommaren 0-2 så jag viktar bara om min tid beroende på säsong. Lättare att ta ut boken än datorn på altanen och när man vill sitta inne på vintern och jobbet är som stressigast är det klockrent att avreagera sig på datorn i någon timme :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      En viktig poäng det där. Som du säger kan det vara precis vad man behöver att spela eller liknande för att koppla bort annat så som stress.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Den största risken är nog att du bränner ut dig. Jag såg för ett par år sedan till att inte ha någon dum tid alls. Höll på att sluta illa och nu försöker jag ha minst 1.5h dumtid om dagen innan jag går och lägger mig så hjärnan får varva ner. Om det sedan är tv,spel eller skönlitteratur spelar mindre roll men något man inte behöver reflektera över efteråt.

    Men du märker nog själv om du börjar bli stressad, själv har jag ett krävande jobb som tar mycket energi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      En viktig poäng det där. Som du säger kan det vara precis vad man behöver att spela eller liknande för att koppla bort annat så som stress.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Jag har försökt att lägga spelandet på hyllan men kommer alltid tillbaka till det. Just nu blir det ett par matcher League of Legends varje dag, vilket säkert tar upp 2-3 timmar

    SvaraRadera
  11. På tal om spel, vad tror du allmänt om spelbranshen, vi har ju ett par aktier som stuckit iväg raskt norr ut, typ THQ nordic, Paradox och Stillfront. Du får gärna vädra dina tankar där :)

    SvaraRadera
  12. Tror snarare du behöver bredda ditt spelande lite. Det finns "dumma" spel precis som det finns dåliga filmer och böcker.

    Att säga att du ska sluta spela blir för mig som att säga att du ska sluta läsa, dvs konstigt ��.

    SvaraRadera
  13. Att minska dumtid är bra, och ett bra sätt att minska dumtiden är att slänga ut TVn. Först trodde jag att vi skulle sakna tvtid, men icke. Verkligen befriande att inte glo på dumburk.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  14. Hej!

    För er som gillar ljudböcker och är snåla så rekommenderar jag bibliotekets app Biblio. Gratis att låna 6 böcker per måndad.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...