JM nytt innehav i portföljen


Det är nog få som missat krisen på bostadsrättsmarknaden i Stockholm. Projektbolagen har säckat ihop på börsen och för vissa är det skarpt läge nu. JM är bolaget i sektorn som varit med länge, genom flera andra kriser och de har finansiell styrka. När jag tittade på dem vid något tidigare tillfälle kom jag fram till att vid kursen 165 kronor är det värt att spana närmre på JM och eventuellt göra ett initialt köp.
Idag plingade kurslarmet varpå jag köpte en liten stek i JM för strax under 165 kronor och jag gör det med förväntningar om betydligt lägre vinst innevarande år mot 2017. Det är även med insikt att det kan dröja länge innan liknande vinster presteras som 2017 års 31 kronor per aktie. Aktien har backat brutalt mycket och sämre resultat de närmsta åren är inprisat i aktiekursen nu. Det kommer alltså inte förvåna någon när JM rapporterar sämre siffror jämfört med året innan. Aktien har backat kring 50 procent på ett år och jag tycker man kan räkna hem den på de här nivåerna med prognoser som är ganska "dystra".

Inte riktigt min kärnstrategi att köpa en utbombad aktie men jag lägger inte värst vikt i vart kursen tidigare varit utan jag tittar på vad den står i nu och gissar hur en framtid kan se ut. I detta fallet har jag även en megatrend i ryggen i form av urbanisering samt befolkningstillväxt. I det långa perspektivet verkar det till JM och min fördel.

Utdelningspolicyn ser till en hel konjunkturcykel varpå man inte skall ta förgivet att utdelningen kommer sänkas nästa år. Nu i våras pyntade de 11 kronor och de har förutsättningar att behålla eller höja den nästa vår. I det här caset är jag dock inte så picky om den skulle sänkas, det är ett speciellt case och jag ser till helheten på lång sikt.

Ett första köp som sagt i ett bra bolag i en bransch på dekis. Jag har inga planer på en stor viktning i det här innehavet men om den håller sig här eller backar mer kommer jag nog köpa mer.  Den 13/7 presenterar de rapporten för Q2 och de första 6 månaderna på året, det ser jag fram emot.

Länk till JM hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

10 kommentarer:

  1. Spännande!

    Även om det känns tungt ibland så är en negativ kursriktning att föredra under ackumuleringsfasen för ett innehav ☺ // Jahadu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jahadu,
      Ja men visst är det så att man föredrar att köpa till låg kurs. Det gäller bara att man gör det i rätt bolag som sedan stiger också =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag har själv spaning på JM och tror caset är ruskigt bra på lång sikt. Bättre läge på en 5-10 års period kan vara svår pricka. På kortare sikt kan det nog komma fler fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena konsultinsikter,
      Helt enig, på kort sikt har jag inga vidare förväntningar på JM.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Har också tagit possition i JM och NCC. Med lite is i magen tror jag att ett välkapitaliserat och erfaret bolag som JM kan komma vinnande ur "krisen"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Linus,
      Ja både JM och NCC är finansiellt starka bolag med erfarenhet av flera tidigare kriser. De är verksamma på marknader med framtiden för sig och en kortsiktig motgång som den vi nu ser är inte jordens undergång.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tittar på olika byggbolag då jag endast har Skanska just nu och vill komplettera med något ytterligare. Både JM och NCC ser attraktiva ut till dagens värdering, dvs, det kan vara läge att börja köpa mindre poster i omgångar. Personligen känns NCC säkrare men, som du skriver, JM verkar i ett område i ständig utveckling vilket är positivt på längre sikt.

    SvaraRadera
  5. Befolkningstillväxt är ett argument som vi hört förr. Urbanisering som trend går inte att förneka men Sveriges befolkningstillväxt känns minst sagt svårare att räkna hem. Tillväxten det senaste decenniet har varit ströst i en grupp som är ekonomiskt svag och har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. Redan nu ser vi kraftiga tecken på överhettning på den marknad som vänder sig till ekonomiskt starka hushåll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser också överhettningen på den marknad som vänder sig till ekonomiskt starka hushåll. Men behovet av en bostad kvarstår vilket gynnar bolag med hyresrätter. Därför investerar jag i Wallenstam m.fl.

      Radera
  6. Jag tror det är ett riktigt bra köp Petrusko. Fortsätt så :)
    Hur stora poster brukar du köpa för? Själv lägger jag mig på mindre poster för 1 kr i courtage för att kunna sprida köptn mycket

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...