Sprida riskerna

Utöver vanliga aktier investerar jag även i fixed income som enkelt förklarat är placeringar med fast ränta. Preferensaktier räknas dit och jag har en god del i sådana men jag har också länge placerat i obligationer via amerikanska börshandlade fonder. De placeringarna jag valt är belånade för att ge extra avkastning och de betalar en saftig utdelning. Nu har jag inte möjlighet att placera i de här börshandlade fonderna längre då den handeln stängdes ned vid årsskiftet då EU införde nya regler.

Jag vill sprida risker i portföljen och jag vill gärna göra det med aktier i olika branscher osv och med fixed income. Allihop av typen som pyntar regelbundna utdelningar/ränta. Guld och övriga råvaror är jag inte värst intresserad av ty de betalar ingen ränta/utdelning och värdet kan svänga hitan ditan utan vidare. Börsen kan svänga den med men den har ju ett tydligt värde i företagen som växer och genererar allt större vinster.

För bara några år sedan gav Akelius Spar kring 6-6,5 procent ränta på sitt sparkonto och jag var mycket lockad att sätta en liten slant där (det är max 50.000 de tar emot). Samtidigt gav Akelius preferensaktie liknande eller lite mer direktavkastning och jag kunde inte förmå mig att inte välja den i första hand. Det beslutet är jag ju nöjd med nu då preferensaktien ökat i värde i tillägg till utdelningen den pyntat regelbundet. Medan jag drömmer om att Akelius Spar fortfarande erbjöd så hög ränta är den nu "endast" 3,5 procent och det är för lågt.

Fixed Income har ingen tillväxtpotential att tala om utan totalavkastningen är den ränta/utdelning som betalas. Av den anledningen kan det vara bra att inte låta det utgöra en allt för stor del i portföljen om man är i behov av att den stadigt växer. Aktier ökar ju i värde över tid samtidigt som de betalar utdelning. Fixed Income har oftast en högre direktavkastning än aktier varpå det väger upp en del. Om man återinvesterar en del av utdelningen/räntan så kan man ju skapa tillväxt den vägen även med fixed income.

Just nu väger fixed income 42 procent i min portfölj och då jag är attraherad av pålitlig rejäl utdelning kan jag tänka mig att vikta än mer i den delen. Nu tycker jag förvisso att de flesta preffarna står lite väl högt i pris men det brukar bjudas på tillfälle rätt som det är och jag spanar efter alternativ också.

3 kommentarer:

  1. Hur tänkte du kring kurser? Köper du det som för tillfället är mest ”prisvärt” eller försöker du hålla någon procentuell fördelning på aktier kontra fixed income?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Jag är lite osäker på vad du menar men tror att jag fattat rätt. Jag köper inte blint oavsett värdering utan ökar i det som är attraktivt för stunden och passar mig och min portfölj.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. "Guld och övriga råvaror är jag inte värst intresserad av ty de betalar ingen ränta/utdelning och värdet kan svänga hitan ditan utan vidare."
    Lite så jag resonerar också :D

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...