Latours makalösa utdelning


Viss varning för töntig rubrik jag vet men om man är utdelningsinvesterare och förtjust i utdelningar så är Latours utdelningshistorik något man verkligen blir imponerad över. Det är en lång period med stigande utdelning som ni kan se i bilden ovan. Förvisso har de sänkt två gånger vid rejäla kriser men snabbt hämtat upp det varpå man knappt noterar de där jacken i grafen.
Det är inte bara utdelningen i Latour som imponerar, totalavkastningen har varit fantastiskt, kanske bäst av allt på stockholmsbörsen för perioden. Sedan noteringen 1985 har Latour gett en totalavkastning om nästan 100.000 procent eller en genomsnittlig årsavkastning om 23 procent. Det kan ju bli tufft att vidhålla framåt men jag förväntar mig en god prestation och avkastning åtminstone. Det är ett väloljat bolag med bra strategi och bra innehav.

Den 15/2 presenterar Latour sitt bokslut och utdelning. Enligt mina beräkningar höjer de sannolikt med minst 16 procent. Baserat på utdelningar de tagit emot från sina innehav under 2017. Senast var utdelningen på 2 kronor och på en kurs om 102 kronor ger det knappt 2 procent direktavkastning. En ny utdelning kan tänkas hamna på 2,35 kronor vilket ger en direktavkastning om 2,3 procent.

Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

14 kommentarer:

  1. Latour, Kinnevik och Investor är riktigt fina investmentbolag man verkligen vill äga, som man dels kan hålla hårt i när det blåser storm.

    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jimmy,
      Ja de tre är nog toppen att ha i en jättelång portfölj. Jag äger ej Kinnevik men de andra två och jag tror verkligen att de kommer prestera bra så länge jag kan hoppas på.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hoppas du har rätt. 2,35 kr skulle smaka mumma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Aktieoutsidern,
      Ja det blir spännande att se vad den landar på. Vi hoppas på det bästa.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Håller med dig. Har spanat länge på Latour som definitivt är ett intressant bolag att ha i sin utdelningsportfölj. Latour som förutom sin fina utdelningskurva också har en stark familj som storägare och som sannolikt kommer se till att ta hand om och göra allt för att generera och bygga också framtida värde i bolaget.

    Mvh,

    Atlas Investo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Atlas,
      Tack för din kommentar. Ja eller hur känns ägarbild och allting kring LAtour jättebra.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Latour har sannerligen en fin historik, och lär även ha det framöver.

    Förhoppningsvis kommer det komma tillfällen framöver då man kan tanka lite aktier till substansrabatt istället för premie.

    Mvh,

    Investmentbolagsinvesteraren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja visst hade det suttit fint att tanka på sig till lägre värdering. Vi håller tummarna på att tillfälle bjuds.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Svar
    1. Tjena KTM,
      Jag såg ditt inlägg, tack för det =)

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Daniel H. Komarica28 januari, 2018 12:43

    Töntig och töntig spelar väl ingen roll så länge det är sant! Faktiskt det första IB som jag fastnade för och fann mest intressant. Deras innehav är bra, ledningen intressant och bra förutsättningar att växa. MVG för den töntiga rubriken och ett bra inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel,
      Tack för din kommentar och feedback. Jag håller med dig, Med så här fin historik kostar jag gärna på mig att vara lite töntig om det nu är det =)

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Grym blogg petrusko vilken jag följt i över 1 och ett halvt år.

    Fortsätt och gå gärna in på min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena ekonomisktfriinnan40,
      Tack för din kommentar och feedback. Kul att du följer min blogg. Jag ska kolla in din blogg.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...