Simma med hajar. Sponsrat av Storytel


Jag har varit lite wild and crazy och lyssnat till en bok jag inte tidigare hört talas om och som förvisso är på temat ekonomi men inte hade en beskrivning som lockade mig värst mycket. Ändå bestämde jag mig för att ge boken en chans, den skiljer sig ju trots allt från mycket annat jag brukar välja att läsa.
Författare är  Joris Luyendijk och den är knappt 7 timmar lång. Uppläsare är Per Juhlin som är fullkomligt suverän.

Boken kretsar kring finanskrisen och de stora internationella mäklarbolagen i tiden efter krisen. Författaren har grävt och intervjuat en rad olika personer som arbetade mitt i händelsernas centrum och skildrar väl hur stämningen är på de här på bolagen i normala fall samt en hel del kring finanskrisen. Det är inga trevliga arbetsplatser som beskrivs och hela finansvärlden framstår i dålig dager.
På sistone har jag läst en del andra böcker som berört finanskrisen, tex böckerna om Mats Qviberg och HQ och det gjorde det extra kul att lyssna på den här boken just nu.

Det är ett bra jobb som ligger bakom den här storyn i form av grävande och intervjuer. Vare sig man är intresserad av finansvärlden eller ej finner man nog den här berättelsen nöjsam. Jag gillar boken och tycker den var okej men inte fantastisk, en stark tre av fem stjärnor. Den är på svenska för er som undrar över det.

Boken lyssnade jag på via Storytel som sponsrar det här inlägget.
Via den här länken får du Storytel fritt i 30 dagar och kan komma igång och lyssna direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...