Ökade i Johnson & Johnson inför q3-rapport imorgon

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Idag ökade jag i Johnson & Johnson som rapporterar imorgon. Att jag gör det idag har egentligen ingenting med morgondagens rapport att göra, jag spekulerar inte kring aktiens kortsiktiga utveckling varpå jag köper idag som om det vore vilken annan dag som helst. Om några dagar får jag in mer utdelningar på min kapitalförsäkring och då blir det nog än fler aktier i JNJ oavsett om aktien gått upp eller ned.

Imorgon 17/10 rapporterar alltså Johnson & Johnson för det tredje kvartalet och förväntningar är bla en vinst per aktie om $1,8 och en omsättning på $19,3 miljarder vilket ger en tillväxt om 8,3 procent mot tredje kvartalet 2016. Som vanligt är det ju mycket annat som väger i en sådan här rapport, tex uttalanden om framtid/marknadsläget framåt. Stort fokus på just den här rapporten är hur senaste tidens stormar påverkat efterfrågan/tillgång på bolagets produkter.

Jag läser med nöje kvartalsrapporterna även om jag gott kunde nöja mig med årsrapporten i det här bolaget och med min långa placeringshorisont. Nu är aktier ett väldigt stort intresse för mig och då väljer jag att även läsa Johnson & Johnsons kvartalsrapporter. Det här är ett "powerhouse" utan like, JNJ har en utmärkt verksamhet, marknadsposition och superfinanser. Ett kvartal får inte det här bolaget på fall utan som långsiktig ägare duger det gott att följa bolaget årsvis.

Johnson & Johnson är världens största bolag sett till marknadsvärde inom hälsovård och de är socialt ansvarstagande, riktiga helylleförebilder. Ett bolag jag är mycket stolt att vara ägare till!
Länk till Johnson & Johnson hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. Riktigt helylle är nog inte ngt epitet på jnj. De har betalat stora böter för några år sedan i mutaffärer. Dvs de är varken bättre eller sämre än andra healthcare jättar och vill tjäna pengar framförallt.

    Har en känsla av att det kan vara bättre läge efter rapport, då Remicade generic påverkan är frågetecken. Men vi får se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Även solen har sina fläckar men få bolag engagerar sig på samma vis som JNJ. De engagerar sig i samhället, för kvinnor, för sjuka, för veteraner. De agerar föredömligt i sin prissättning och transparens kring den medan andra bolag ockrar.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Minns att du var en av de personer som gjorde att jag fick upp ögonen för bolaget och som var grunden till att jag själv började läsa på och fundera över dess framtid.

    Deras utdelningshöjningar i 54 år är något jag gillar skarpt! Gjorde en liten graf tidigare där jag presenterade alla utdelningar sedan 1988:
    http://www.kronantillmiljonen.se/rorande-bolagen/johnson-johnson-utdelningshistorik/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Kul, ja det här tror jag är något att behålla för all framtid.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag har märkt att du handlar mer och mer aktier. Det måste betyda att utdelningarna ger mer än vad du behöver för att leva ditt ”pensionärsliv”? Din pengamaskin växer trots att du inte jobbar mer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Som jag skrivit om så har jag uppdaterat min tillvaro till att studera också.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. JNJ verkar har gjort jobbet:-)))

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena LArs,
      HAha, ja verkligen. Det där gjorde de bra.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...