Nytt innehav i portföljen

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Idag slog jag till på ett första köp i det kanadensiska skogsbolaget Acadian Timber. De förvaltar 2,4 miljoner tunnland skog och genererar kassaflöde från timmer och skogsprodukter. Bolaget har sunda finanser och hygglig täckning av utdelningen som höjts tre år i rad. Jag har suktat efter ett skogsbolag av den här typen i flera år. Hittade ett i USA som lockade men de blev uppköpta och försvann. Det finns några sunda skogsbolag i USA som jag gillar men direktavkastningen är lite lägre vilket inte passar i det jag eftersöker.

Acadian Timber ger cirka 5,9 procent direktavkastning på kursen 18,65 CAD som jag pyntade idag. Planen är att köpa på mig mer vid några tillfällen framöver. Jag skrev om bolaget i min artikel på Tradingportalen igår. Länk till artikeln: http://www.tradingportalen.com/dividend-investor-v-27-3-investeringar-med-5-direktavkastning/

Mina senaste portföljbolag med skog och vattenkraft ger mig en härlig feelgood känsla. Genuina bra grejer från moder jord!

Länk till Acadian Timber hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

16 kommentarer:

  1. Lägger till denna på min bevakningslista:-) Stjäl friskt från duon Petrusko & Hernhag. Vad är den minsta summa du pytsar in i utländska & svenska bolag per gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För kanadensiska bolag kring 2500 och för usa 3500.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hur ser du på faktumet att timmerpriserna befinner sig nära historiska toppnivåer, är det köpläge i detta cykliska bolag då?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efterfrågan väntas vara god de närmsta åren. Drivet av husbyggen. Det råder mycket god housing market i usa.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag saknar själv skog så det här bolaget kanske kan vara något. 5,9% är väl godkänt.

    SvaraRadera
  4. Införde inte USA import tulla på kanadensiska timmer produkter nylige?

    Jag tror att byggandet i NA hargodo år framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Marcus,
      Det är under översyn men inget klart ännu hur det skall läggas på de kanadensiska bolagen som exporterar till USA.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Den här ska jag också kika på. Tack för tips! Den bör köpas i en KF eller? �� /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna,
      yes, utländska utdelningsaktier är bäst i en KF.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Delar Acadian ut månadsvis?

    SvaraRadera
  7. Delar Acadian ut månadsvis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs artikeln jag länkar till.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej Petrusko!

    Vad tror du om SCA (utan essity) på sikt appropå skog?

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias,
      SCA är jättefint men nuvarande värdering lockar ej. Kan tänka mig köpa i framtiden när värderingen lockar.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Hej, värt att kolla upp även om det känns lite cyklist som någon sa..

    SvaraRadera
  10. Mycket intressant! Har själv ingenting i skogssektorn men det här bolaget ser ut att helt klart kunna vara en kandidat. Får se till att läsa på mer nu i hängmattan :)

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...