Marine Harvest och laxpriset

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Jag tycker om att äta lax, det är gott och det är riktig supermat. I framtiden tror jag att världskonsumtionen av lax stiger stadigt. Vi blir mer hälsomedvetna och välstånd i bla Asien ökar raskt och driver efterfrågan.

Marine Harvest har jag tittat på många gånger genom åren. Verksamheten lockar mig men jag har varit rädd för det faktum att de inte äger priset på sin produkt. Priset på lax svajar likt råvaror som koppar, olja osv. Det är inte producenten själv som äger priset utan det finns ett marknadspris som styrs av tillgång och efterfrågan.

Det här inlägget syftar främst till att lyfta fram det här med laxpriset. En risk och egenskap man verkligen bör känna till om man är intresserad att investera i laxbolag. I bilden ovan ser man utvecklingen för laxpriset över 5 år och vid en snabb anblick ser den inte så dramatisk ut men..

Studerar man grafen ser man att priset stigit 100 procent och nära på halverats och stigit 50 procent och backat och närapå dubblerats. Så här håller det där laxpriset på och just nu är det på all time high nivåer. Man skall absolut inte ta för givet att de här nivåerna är beständiga eller att priset stiger härifrån. Det kan mycket väl hända att Laxpriset är 50 procent lägre inom några år och att vinsten för laxbolagen blir drastiskt lägre.

Jag tänker att nyckeln är långsiktighet och en försiktig viktning om man som försiktig småsparare skall investera i laxbolag. Om jag bara sväljer det här med laxpriset och att både vinst och utdelning kan svaja upp och ned över åren så kan jag tänka mig en liten placering i en så här fin verksamhet.

Jag gillar just Marine Harvest för de har lång och bra historik samt de har size/power! De andra laxbolagen i Norge är lilleputtar jämfört med Marine Harvest och om det blir tuffa tider bör de stå mer stadigt än flera av sina konkurrenter.

Utdelningen betalas kvartalsvis och den är fet för tillfället. Kring 7-8 procent på kurs om cirka 140 NOK. Valutakursen för Norska kronan är inte utmanande nu för oss svenskar på 1,02 kronor. Svenska och norska kronan håller sig hyggligt väl och har inte svajat alls lika mycket som tex kronan mot dollarn de senaste åren. Ändock ingen garanti för framtiden men man kan anta att risken i NOK är mindre än den i Euro och Dollar. Länk till Marine Harvest hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

10 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg! Lätt att förstå och informativt.

    Jag tycker själv också om lax och skulle gärna äta det oftare. Just nu blir det bara till jul, påsk och midsommar. Har fina laxvatten nära mig men har aldrig funderat på att börja med mitt egna fiske :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vill börja med att tacka för en bra blogg.
    Jag är själv ägare av Marine Harvest och jag har för vana att kolla upp saker själv som jag läser om.
    Mellan Januari 2014 och december 2015 ökade priset på aktien med 67%, medan laxpriset alltså sjönk.
    Från januari 2016 fram till idag har priset på aktien ökat med drygt 20%, medan laxpriset alltså ökat.
    Min egen bedömning är att laxpriset inte har påverkat priset på aktien, men det kanske kommer göra det i framtiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Thomas,
      Under perioden har börsen gått igenom tidernas främsta multipelexpansion. Samtidigt har det varit gos efterfrågan på lax varpå fsg stigit. På sikt avspeglas laxpriset i bolagets vinster.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Som vanligt mycket intressant inlägg, kanske får se över om man inte ska investera i lax..

    SvaraRadera
  4. Laxpriset är tveklöst volatilt, men är lite tveksam till jämförelsen med råvaror är rättvis. Förvisso har bolagen ingen pricing Power, men det är främst beroende på hur utbudet ser ut, tillskillnad från olja gas mm som mestadels styrs av hur konjunkturen rör sig m.a.o. efterfrågan. Som ovan påpekats, vi äter ju alltid lax till jul oavsett hur det går i ekonomin i övrigt.

    Är det inte mer intressant att ställa sig frågan om hur tillväxten i produktionskapaciteten förhåller sig till hur mycket efterfrågan ökar?

    Jag tror att det är ett långsiktigt bra spel där tillväxttakten (för tillfället, med dagens teknik) är begränsad, men efterfrågan stadigt ökar. Och som drivs på av vissa strukturella element så som ökad kost medvetenhet och ökande medelklass som vill äta lax bl.a. Men det är bara min rudementära gissning...

    SvaraRadera
  5. - Förmåga att skjuta prisvolalitet mot kund

    SvaraRadera
  6. Det finns stora miljöproblem i anslutning till odlad lax. Ytterst tveksamt om branschen är hållbar. Miljögifter i den odlade laxen, problematiken med laxlus, hotet med uppblandning av den vilda laxstammen, överfiske av foderfisk, mm. Så som långsiktig investering finns det många frågetecken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp sjukdomar osv är ett hot. Under de åren jag spanat verkar det dock inte slå lika hårt som när scandi standard drabbas för sjukdom eller tidningsrubriker.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Varför dras ingen källskatt på aktien? Nån som vet?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...