Miljarder i stadig pengaström till Skanska

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Skanska har tecknat ett tioårigt kontrakt om vägunderhåll i Cambridgeshire, Storbritannien till ett värde om 3,6 miljarder svenska kronor. De första två åren är intäkterna från kontraktet 710 miljoner kronor och efter 10 år finns möjlighet till förlängning upp till fem år.

Jag tycker om de här kontrakten som ger stadiga intäkter under en längre tid, det säkrar upp ett kassaflöde för Skanska. Ett kassaflöde som är gött att ha i grunden i goda som tuffa tider. Skanska har tecknat fler liknande kontrakt och jag gillar dem som sagt. Man kan som lekman oroa sig för risker i ett så här långt kontrakt, att man räknar fel och lönsamheten inte blir vad man tänkt. Räknar man bra och skriver ett rimligt kontrakt så är det inget svårt att ro hem det med god lönsamhet. Skanska har lång erfarenhet i detta och vi kan räkna kallt med att de gör detta bra. Visst kan det ändå bli knas men den risken finns i alla projekt oavsett tidsram.

Jag äger Skanska.

Länk till Skanska hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

9 kommentarer:

  1. Äger också Skanska, 4% direktavkastning och kontrakt efter kontrakt känns som ett stabilt företag att ha även långsiktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fastigheter och infrastruktur lär det vara efterfrågan på under hela vår livstid och Skanska är stora och bra i den sektorn.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Mycket goda nyheter för Skanska.

    Funderade på USA-delen och då risk för att bli stämnd. Är den mindre sannolik inom bygg i USA? Det kan ju bli en rejäl smäll om något går fel. Hur hanteras detta inom Skanska?

    Noterade att de har ett omfattande säkerhetsarbete (tuffa byggjobbare körde Stretch and Flex i Stockholm,https://m.youtube.com/watch?v=40ppeFnms5U ). Hur värderas detta arbete på Börsen?

    För mig som ägt Skanska en ca 10år tycker jag det är viktigt att veta att personal inte skadas på sitt arbete....men är det värt något ur ett marknadsmässigt perspektiv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Skanska har funnits i USA länge och de är en av de största i landet, de har koll på regler osv. Jag är inte orolig alls specifikt för Skanska att de gör business i USA. Alla våra svenska storbolag värda att nämnas gör business i USA på ett eller annat sätt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. En annan fråga. Tittade lite på xact utd somjag vet du äger. Visas kurs grafen med eller utan utdelning? Om man jämför med OMX SPI och även SIX return har den avkastat sämre. Stämmer det verkligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kursgrafen på Xact OMXSB Utd är exklusive utdelningar precis som för vanliga aktier. Jämför med tex OMXS30 som är ett index utan utdelning så blir det mer rättvist jämförelse.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag håller med dig, gillar också den här typen av avtal. Det finns alltid risker men om man inte tecknar några avtal kommer man garanterat inte tjäna några pengar. Gillar även Skanska men då jag redan är hårt viktad i fastigheter väljer jag att inte investera i den branschen alls.

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko!

    Ville bara säga att jag lagt till din blogg på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Seglarn,
      Det är en gedigen lista du gjort, jag gillar den.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...