Jag är försiktig, för försiktig, rädd för risk

Likt farbröder på film ibland kan porträtteras bli allt tjurigare med åren verkar jag bli mer försiktig och rädd för risker kring mina investeringar.
En vanlig åkomma enligt en hel del böcker jag läst, att man blir allt mer försiktig i takt med att portföljen växer. Jag har under flera år haft "bevara värde" som ledord utöver att skapa avkastning men på sistone har jag snabbt blivit allt mer riskavert och tittar på obligationer/preffar, diversifiering osv.

Men som man säkert säger någonstans så måste man ju satsa för att kunna vinna (förlora?) och därför är det sällan bra att bli allt för försiktig. Det är totalavkastningen som blir lidande när man viktar upp defensiva aktier och obligationer.

Detta har besvärat mig mer och mer varpå jag pratat med min fru om det. Jag vet ju egentligen hur jag vill investera om jag bara får de här hjärnspökena ur vägen. Min fru som inte har något vidare  intresse i börsen bidrog med klarsynthet och rationella tankar. Hon är underbar min fru, min bästa vän och ett gott bollplank oavsett ämne.

Jag är inte rädd för börsnedgång och jag är så långsiktig man kan bli varpå jag absolut inte bör vikta upp fixed income. Jag behöver dock en del för att hålla uppe totala utdelningen i väskan på nivåer jag kan leva på men det jag köper framåt behöver och bör inte vara mer fixed income.

Jag vill vikta upp investmentbolag och indexfonder i portföljen där de nu väger 10 respektive 4 procent. Detta är ett effektivt och smart sätt att ta del av börsens utveckling. Visst finns det mycket mer jag vill köpa men det här känner jag ett särskilt fokus på.

11 kommentarer:

  1. Det är kanske naturligt att du blivit mer rädd för risk sen du började leva på utdelningarna? Får jag fråga, jobbar din fru fortfarande? Dvs du försörjer inte hela hushållet med ditt kapital?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Icepower,
      Min fru jobbar och jag driver runt halva hushållet.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det minskar ju i alla fall risken, ni har åtminstone nån form av inkomst om alla dina utdelningar skulle brinna inne. En följdfråga.. har ni planer på att även hon ska sluta jobba nån gång och leva helt på kapitalet? Mest för att jag är nyfiken.. skulle vara intressant med ett inlägg på det temat!

      Radera
  2. Petrusko,

    Dina tillkortakommande här är helt normalt. Själv sitter jag på likviditeter som inte ger någon ränta alls bara för att jag vågar inte göra något. Sedan är det givet att har man inget lönearbeta måste man agera enligt better safe than sorry principen.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Tack för din goa kommentar, som du säger så är det ingen höjdare att gå på en mina när man lever på utdelningarna. Beträffande dina likvider så tror jag man kan få 3,5% hos Akelius Spar, kanske värt en titt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Har samma problem.
    I och med att min portfölj har blivit värd många årslöner så har jag blivit försiktigare med vilka aktier jag ökar på i.
    Det har till och med gått så långt att jag funderar på och sälja av vissa innehav som jag anser inte är säkra nog.
    Svårt och bli av med dessa tankar.
    Direktavkastningen börjar bli lidande nu med min supersäkra investeringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena The Wild West Investment,
      Ja "säkra" investeringar som tex Investor ger inte värst hög direktavkastning nu för tiden.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tja!

    Som jag har förståt det har du familj och barn och jag tror att den delen gör en mkt mindre riskbenägen än om man bara har sig själv att tänka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Minegna väg,
      Ja precis det är en drös ungar osv man måste tänka på också. Det är ett stort ansvar man inte tar lätt på.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Sitter lite i samma sits. Har en portfölj som svällt till runt 20 årslöner, så tabbar jag mig kommer jag troligen aldrig kunna jobba ihop pengarna igen under min livstid.

    Är dock tillräckligt kall för att rata preffar, obligationer etc.

    Min strategi är att hålla mig runt 50% i index, 20% investmentbolag och har därmed ca 30% över för egen stockpicking.

    Att välja aktier är kul, men det räcker att "leka" med en mindre del av portföljen för att vårda sin hobby :)

    Jag tänker att det både skyddar mig mot företagsspecifik risk, men också lika mycket mot att jag väljer ut för defensiva aktier och därmed går miste om en del av börsens utveckling.

    SvaraRadera
  6. Hallå hallå!

    Har du någon koll på om det finns amerikanska ETF:er som delar ut månadsvis/kvartalsvis som är inriktad på etiska företag inom t.ex. miljö, hållbarhet, osv. osv?

    Hälsningar
    Almroth

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...