Ett bättre Ratos


Igår kväll kollade jag på nytt på presentationen från Ratos kapitalmarknadsdag, läste om förändringarna de gjort och de som komma skall. Här en kort reflektion kring det;

Ratos är bättre nu! Länge har Ratos presterat dåligt, både innehaven som aktiekurs. Nu har man rensat ut en del svaga innehav och man är i färd att stöpa om portföljen. Flera nya friska fräscha innehav har tillkommit och man har en ny strategi med fokus på kassaflöde från innehaven.

Det är ett mycket bättre Ratos idag men om det är tillräckligt bra för att prestera som index eller bättre det återstår att se. Än är de ju inte i hamn men skutan har lättat ankar och gett sig ut på färden.

Jag är positiv till ägarbilden i Ratos och jag tror på inriktningen mot onoterat. Ändringen till kassaflödesfokus och minskat press att göra exits är bra, mycket bra.

Läs mer: Vet du vad som påverkat Warren Buffett allra mest? Det viktigaste som hänt honom? Läs mitt inlägg om detta.

2 kommentarer:

  1. Gammal kärlek rostar aldrig. Hur nära är det ett köp, Petrusko.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Nermin,
      Om Ratos presterar hyggligt kan dte bli en bra långsiktig placering. Jag tror de är på rätt spår iaf. Sannolikt avvaktar jag fler rapporter, presentationer och framförallt vill jag se att utdelningen inte sänks igen. De sänkte i våras och det vore fullständigt genomsopigt om de sänker även nästa år. De sänkte i våras och då gör man det riktigt, en gång för alla. Att sänka även nästan år visar på inkompetens. Jag har mycket svårt att se att de skulle sänka men föredrar ha det svart/vitt. att de har ny strategi är ingen eventuell ursäkt jag godtar för en sänkning.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...