Mitt senaste köp

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Jag äger återigen Kanadensisk vattenkraft. Det blev ett par köp i Brookfield Renewable Partners, bolaget som hette Great Lakes Hydro när jag en gång i tiden ägde det. Fick för mig att det var uppköp som föranledde namnbyte men det är bara ett namnbyte som är skillnaden fick jag klarhet i nu när jag googlade.
Bolaget har bra kassaflöde och växer stadigt, organiskt samt via förvärv. Målsättningen för bolaget är att nå en totalavkastning om 12-15 procent inklusive en utdelningstillväxt om 5-9 procent. Ambitiösa mål men uppnåeligt. De har levererat på utdelningstillväxten i flera år, förvisso ligger de något över målet om 70 procent payout ratio nu men förklarar det som tillfälligt pga låga vattennivåer.

Direktavkastningen är kring 5,7 procent på kursen 43,6 CAD. Utdelningen betalas kvartalsvis och den betalas i amerikanska dollar även om man köpt den kanadensiska listningen av aktien (finns listad i USA också).

Jag gillar den här verksamheten, den är rätt i tiden, den är miljövänlig och den är uthållig. Elförbrukningen väntas fördubblas på ett antal år, har för mig det var till år 2030 men jag är lite osäker. Verksamheten är inte värst konjunkturkänslig då el förbrukas oavsett om det blir tuffare tider.

Det här är en investering med klar potential att kunna hålla sig kvar i portföljen i flera decennier. Att jag en gång i tiden sålde har jag för mig berodde på att det var oklarheter kring skattestatus för bolagstypen i Kanada men det är sedan länge överspelat. Nu äger jag åter igen vattenkraft och förhoppningsvis gör jag det även om 30 år. Länk till Brookfield Renewable Partners hos Avanza (affiliatelänk).

24 kommentarer:

  1. Hur beskattas en lp idag? Sist ägde en limited partner i depå så drog Nordnet knappt 40% I utländsk kupongskatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dras 15% utländsk källskatt i ett isk eller kf.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Fint köp. Skrev om dem för två veckor sedan:)

    https://fermentumvitae.blogspot.se/2017/06/gron-energi.html?m=1

    Stämmer ang. beskattning.

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Sofokles,
      Tack det samma får jag säga. Jag läste ditt inlägg, jättebra!

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Intressant. Är dock lite smårädd för kraftbolagen. Nu senast säljrek på Vestas vindkraft. Vad är det som säger att vattenkraft ska hålla?

    Tack för inlägget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stock Von Börs,
      Mja du rör ju ihop det lite nu. VEstas är ett verkstadsbolag som tillverkar delar till vindkraftverk. De när sig på att sälja vindkraftverk. Brookfield Renewable Partners när sig på att sälja energi i form av el som de har producerat. Det finns flera olika studier/prognoser som pekar på stadigt ökande elförbrukning. Elpriset kommer utvecklas olika på sina håll men i Nord Amerika är det en stadigare prisbild än den vi haft i Skandinavien en tid på grund av vårat överutbud. Svårt att spekulera kring elpriset men i delar av världen är prissättningen reglerad, bla i delar av USA. Detta betyder att Elbolaget garanterat tjänar pengar men det är cappat potentialen.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Ser ut som ett sunt långsiktigt val 👍

    SvaraRadera
  5. Alla är dock inte lika flrtjusta. https://pensionpartners.com/utilities-arent-just-for-yield/

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Tack för en bra blogg.
    En fundering kring utdelningarna, blir det inte en valuta till som styr hur mycket det blir i USD till internationella aktieägare? Först blir det CAD till USD och sedan USD till SEK?
    Eller tänker jag fel här?

    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Fredrik,
      Mja det gör ingen stor skillnad. Visst kan USD och CAD variera men i slutändan blir det ingen stor skillnad. Testa att växla 1 SEK till dollar och sedan 1 SEK till CAD och sedan vidare till dollar och jämför skillnaden.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. men det är väl en placering i cad eller hur?
      Att dom betalar ut i usd som växlas till sek spelar knappt roll.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Kolla noga vad som gäller lp och källskatt. Ägde VNR ett tag och där drogs 40%. Fick det här svaret från Avanza:

    Hej igen Johan,

    Ok nu förstår jag hur du menar, jag missförstod frågan vilket jag vill be om ursäkt för.

    De specifika skatteregler som finns för LP bolag gäller för US-investors. Vi (Avanza) drar olika skattesatser för olika LP-bolag, då vi drar skatten enligt instruktioner från vår depåbank gällande värdepapperet. Gällande Brookfield i Kanada drar vi den skatt som vår depåbank har satt (BNP). Varje utdelning delas upp i 4-5 delar varav en liten del beskattas och man kan således tro att vissa utdelningar beskattas olika men i själva verket är det samma utdelning.

    Om du har dina värdepapper på en KF kommer Avanza Pension (vårt försäkringsbolag) att söka avdrag för källskatten.

    Trevlig dag!

    Och:

    Hej igen Johan,

    Jag förstår att du vill ha en procentsats, men det är inte helt lätt att ta fram då det är depåbanken som bestämmer detta.

    Jag har tittat specifikt på bolaget där det ser ut att dras 39,6%, dock dras det i olika storlekar beroende på storleken på utdelningen där de som sagt delas upp under året.

    Trevlig dag!

    SvaraRadera
  9. Tjena! Tack för en bra blogg. När på året delar det här bolaget ut pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Brookfield Renewable Partners delar ut 4 gånger per år. Nästa utdelning kommer in på depån i början av april.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Blir inte klok på källskatten vad blir den avanza säger 27%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Roland.
      Det varierar. Kring 10% var det nån gång och lite mer någon annan. Via en KF hos ava eller nordnet får du skatten i retur. Vill du verkligen sätta dig in i utländska källskatten på den så finns infon på bolagets hemsida.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Hej! Har du någon koll på varför Brookfield Renewable tappar som bara den på börsen för tillfället?

    Tack för bra blogg.

    SvaraRadera
  12. Var köper man Brookfield Renewable Partners? Det går tydligen inte på Avanza.
    undrar Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne,
      De har några olika aktieslag och den som heter Brookfield Renewable Corp går att köpa hos Ava. Det är precis samma grejen.

      Mvh petrusko

      Radera
  13. Hej! Vill bara påminna om att ändra affiliatelänken så att den går till en aktie som går att köpa, till exempel som Brookfield Renewable Corp som du nämnde i kommentaren ovan. Fortsätter ju gärna att stötta din blogg genom att köpa via affiliate.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Emil,
      Tack för tipset.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  14. Hej!

    Har du sett att BEP har gått från 70 till 50 CAD? Märkte det på mitt innehav när det stod -33% idag....
    Jag försöker förstå vad det betyder.... men ärligt förstår inte det.... tänkte att du kanske har bättre koll..... buy the dip?
    Tack

    https://www.globenewswire.com/news-release/2020/12/14/2144350/0/en/Brookfield-Renewable-Announces-Normal-Course-Issuer-Bids-for-Units-and-Exchangeable-Shares.html

    Kanske nytt inlägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      De har splittat aktien så det är inga konstigheter. 2 gamla gav 3 nya. Därav har kursen backat en del.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...