Veckan som gått. V48 2016

OMXS30 backade 1,42 procent i veckan som passerat. I min egen börsvärld en ganska lugn vecka och den stora snackisen jag snappat upp är Volati och dess val att fördela alla aktier i sin IPO till sina partners i erbjudandet: Nordea, Carnegie och Nordnet. Eller kanske snarare snackisen handlade om besvikna sparare/spekulerare hos Avanza som blev helt utan. Om detta skrev jag ett inlägg.
En viktig händelse i veckan eller snarare något jag uppmärksammade i veckan var att Håkan på Nordnet står upp för "felaktiga"/dåliga regler för ISK i samband med IPO. Mycket viktigt att våra mäklare med all sin tyngd pushar den här frågan för mindre dåliga villkor åt oss småsparare. Länk till inlägget.
Jag fick lite oväntat en extra slant över och spenderade den på fler Investor, ett bolag jag planerar vikta upp rejält i min portfölj på lång sikt. Den ger en mycket fin kombo av potential till relativt låg risk. Med det menar jag relativt övriga specifika bolag då Investor ger en riskspridning genom sin portfölj av noterade och onoterade innehav. Länk till Investor hos Avanza (Adlink).
När jag nu på söndagen kollar mina depåer ser jag att jag fått en utdelning i veckan också, det är från obligations-ETFen Pimco Corporate & Income Strategy, PCN. Den betalar ju utdelning månadsvis och den tickar in i början av varje månad.

Några av mina inlägg i veckan:

Efter jag varit och handlat på Willys en dag var jag euforisk kring Axfood och skrev glatt om det. Länk till inlägget.

Jag skrev ett kort inlägg om Investor och dess värdering. Länk till inlägget.

Bloggar/Artiklar jag läst i veckan:

Utdelningsseglaren skrev om fördelar med utdelningsinvestering. Länk till inlägget.

Jag läste om Mekonomen hos Långsiktig Investering. Länk till inlägget.

Miljonär innan 30 skrev om 4% regeln. Länk till inlägget.

I veckan som kommer har jag i skrivande stund inga köp inplanerade men vi får se vad veckan bjuder på. Som jag sagt tidigare slår jag till på fler Axfood när den når 130 kronor.


3 kommentarer:

  1. Hej jag vill gärna se en fördelning i värde papper du har i din portfölj,mvh Jonas

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag undrar vad fördelen med PCN är jämfört med pimcos High income fund, PHK, som har lite högre utdelning?
    Mvh Ola

    SvaraRadera
  3. Hej,

    vet ej om min förra kommentar kom med eftersom jag inte kunde se den (skrev från mobilen, du kan bortse från denna kommentar om den gjorde det).

    Jag undrar vad du tycker om att ha Tobin Properties Pref i sin utdelningsportfölj på lång sikt? Har funderat på att köpa ett gäng i dagarna. Och hur ser du på den i jämförelse mot K2A Pref?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...