Tele2 ny utdelningspolicy, sänkt utdelning?

Jag har idag fått en del mail och meddelanden om Tele2 och dess utdelning. Ett inlägg är på sin plats.
Bolaget är inne på sista året av den treåriga utdelningspolicyn. Sedan tidigare har man meddelat att en ny utdelningspolicy kommer antas till våren. En policy som gäller med start för räkenskapsåret 2017.
För 2016 gäller fortfarande policyn om 10 procent utdelningstillväxt men observera att det är i absoluta tal. Nu finns det fler aktier i bolaget som utdelningen skall fördelas på. Jag har räknat på det tidigare men hittade inget inlägg men det är enkelt räkna om man vill. Ordinarie utdelning totalt för bolaget delat med det nya antalet aktier och plussa på 10 procent på det så får man på ett ungefär vad utdelningen blir till våren. Jag har för mig att jag kom fram till en aningen lägre utdelning per aktie än i våras.

Bolaget ser annorlunda ut nu än för 3 år sedan och kassaflödet täcker inte utdelningen, investeringar, förvärv. Det är tänkbart att utdelningen per aktie blir lägre framöver. Något som är säkert är att en ny utdelningspolicy kommer till våren. Vi får se hur den ser ut och beroende på hur tydlig den är kan man göra antaganden om utdelning våren 2018.

VD har idag uttalat sig om utdelningen och att den är "för hög".

Tele2 har sålt delar av verksamheten sedan nuvarande utdelningspolicy antogs och även om jag inte gillar tanken på hackig utdelning som sänks och höjs om vartannat så har jag förståelse för det i Tele2s fall. Kollar man på historiken så är det så det varit också historiskt för Tele2. Lite upp och ned snarare än stadigt stigande utdelning.
Länk till Tele2 hos Avanza (Adlink).

För min del äger jag Tele2 och jag köpte dem i början av treårsperioden av nuvarande utdelningspolicy just för jag gillar att veta vad jag får. Samtidigt som jag tycker bolaget är okej. Tele2 är inget viktigt innehav för mig och nu när treårsperioden snart är över kommer jag ta ställning till fortsatt ägande. En eventuell avyttring gör jag sannolikt inom cirka ett år om det blir aktuellt.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

8 kommentarer:

  1. Lite tråkigt om det blir en sänkning

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte folk som tycker det är konstigt att man väljer att sänka utdelningen. Om inte utdelningen kan täckas av deras inkomster/kassaflöde så varför ska man urholka sig eget bolag? Det är väl ganska sunt att bolaget väljer att hålla det på en rimlig nivå?

    Man får en ganska bra direktavkastning samtidigt som det finns en chans till värdeökning eller uppköp av bolaget kommande åren.

    SvaraRadera
  3. Problemet är att folk i allmänhet vill se en stadig graf som går uppåt, personligen så föredrar jag att de ska dela ut minst 60% av vinsten eller liknande som mål med de vanliga "om ledningen inte ser bättre saker att investera i". Det ger ett realistiskt synsätt även om det betyder att utdelning går upp och ner.

    SvaraRadera
  4. Tjena Petrusko

    Är en pensionär och har sedan ngr år tillbaka haft stor vikt i portföljen av preffar 70/30. Fortfarande tung i dem fast efter en del "bollande o trollande" med dem dvs sålt en del med vinst(Victoria Park) samt ökat i andra osv. Enbart för att känna mindre oro när de rasar som senast drygt ½-året tillbaks.
    Nu största innehav i Akelius följt av Balder och Klövern samt en del Volati.
    Funderar nu trots allt på en till nämnligen Oscar Properties serie b preff.
    Vad tror du om dem och kan jag fullt ut känna mig säker på att jag kan få dem inlösta om så jag önskar till priset 500:- när helst det år jag i framtiden önskar ?
    Ställer dig frågan då jag vet du har intresset och kunskapen om dessa utdelare.

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym,
    Tack för din kommentar. Jag äger OScar pref B och jag gillar den men den har betydligt högre risk än Akelius och Balder framförallt men även Klövern. Oscar properties bedriver en konjunkturkänslig verksamhet och de driver bolaget offensivt/aggressivt beträffande finansiering osv.
    Balder och Akeius är gillar jag verkligen. Låg risk i verksamheten. En annan preff med låg risk är Fast Partner. De har en rutinerad, stark och pålitlig storägare. Preffkapitalet är relativt litet. Ett säkrare kort än Oscar.

    Visst är inlösenvilkoren på Oscar pref B intressanta men i ett riskperspektiv är de inget värda. Klart det är trevligt att kunna få 500 kr för den så länge bolaget inte hamnar på obestånd.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...