Teknisk Analys Axfood

Jag börjar med att säga att jag är ingen anhängare av teknisk analys och jag använder det inte i mina affärer. Det finns dock en del i TA som jag tycker är väldigt intressant, från flera håll har jag hört och läst om MA50 ihop med MA200 och det är spännande att titta på. Tanken är att när MA50 bryter igenom MA200 åt endera hållet kan det betyda ett sälj eller köpläge.

I bilden ovan är Axfoods utveckling hittills under 2016 där de feta grön/röda är aktiekursen och de två tunna linjerna är MA50 och MA200. I slutet av oktober korsade MA50 MA200 nedåt och i just det här caset har aktiekursen utvecklats precis som den tekniska analysen säger. När MA50 korsar MA200 nedåt så är det ett säljläge och checka in grafen ovan, Axfood har gått från cirka 145 kronor till nuvarande 131 kronor. Detta är en nedgång om cirka 10 procent.
Vissa agerar fullt ut på de här indikatorerna och de köper alltså inte Axfood förrän MA50 korsar MA200 uppåt.

Det här är nog första gången jag skriver om teknisk analys här på bloggen. Ta det för vad det är, ett intressant fenomen som kan vara lärorikt att bilda sig kring.

Bilden ovan är från programmet Hitta Kursvinnare som har en rad olika funktioner och möjligheter kring teknisk analys. Det här med MA50/MA200 kan man dock följa utan att lägga pengar på programvara, Avanza har det inbyggt på sin sajt.

Den här bilden är från Avanzas sajt och den är faktiskt rent grafiskt enklare att se de olika parametrarna. En jättebra och fin funktion de bjuder på. Som ni ser i bilden finns det en liten flik uppe till höger "TA" bredvid "Händelser". Klicka på TA sedan Indikator och där väljer ni SMA. 50 dagar är förifyllt så det är bara trycka "Ok", gör om processen och skriv in 200 istället för 50 så har ni i grafen både MA50 och MA200.

Disclaimer: Jag äger Axfood (Adlink).


9 kommentarer:

  1. Så med andra ord; i år har det varit köpläge i Axfood fram till slutet av oktober, eftersom MA50 legat över MA200, eller läser jag det fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan så. Det har varit behåll sedan ma50 gick igenom ma200 uppåt vilket skedde innan 2016. Nu när ma50 gått igenom ma200 nedåt är det sälj och avvakta till den går igenom upp igen.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag tycker TA kan vara ett bra komplement för att hitta ett bra läge när man väl hittat en aktie som är bra fundamentalt och som man vill köpa. Det fina och essensen med TA är att kursen inkluderar alla kända och tänkbara faktorer. Så när en aktie är väldigt översåld så är de fakto mycket av nedsidan redan inprisad och uppsidan kan vara större vid ett köp på dippen.

    Det är ju dock aldrig garanterat att man köper nära botten och hur mycket av nedsidan som kan vara inprisad är något man får en bättre känsla av med erfarenhet och kunskap. En aktie som Vitrolife har gått ned väldigt mycket på sistone men den har trots det fortfarande mycket dyra nyckeltal på höga tillväxtförväntningar. Det man kan säga är i alla fall att en viss del av nedsidan har inprisats i och med nedgången.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte heller något stort fan av Tekniskt Analys. Tycker att det är lite självuppfyllande, om nu kurvorna pekar på sälj och många säljer så kommer kursen att gå ner och motsvarande om kurvorna pekar på köp och många köper så kommer kursen att gå upp. Det blir så om alla tittar på samma indikatorer.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  4. För mig känns sånt här lite för avancerat men ändå rätt intressant. Går lite på en magkänsla och köper bra bolag oavsett upp eller nedgång. Dock så försöker jag köpa mer när det gör som ondast givetvis :)

    Äger också Axfood i min portfölj

    SvaraRadera
  5. Tänkte passa på att fråga om du vet varför Axfood gått tungt den senaste tiden, medan börsen generellt gått uppåt? Är det för hög värdering kanske?

    SvaraRadera
  6. Hej och tack för en grym blogg!

    Jag undrar vilket tidsspann man ska använda för att göra denna typ av analys?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Jag använder ju inte själv teknisk analys men exemplet ovan handlar om en indikation som man omgående skall agera på i sådana fall. Sedan kan det dröja dagar, veckor, månader innan kursen utvecklas så en ny indikator utlöses.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Tack för snabbt svar
    Det jag menar är att linjerna korsar varandra olika beroende på vilket tidsspann jag anger. Tex gjorde jag en analys på ett bolag och valde då senaste året vs senaste veckan och då korsades linjerna olika. Jag kanske förklarar dåligt.

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...