Hejdå Fortum!

Igår sålde jag mina Fortum som ett led i en genomlysning av min portfölj. Jag kom fram till att jag allra helst vill äga två typer av innehav. Bolag med stadig och mycket pålitlig utdelningstillväxt eller placeringar med hög och mycket pålitlig utdelning (utan nämnvärd risk för sänkningar. Utdelningstillväxt eller fixed income helt enkelt.

Fortum och Tele2 var de enda som inte passade in i endera av de här typerna. Häromdagen sålde jag Tele2 och igår sålde jag alltså Fortum också. Då jag ägde dem främst för den höga utdelningen valde jag att omplacera till preffar. Det blev Akelius och Balder preferens, låg risk via hyreslägenheter.
De här två preffarna är mina favoriter i preffdjungeln, nyckeln till det är just den låga risken.

Framöver kommer jag fokusera på att köpa Investor, en börsplacering med relativt låg risk. Investmentbolaget med sina olika innehav bjuder på riskspridning och har historiskt presterat strået vassare än index.
Länk till Investor hos Avanza (Adlink).

Ett par andra börsplaceringar till relativt låg risk som jag gillar och eventuellt köper mer av framöver är investmentbolaget Industrivärden och den börshandlade fonden Xact OMXSB Utd.

Annons:
Investor 100 år, boken om Investor.
En mycket välskriven och intressant skildring av Investors och Sveriges historia. Sveriges äldsta och mest framgångsrika investmentbolag. 

21 kommentarer:

  1. Förutom Xact OMXSB Utd, vilka andra börshandlade fonder skulle du rekommendera i dagsläget om man vill få en bred spridning på de olika aktiemarknaderna och samtidigt få en lagom direktavkastning? Jag har suttit och läst på en del sista dagarna och i nuläget har jag fastnat för IDV och HDV som jag planerar att ta in i portföljen tillsammans med Xact OMXSB Utd. skulle du komplettera med någon mer eller byta någon av dom? Jag äger sedan tidigare en skvätt SDIV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går alltid att köpa billiga indexfonder och sälja en % för att sedan köpa tillbaka samma % med pengarna från försäljningen. Då kan du välja själv när på året och hur mycket "utdelning" du får. Denna hetsjakt på kupongen får ibland orimliga proportioner. Säger inte att så är fallet hos dig Petrusko utan bara rent generellt.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
  2. Jag förstår hurdu tänker och jagbörjar blu sugen på att göra samma sak. Jag släppte Telia häromdagen av typ samma anledning.

    Fortum är ett innehav jag haft lite samma känsla runt, även om jag ttcker den känns bättre än Telia. Jag ska fortsätta och fundera lite. Som du säger, preffar känns mer förutsägbara.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  3. Anonymous: kolla ETFerna SCHD, VYMI och VT. De är fina utdelande ETFer.

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko!

    Tack för en inspirerande blogg! Jag har en fråga ang. preffar och det vore intressant att höra din åsikt om saken. Jag är medveten om svårigheten att tima marknaden samt relationen mellan priset på preffar och ränteläget. Utöver dessa disclaimers, hur ser du på att börja köpa på sig mindre poster preffar med start nu och ett år framåt? Totala investeringssumman är inte enorm, men mer än en sedvanlig månadssparande, sparhorisonten är minst 5 år och jag är ganska nöjd om snittavkastningen blir ca 7%. Tittar specifikt på Akelius, Balder och Volati. Tankar, aber, allmänna råd?

    Tack på förhand!

    /PS

    SvaraRadera
  5. Vad tycker du om Kinnevik?
    Per

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Tack för en vädligt inspirerande blogg. Hur är din syn banksektorn? Finns det nått direkt "hot" mot våra svenska banker? Tänker på tex. Konkurrens från internetbanker, e-valuta och allt mer digitalt osv. Sugen på att gå in i handelsbanken

    Mvh Olle

    SvaraRadera
  7. Hej! Tack för en bra blogg. Jag har både Nordea och sampo i min portfölj. Men jag har funderat på att sälja mitt innehav i nordea för att investera hela summan i sampo istället. Jag har funderat lite runt för och nackdelar, men känns som att jag missar något. Vad tycker du man ska tänka på i ett sånt här läge?

    Mvh

    SvaraRadera
  8. Hej anonym,
    IDV och HDV är rimliga fonder. HDV har väldigt låg avgift och är en intressant USA-placering på sikt. IDV har jag ägt och jag gillar den. Tycker den är finare än tex SDIV då den har något lägre avgift men framförallt en sundare portfölj.

    Vanguard har flera fina tex globalfonden VT med endast 0,14% avgift. Den skulle jag valt framför SDIV och IDV i dagsläget. Jag äger ju SDIV men bevakar den noga och är redo byta ut den. Jag har gjort en jättefin kursresa i den, delvis pga dollarn.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Tjena Frihetsmaskinen,
    Ja, jag gillar preffar dels för utdelningen är pålitlig. Jag vet vad jag får. Det är lättare att förstå och värdera preffar också.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Tjena PS,
    Det där är mycket svårt att sia om men jag vågar säga att du kommer ha oerhört svårt att nå en totalavkastning om 7% i preffar på 5 års sikt.

    På 5 års sikt tror jag vi har ett högre ränteläge än idag, inte högt men högre. Detta kommer medföra att preffar tappar i aktiekurs. De kanske tapppar 15% under perioden. Du får fortfarande samma utdelning i kronor räknat men när man summerar 5 års perioden kanske du landar på 4-5% totalavkastning (när du säljer preffarna med 15% kursförlust).

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej Per,
    Jag gillar inte alls Kinnevik. Tycker de äger en del riktiga skitinnehav. De är ansiktslösa och har inte mitt förtroende att de är duktiga på investeringar. MEd ansiktslösa menar jag att de inte har en frontfigur med god historik och gott anseende, tänk Fredrik Lundberg i Industrivärden/Lundbergs.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Hej Olle,
    BAnksektorn är lite klurig. Jag förstår den inte fullt ut med sina knepiga specialnyckeltal och konstant ändrade regler från stat och EU. Beträffande risk kan jag nämna att alla storbankerna var riktigt illa ute i finanskrisen 2008 och behövde räddning. Alla utom Handelsbanken som inte tar så stora risker som de övriga samt har en starkare finansiell ställning.

    Jag har valt att investera en liten slant i Handelsbanken trots att jag inte fullt ut förstår bank. En risk jag tagit och står för. Det är 1% av min portfölj och vid värdering har jag vägt in och använt sannolikhetsprinciper för att kompensera brist på kunnande. INte ett bra sätt att investera på men jag är villig att ta den chansningen med 1% av portföljen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Tjena anonym,
    Jag gillar Sampo och har övervägt att investera i den. Skulle definitivt föredra exponering i Nordea via Sampo framför direktköp i Nordea.
    Utöver NOrdea har Sampo försäkringsverksamhet. En lukrativ affär och lättare att begripa sig på än bank, i vart fall när det rör sig om ett så här stort försäkringsbolag. Size är oerhört viktigt när det kommer till försäkringsbolag och små sådana kan vara otroligt riskfyllda. Sampo har god historik och if som de äger är ett väldigt fint bolag. Det är bra och har gott rykte. Ett bolag man kan vara stolt att äga!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Var inte länge sedan du proklamerade om att utdelningen inte kommer sänkas i fortum. Vad har fått dig att ändra uppfattning?

    SvaraRadera
  15. Tjena,
    det är klart tänkbart att de inte sänker den till våren men på lite längre sikt skall man inte ta för givet att de ej sänker. Att jag sålde Fortum beror som sagt på att jag inte strävar efter att äga den typen av värdepapper. Hög utdelning med begränsad tillväxtpotential men risk för sänkning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera


  16. Saxat från bloggen i februari

    Jag blev inte fullständigt chockad över sänkt utdelning men ny utdelningspolicy och sämre utdelning för alltid gillar jag ej. Idag minskade jag lite i Industrivärden och nya köp i denna är avlägset för en utdelningsinvesterare som mig. Då köper jag hellre Xact OMXSB Utd.

    Vad har fått dig att ändra dig?

    //Pelle

    SvaraRadera
  17. Tjena Pelle,
    Kanske har jag sansat mig lite över sänkningen men framförallt har jag antagit en tro på stadig utdelning framöver. Vi får se hur den artar sig. INdustrivärden är även efter minskningen ett stort innehav.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  18. Äger också både Akelius och Balder. Sjukligt nöjd än så länge :D

    SvaraRadera
  19. Hög utdelning med begränsad tillväxtpotential men risk för sänkning

    Låter ungefär som alla de preffar du fiskar upp varje månad. Dessutom expander fortum sakta. Bara min synpunkt.

    SvaraRadera
  20. Hej anonym,
    då behöver du nog uppdatera dig på hur preffar fungerar. Det betalar utdelning in i döden, någon sänkning är det ej tal om.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...